زمان مطالعه: 2 دقیقه
جگوار

جگوار

جگوار یا پلنگ خالدار آمریکایی بزرگ‌ ترین جانور از تیره گربه‌سانان در قاره آمریکا است.
نام جگوار (پلنگ آمریکایی)
نام علمی Panthera onca
رژیم غذایی گوشتخوار
میانگین طول عمر 23 سال (در اسارت)
وزن 56–96 کیلوگرم 
اندازه حدود 1٫85 متر طول/ 60 سانتی‌متر دم

 

مقایسه اندازه جگوار با انسانجگوار (jaguar) یا پلنگ آمریکایی (Panthera onca) یک گونه از سرده پلنگ‌ مانندها و بزرگ‌ترین جانور از تیره گربه‌سانان در قاره آمریکا است. جگوار پس از ببر و شیر سومین گربه بزرگ جهان محسوب می‌شود. جگوار، شکارچی راس هرم غذایی است و از 87 گونه مختلف تغذیه می‌نماید. اگر می خواهید با جگوار آشنا شوید و در مورد زندگی جگوار گربه سان غول پیکر بیشتر مطالعه کنید این بخش آسمونی را حتما دنبال نمایید چرا که به معرفی کامل جگوار این گربه سان غول پیکر می پردازیم.
نام جگوار ریشه در زبانهای توپیایی-گوارانی که از زبان‌های بومی آمریکا است دارد و سپس وارد دیگر زبان‌ها شده است.

رفتار و خصوصیات جگوار

حیوان جگوار
حیوان جگوار

جگوارها تنها زندگی می‌کنند و اصولاً شب فعال‌اند. جگوار می‌تواند مانند پلنگ به سرعت از درخت‌ها بالا برود و خود را مخفی کند و در کمین بنشیند. آنها شناگران خوبی نیز هستند و گاهی ماهی می‌خورند. جگوار به کمک پنجه و آرواره نیرومندش می‌تواند شکارهای بزرگی مانند تاپیر، میمون و گوزن را از پا درآورد. شکار اصلی‌اش پکاری و کاپی بارا است ولی اگر مجبور شود سراغ خزندگان و لاک‌پشتها می‌رود و حتی گاهی تمساح نیز شکار می‌کند. این جانور می‌تواند مانند سایر گربه‌سانان به سرعت‌های بالا رسیده و آن را برای زمان کوتاهی حفظ کند. به همین دلیل باید به طعمهٔ خود بسیار نزدیک شود تا بتواند او را شکار کند. 

اندازه بدن جگوارها 112 تا 185 سانتیمتر و اندازه دم آنها 45 تا 75 سانتیمتر است. وزن آنها بین 60 تا 130 کیلو گرم متفاوت است. قهوه‌ای مایل به سرخ متغیّر است و حاوی خال‌های سیاه می‌باشد. جگوار شباهت زیادی به پلنگ دارد ولی خال‌های روی پوست او درشت تر و بدنش کوتاه‌تر و سر او بزرگتر است. وزن او نیز از پلنگ بیشتر است. پاهای جگوار نسبتاً کوتاه ولی حجیم و نیرومند هستند. تعداد کمی از جگوارها کاملاً به رنگ مشکی هستند که البته کمتر از 6 درصد جمعیت جگوارها را تشکیل می‌دهند.
تحقیقات روی DNA جگوار، شیر، پلنگ برفی، یوزپلنگ، ببر، پلنگ و پلنگ ابری نشان می‌دهد اینها یک جد مشترک داشته‌اند.

تغذیه جگوار

جگوارها از جانوران بسیاری از جمله بز کوهی، آهو، سمور، پرندگان، لاک پشت‌ ها، تمساح ها، خوک‌ های وحشی، خوک‌ های پوزه دراز مالایا و انواع ماهی تغذیه می‌کنند.

زیستگاه جگوار

محل زندگی جگوار
محل زندگی جگوار

محل زندگی جگوار از شمال آرژانتین در آمریکای جنوبی تا جنوب غربی ایالات متّحده در آمریکای شمالی است. این جانوران در جنگل‌های گرمسیری پر باران و معمولاً در کنار آب زندگی می‌کنند. جگوارها در قلمروهای وسیعی زندگی می‌کنند به طوری که جگوار ماده به حداقل 25 کیلومتر مربع قلمرو نیاز دارد و قلمرو نر بسیار بیشتر است. محدوده زیستگاه‌ها با هم تداخل دارد ولی همسایه‌ها برای کاهش درگیری از هم دوری می‌کنند.

تولید مثل جگوار

جگوارهای ماده پس از 93 تا 105 روز بارداری یک تا چهار توله می‌زایند و در مکانی امن از آنها نگهداری می‌کنند. بچه‌ها حدود دو سال کنار مادر می‌مانند. جگوار در اسارت تا 23 سال عمر کرده است.

حفاظت و تهدیدها

متاسفانه حیوان جگوار در وضعیت "نزدیک تهدید و انقراض" قرار دارد. زیرا انسان ها جگوار را برای خز و نیز به دلیل اینکه به گاوها حمله می‌کند شکار می‌کنند. 

جگوار در افسانه‌ ها و فرهنگ‌ ها 

jaguar
حیوان جگوار سیاه

در فرهنگ مردم آمریکای مرکزی و جنوبی جگوار سابقه طولانی دارد و نماد قدرت به حساب می‌آید. در فیلم سینمایی آپوکالیپتو شخصیت اصلی داستان پس از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط یک جگوار سیاه دچار تحول می‌شود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «جگوار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره جگوار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.