زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیوگرافی ژوزه مورینیو

بیوگرافی ژوزه مورینیو

به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!

به مناسبت تولد ژوزه مورینیو/ اختصاصی آسمونی

 مهدی زارعی 15 سال مربیگری دیگر در انتظار آقای خاص!

به گزارش آسمونی ، یک سال پیش و بر اساس تحقیق موسسه CIES Football Observatoryمشخص شد که ترکیب منچستریونایتد با ارزش 718 میلیون یورو (628 میلیون پوند)، گران قیمت ترین ترکیب گرد هم آمده در تاریخ فوتبال است. منچستریونایتد در فصل نقل و انتقالات تابستانی، هنریک مخیتاریان، اریک بایی و پل پوگبا را با پرداخت هزینه (به باشگاه مقابل) به خدمت گرفت و زلاتان ابراهیموویچ نیز به عنوان بازیکن آزاد به این باشگاه پیوست. اضافه شدن این بازیکنان به منچستریونایتد بدین معنا بود که ترکیب شیاطین سرخ در مقایسه با فصل قبل از آن، 185 میلیون یورو گران تر شده بود.

به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!
به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!

کسب جام اروپایی و تمدید قرارداد

با این حال بعد از گذشت یک سال مسوولان یونایتد همچنان از عملکرد آقای خاص راضی هستند و قراردادی جدید با وی امضا کردند. قرارداد جدید تا سال 2020 اعتبار دارد و این بند در توافق گنجانده شده که در صورت رضایت طرفین، یک سال دیگر هم بعد از آن ادامه داشته باشد. به گزارش آسمونی ، ژوزه مورینیو اولین مربی تاریخ منچستریونایتد است که در اولین فصل حضورش در این تیم، جامِی اروپایی برده است.

jose-mourinho
jose-mourinho

مردی با تعهد کاری استثنائی

اد وودوارد، مدیر اجرایی یونایتد در واکنش به تمدید قرارداد مورینیو به سایت رسمی باشگاه منچستریونایتد گفته است: ژوزه پیش از این هم به عنوان مربی منچستریونایتد به قراردادی عالی رسیده و من مفتخرم که او پذیرفته تا سال 2020 تعهدش به ما را تمدید کند. تعهد کاری و حرفه ای گری او استثنایی است و توانسته میل باشگاه برای پرورش بازیکنان جوانِ با کیفیت را به عرصه ظهور برساند. او انرژی و هدفمندی را برای همه به ارمغان آورده و من مطمئن هستم که او به نتیجه گیری برای طرفداران و باشگاه ادامه خواهد داد.

به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!
به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!

مورینیو و نقطه اوج فوتبال 

به گزارش آسمونی ، ژوزه ماریو داوس سانتوس فلیکس مورینیو در 26 ژانویه سال 1963 در ستوبال پرتغال به دنیا آمد. پدرش فلیکس مورینیو یک دروازه‌بان و مربی پرتغالی بود و مادرش، ماریا جولیا در مدرسه تدریس می‌کرد. خانواده مورینیو همگی به فوتبال علاقه‌ای خاص داشتند. ژوزه پس از پایان تحصیلات به مدرسه آمادگی جسمانی لیسبون رفت ولی مدتی بعد مادرش که از توانایی مدیریت او اطلاع داشت نام او را در مدرسه مدیریت ثبت‌نام کرد اما خوزه از آن مدرسه خوشش نیامد و دوباره در مدرسه آمادگی جسمانی شرکت کرد و 5 سال بعد از آن‌جا مدرک گرفت.  

مربی ورزش دبیرستان

مورینیو دوره مربیگری خود را در اسکاتلند گذراند و سپس به پرتغال برگشت و مربی ورزش یک دبیرستان شد. او مدتی در باشگاه‌های کوچک و متوسط پرتغال بازی و در همان زمان تحصیل نیز می‌کرد. در دهه 90 مدتی را به مربیگری پرداخت و پس از آن با لقب ترادیوتور (مترجم) معروف شد. چون مترجم یا مفسر سر بابی رابسون در باشگاه‌های اسپورتینگ و پورتو بود.

jose-mourinho
jose-mourinho

آقای مترجم

به گزارش آسمونی ، در سال 1996 به همراه رابسون به بارسلونا رفت و همچنان مترجم او بود. پس از رفتن رابسون او همچنان در بارسلونا ماند و با جانشین هلندی رابسون یعنی لوییس فن‌خال کار کرد. او در کلاس‌های مربیگری و مدیریت شرکت می‌کرد و ناگهان او مربی تیم دوم بارسلونا شد. رویای او برای سرمربی شدن سرانجام در سال 2000 تحقق یافت و او مربی بنفیکا شد، ولی با تغییر سرپرستی باشگاه، مورینیو در 5 دسامبر 2000 برکنار شد و مربی یک تیم سطح پایین شد.

به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!
به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!

