زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاریخچه شلوار جین

تاریخچه شلوار جین

شلوار جین ، یکی از مهم ترین لباس ها در دنیای پوشاک است . آسمونی تاریخچه شلوار جین را برای شما گرداوری کرده که...

تاریخچه شلوار جین
تاریخچه شلوار جین

شلوار جین ، یکی از مهم ترین لباس ها در دنیای پوشاک است . آسمونی تاریخچه شلوار جین را برای شما گرداوری کرده که در ادامه می بینید .

جین به شلوارهایی گفته می‌شود که با پارچه دنیم یا Dungaree (یک پارچه پنبه ای محکم و ضخیم است که در آن پود از دو یا بیشتر از دو تار می‌گذرد)دوخته شده باشند.

واژه جین یا جینز (Jeans) از واژهٔ فرانسوی bleu de Gênes به معنی (آبی ازجنوای ایتالیا) آمده است. جین مبدا فرانسوی و هندی دارد و برای نخستین بار لباس "ملوانان" از این جنس تهیه شد.

jeans-pants
jeans-pants

تاریخچه شلوار جین :

شلوار جین از مهم ترین تولیدات صنعت پوشاک آمریکا، در سال 1873 توسط ژاکوب دیویس و لوی استراوس اختراع شد.

در پی استقبال شدید مردم از شلوار جین ژاکوب نگران شد که شاید کسی این ایده ماهرانه‌اش را بدزدد. بنابراین تصمیم گرفت حق امتیاز این کار را به نام خودش ثبت کند. اما از آنجایی که ژاکوب 68 دلاری که برای کار‌های اداری لازم بود را نداشت؛ به عنوان شریک تجاری خود به فکر لوی استراوس افتاد. در سال 1872 طی نامه ای که به لوی استراوس نوشت به او پیشنهاد کرد که حق امتیاز این کار متعلق به هر دو نفرشان باشد.

استراوس که یک تاجر خبره بود با دیدن این محصول جدید بلافاصله پیشنهاد ژاکوب را پذیرفت. در بیستم ماه مه سال 1873، این دو نفر حق امتیازی به شماره 139,121 را در آمریکا به نام خود ثبت کردند. این تاریخ امروزه به عنوان تاریخ تولد رسمی بلوجین شناخته شده است. از آنجا که رنگ نیلی به دلیل تیرگی دیرتر کثیف می‌شد و برای لباس های کار نیز انتخاب بهتری بود. مهم ترین و پرطرف دارترین رنگ در میان مردم بود. لوی استراوس، ژاکوب را به عنوان سرپرست تولید این شلوارهای جدید در شرکت خود استخدام کرد. این شرکت تا سال 1875 به تولیدات خود ادامه داد و دو کارخانه دیگر در سانفرانسیسکو راه اندازی کرد.

تاریخچه شلوار جین
تاریخچه شلوار جین

قدیمی‌ترین مارک‌های شلوار جین: لی، لیوایز (لِویز= :Levi'sمتعلق به لوی استراوس) و رانگلر نام دارند. شلوارهای جین معمولا آبی رنگ هستند. این شلوارها با نیل به این رنگ درمی‌آیند. در حالی که تنها چند گرم نیل برای رنگ کردن یک شلوار لازم است، سالانه بیش از 20 میلیون تن نیل در این صنعت مصرف می‌شود.

jeans-pants
jeans-pants

چرا پارچه جین آبی رنگ است؟

در اواخر قرن نونزدهم قبل از ابداع رنگ های مصنوعی از رنگ های گیاهی طبیعی برای رنگ کردن پارچه ها استفاده می شد. از آنجا که رنگ نیلی به دلیل تیرگی دیرتر کثیف می شد و برای لباس های کار نیز انتخاب بهتری بود، مهم ترین و پرطرف دارترین رنگ در میان مردم بود. از آن زمان این رنگ روی پارچه های جین باقی ماند.
نظر خود را درباره «تاریخچه شلوار جین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تاریخچه شلوار جین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.