زمان مطالعه: 1 دقیقه
بیوگرافی یاری لیتمانن

بیوگرافی یاری لیتمانن

یک فوتبالیست در کشور فنلاند ظهور کرد که هنوز هم معروف ترین بازیکن کشورش است و بعید می نماید بازیکنی به شهرت او برسد.

یک هوادار لیورپول که در آژاکس به اوج رسید!

اختصاصی آسمونی

کشور فنلاند با ستاره های رشته های زمستانی  خود شناخته می شود و با دونده های استقامتی به یاد آورده می شود که به« هواپیماهای فنلاندی» معروف هستند. با این حال در این کشور، یک فوتبالیست ظهور کرد که هنوز هم معروف ترین بازیکن کشورش است و بعید می نماید بازیکنی به شهرت او برسد.

ادوین فان درسار در مورد او می گفت:« تا قبل از دیدن یاری لیتمانن تو آژاکس، باورم نمی شد، یک سری فوتبالیست تا این حد عقاید عجیبی در مورد فوتبال داشته باشند. لیتمانن دائم از لیورپول صحبت می کرد و عکسهای فراوانی از این باشگاه داشت. او دیوانه بود!»

یاری لیتمانن
یاری لیتمانن

اما هافبک تهاجمی فنلاندی، دوران اوج فوتبال خود را نه در لیورپول، بلکه در آژاکس آمستردام سپری کرد. او در سال 1992 از تیم« میلی کوسکِن»فنلاند راهی آژاکس شد و دورانی درخشان را شروع کرد. دورانی که 159 بازی لیگ انجام داد و 91 بار برای تیم هلندی گلزنی کرد. این آمار فوق العاده در تیمی به دست آمد که اکثر بازیکنانش، نفرات اصلی تیم ملی هلند بودند. به طوری که در دیدار پلی آف هلند و ایرلند جنوبی در مسابقات انتخابی یورو 96، نه بازیکن از 11 بازیکن نارنجی پوشان، همبازی های لیتمانن در آژاکس بودند.

یاری لیتمانن در آژاکس
یاری لیتمانن در آژاکس

لیتمانن در تیم رویایی دهه 90 آژاکس چهار بار در سالهای 94، 95، 96 و 98 قهرمان هلند شد و سه بار هم در سالهای 93، 98 و 99 جام حذفی را فتح کرد. اوج درخشش او در سال 1995 بود که 26 بار برای تیمش گلزنی کرد؛ از جمله 6 گل در لیگ قهرمانان اروپا. آژاکس در آن سال قهرمان باشگاههای اروپا شد و بعد نوبت رسید به فتح سوپرکاپ اروپا و جام بین قاره ای. یک سال بعد لیتمانن در لیگ قهرمانان 9 گل زد و فینال دیگری را هم در این بازیها تجربه کرد. هرچند که در آن سال آژاکس با رفتن ستاره هایش دیگر قدرت سابق رو نداشت و به نایب قهرمانی اروپا قناعت کرد.

در سال 1999 لیتمانن راهی بارسلونا شد و بعد از دو سال ناموفق، بالاخره به تیم محبوبش لیورپول رسید. آنجا چندان فرصت درخشش نداشت و فقط 5 بار گلزنی کرد. اما به هر حال عضو تیمی بود که در آن سال 5 جام برد و او هم بخشی از آن تیم تاریخساز شد.

یاری لیتمانن در بارسلونا
یاری لیتمانن در بارسلونا

سالهای بعدی مهاحم کاذب فنلاندی در تیمهایی مثل هانزاروستوک آلمان، مالمو سوئد و فولهام انگلیس سپری شد. دو فصل هم به آژاکس برگشت و بالاخره در 40 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد. در حالی که بعید است افتخارات او در فوتبال فنلاند توسط هیچ بازیکن دیگری تکرار شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی یاری لیتمانن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی یاری لیتمانن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.