روزهای شیرین آقای خاص

اما همه چیز از زمانی آغاز شد که ژوزه مربی پورتو شد و این تیم را دگرگون کرد. ابتدا به مقام سوم لیگ رساند و آن گاه به قهرمانی لیگ. در سال 2003 پورتو فاتح جام یوفا شد و یک سال بعد در حضور غولهای اروپایی و با حذف منچستریونایتد لیگ قهرمانان اروپا را تصاحب کرد. او در کنفرانس پایان بازی فینال خود را« آقای خاص» نامید و از آن پس به چنین نامی مشهور شد. آقای خاص در همان ایام راهی چلسی شد و این تیم را دو بار قهرمان لیگ، دو با فاتح جام اتحادیه و یک بار قهرمان جام حذفی انگلستان کرد. آن گاه راهی اینتر شد و در سال 2010 سه گانه اینتر را در ایتالیا و اروپا رقم زد. رئال مقصد بعدی وی بود؛ جایی که یک قهرمانی لیگ و یک جام حذفی کسب کرد و آن گاه مجددا سر از انگلیس درآورد و در چلسی و منچستریونایتد مربیگری کرد.  

مربیگری تا هفتاد سالگی

مورینیو در دوران مربیگری خود همیشه تیمهای خود را به تیمهایی دفاعی با قدرت ضدحمله بالا بدل می ساخت. تیمهایی که مالکیت توپ را به حریفان می دادند اما فضا را از آن ها گرفته و اجازه خودنمایی به بازیکنان خلاق حریف نمی دادند. او می گوید:« من از بابت نحوه رقم خوردن دوران حرفه ای ام بسیار خوش شانس بوده ام. در دربی های اسپانیا مربیگری کرده ام، در دربی های ایتالیا، دربی های پرتغال، دربی های انگلستان، در فینال جام حذفی تمام این کشورها، برای قهرمانی در لیگ این کشورها جنگیده ام، این تجربه ای خارق العاده در زندگی است. اگر فردا دوران سرمربیگری ام را به پایان برسانم، باید از تجربه ام بسیار خوشحال باشم. ولی مساله این است که دوران سرمربیگری تازه به نیمه راه خود رسیده است. من 15 سال دیگر برای کار کردن پیش رو دارم. »

jose-mourinho
jose-mourinho

اما او خودش هم می داند که هنوز در یونایتد کار خاصی انجام نداده است. ژوزه در این باره توضیح می دهد: « در این باشگاه، حس می کنم هیچ کاری نکرده ام. مخصوصاً به این دلیل که شما دو اسطوره دارید. البته اسطوره های زیادی دارید، اما دو تن از آن ها از بابت کسب جام و قهرمانی اسطوره هستند. حس می کنم که فردی بی نام و نشان هستم. همواره باید خودم را ثابت کنم. واقعاً احساس می کنم کاری که در منچستریونایتد انجام داده ام برای قرارگیری در موزه باشگاه و قرار گرفتن عکسم در کنار آن دو کافی نیست. به همین دلیل است که تابلوی من در فاصله ای دور از آنها قرار گرفته است. »  

حمله به اینشتین های فوتبال

مرد پرتغالی سال گذشته با کسب عنوان قهرمانی در لیگ اروپا، بیست و پنجمین جام دوران سرمربیگری اش را کسب کرد. به این ترتیب او به اولین سرمربی تاریخ فوتبال تبدیل شد که دو بار موفق به قهرمانی در لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا می شود او درباره منتقدان خود می گوید« می دانم که جهان پر از انیشتین هاست. می دانم که این انیشتین ها تلاش کردند تا کارنامه 16 ساله من را حذف کنند، تلاش کردند تا تاریخ غیر قابل باور منچستریونایتد را حذف کنند فوتبال جدید این گونه است، پر از انیشتین هاست. »

به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!
به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!

جملات قصار مورینیو

به گزارش آسمونی ، در طول این سالها مورینیو با جملات قصار خود بسیاری را به ستوه آورد. مرور این جملات خالی از لطف نیست:

  • در فوتبال شعرای بسیاری وجود دارند ولی شاعران خیلی قهرمان نمی شوند.
  • این بازی، رقابت بین من و اون نیست. اینجا رقابت بین من و یه بچه بی‌ادبیه که هنوز به بلوغ نرسیده و خب حق داره. محرومیت، دوران کودکی سخت و دوری از تحصیلات باعث میشه آدم اینجوری بزرگ بشه دیگه. ( پیش از بازی چلسی و من یونایتد درباره کریس رونالدو)
  • فشار؟ کدوم فشار؟ فشار و استرس‌ مال اون چند میلیون پدریه که صبح به صبح سگ دو می‌زنن تا شکم بچه‌هاشون‌رو سیر کنن( در پاسخ به این سوال که آیا به خاطر شغلش استرس ندارد؟)
  • اگر پیش از هر بازی برای شاگردانم فیلم "گلادیاتور" بگذارم بازیکنانم از خنده روده بر می شوند یا به دکتر زنگ می زنند که بفهمند من دیوانه شده ام یا خیر ، رانیری فراموش کرده که بازیکنانش بچه نیستند . (اشاره به کار کلودیو رانیری پیش از بازی تیم هایش)
  • همیشه مشکل است که کسی که به شکست عادت ندارد شکست بخورد . این مشخصه ی کسانی است که همیشه برنده هستند . من نیز اندکی شبیه آن هستم . هیچ گاه شکست برای من آسان نبوده است
  • دو سال پیش جان تری و فرانک لمپارد و دیدیه دروگبا کی بودن؟ دو سال پیش ستاره بودن؟ کسی اونارو می‌شناخت؟ حالا همه برای اینا سر و دست می‌شکنن. فکر می‌کنین اینا همین جوری بزرگ شدن؟ نه، ابدا، همه‌اش کار منه. همه‌اش!
  • من هیچ رابطه ویژه و مخصوصی با هیچکدام از بازیکنانم نداشته و ندارم. حالم از این جور رفیق‌بازیا به هم می‌خوره. این بازیکنان نیستن که پیروزی میارن و قهرمانی‌رو می‌سازن. اون تیمه که قهرمانی برام میاره.
  • هر چی فکر می‌کنم می‌بینم این یارو «لو موناکو» رو نمی‌شناسم. اسم موناکو منو یاد بایرن موناکو (تلفظ ایتالیایی بایرن مونیخ)، منطقه پادشاهی موناکو در جنوب فرانسه و موناکوهای تبتی (همان راهبه‌های مشهور کشور تبت) میندازه. چیز دیگه‌ای یادم نمی‌آد. ( درباره پیترو لو موناکو رییس باشگاه کاتانیا که می گفت دوست دارم به مورینیو تودهنی بزنم)
  • من در جهان بهترین نیستم اما از نظر من هیچ کس بهتر از من نیست.
  • من زیاد تلاش می کنم اما نمی توانم معجزه کنم . من مرلین یا هری پاتر نیستم .
  • آرزوی من تغییر فلسفه ی فوتبال است . هیچ مربی ایده های من را ندارد .
  • از نظر من ونگر یکی از افرادیست که در انگلیس به نام فضول شناخته می شود . او دوست دارد که بقیه افراد را ببیند و حتی در مسائل شخصی آنها سرک بکشد . او دوست دارد که یک تلسکوپ بزرگ داشته باشد تا ببیند که دیگر خانواده ها چه کار می کنند .
  • من روزی پنج ساعت در حال یادگیری ایتالیایی بودم تا مطمئن شوم که می توانم به راحتی با بازیکنان ، مطبوعات و هواداران ارتباط برقرار کنم . رانیری پنج سال در انگلیس بوده و هنوز در گفتن صبح بخیر و عصر بخیر به زبان انگلیسی مشکل دارد
  • اگر با کامبیاسو و زانتی تمرین کنید و پیشرفت آنها در نظر بگیر مغزتان آب و روغن قاطی می کند .
  • تاریخچه مربیگری من قابل مقایسه با فرانک رایکارد نیست . او هیچ جامی نبرده و من بسیار برده ام

jose-mourinho
jose-mourinho

آمار مورینیو طی 100 بازی نخست خود در یونایتد چنین بوده است. پیروزی 62% تساوی 23% و شکست 15% اما قطعا او می تواند در ادامه این روند را بهبود بخشد  

میشاییل بالاک که زمانی در چلسی شاگرد مورینیو بوده است در دیدار اخیرس با وی درباره او چنین گفت:« به عنوان یک مربی، او بسیار جوان است. 2 بار لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برده ولی نتوانست این عنوان را با رئال مادرید تکرار کند. البته او نشان داده که در هر تیمی می‌تواند یکی از مدعیان این جام باشد. بدون شک می‌دانم که مورینیو اکنون به دنبال چالش جدیدی می‌گردد تا بتواند بار دیگر جام‌های زیادی را فتح کند. تصور نمی‌کنم آقای خاص بخواهد در تیم آینده خود چیزی را به کسی ثابت کند ولی به عنوان یک انسان، شما همواره نیاز دارید که شرایط خودتان را بهبود ببخشید. دوست دارید تمامی دیدارهایتان را با پیروزی پشت سر بگذارید. این موضوع می‌تواند کار شما را بسیار دشوار کند.

به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!
به مناسبت تولد ژوزه مورینیو ، 15 سال مربیگری در انتظار آقای خاص!

جاستین کلایورت پسر پاتریک کلویورت گفته است: « مورینیو از کودکی ام مرا میشناسد و همواره پیگیر روند پیشرفت من بوده است. من بزودی به اوج میرسم. شاید در سطح پایینتری از پدرم یا سطحی بالاتر. » هیچ بعید نیست که او خرید آینده آقای خاص باشد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی ژوزه مورینیو» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی ژوزه مورینیو فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.