زمان مطالعه: 4 دقیقه
جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی

جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی

جعفر پناهی یکی از کارگردانان معروف ایران می باشد که شهرت جهانی دارد . با آسمونی همراه باشید تا با این...

جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی
جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی

جعفر پناهی یکی از کارگردانان معروف ایران می باشد که شهرت جهانی دارد . با آسمونی همراه باشید تا با این کارگردان بزرگ سینما بیشتر آشنا شوید .

jafar-panahi
jafar-panahi

بیوگرافی جعفر پناهی :

جعفر پناهی زاده 20 تیر 1339 در میانه آذربایجان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است. همسرش طاهره سعیدی نام دارد و حاصل این ازدواج دو دختر به نامهای پناه و سولماز است . پناهی کارش را در سینما به عنوان دستیار کارگردانِ فیلم‌های عباس کیارستمی آغاز کرد. بسیاری از فیلم‌های او تصویری انتقادی از مشکلات جامعه ایرانی ارائه می‌دهند که این امر سبب اعمال محدودیت‌هایی برای نمایش آثارش شده‌است. سینمای جعفر پناهی اغلب به عنوان نئورئالیسم ایرانی تعریف شده‌است. وی از مطرح‌ترین و از صاحب سبک‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینمای ایران است. از آنجا که جعفر پناهی به سبک نئورئالیسم فیلم می سازد سعی درایجاد ارتباط مستقیم با جامعه دارد. به همین جهت نمایش بیکاری، بدبختی، فقر، فساد و بی‌عدالتی در اغلب آثارش به طرزی روشن موج می زند.

جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی
جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی

جعفر پناهی 5 خرداد 1397 در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شد . علت بستری شدن این کارگردان درد در ناحیه قفسه سینه و افت فشار اعلام شد . او درباره سلامتی جسمی‌اش در صفحه اینستاگرامش نوشت: «سلام دوستان، سپاس از لطف همه شما. حالم خوب است. مسئله خاصی نیست. نه مشکل قلب دارم و نه بیماری حاد. در حد توفیق اجباری برای استراحت و فکر کردن به فیلم بعدی. همین.»

jafar-panahi
jafar-panahi

جوایز جعفر پناهی :

جعفر پناهی در جشنواره کن 2018 با فیلم سه رخ جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد . آخرین فیلم جعفر پناهی با نام تاکسی برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شده بود که خواهرزاده وی این جایزه را به نیابت از ایشان اخذ کردند، جعفر پناهی درسال 1995 میلادی، برای ساخت بادکنک سفید برنده دوربین طلایی جشنواره فیلم کن شد. او در سال 2000 میلادی، با فیلم دایره برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و در 2006 میلادی، برنده خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای فیلم آفساید شد.

فیلم مستند «این یک فیلم نیست» ساخته پناهی در دسامبر سال 2011، جایزه اول بخش آسیا-آفریقای هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دبی را دریافت کرد.

جعفر پناهی، در نهم مارس 2012، برنده نشان هنر برای آزادی از بنیاد فیر پلی در سوئیس شد.

پناهی با بادکنک سفید درخشید و در جشنواره کن حضور یافت و موفق به دریافت جایزه دوربین زرین این دوره از جشنواره کن شد. در آبان ماه سال 1391 اعلام شد جایزه آزادی افکار ساخاروف از طرف پارلمان اروپا به جعفر پناهی و نسرین ستوده اهدا شد. اعضای هیئت پارلمانی اروپا نیز تصمیم گرفتند در طی سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌شان به تهران، ضمن دیدار با ستوده و پناهی، دعوتنامه رسمی پارلمان اروپا از آن‌ها در ارتباط با دریافت جایزه ساخاروف را به‌دست آن‌ها برسانند. اما سفر هیئت اروپایی مذکور به دلیل عدم پذیرش شرط آن‌ها مبنی بر دیدار با نامبردگان به ایران لغو شد. روز شنبه 29 بهمن 91 (شانزدهم فوریه2013)، هیئت داوران جشنواره فیلم برلین، جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه را به جعفر پناهی به خاطر نوشتن فیلم‌نامه پرده اهدا کرد. کامبوزیا پرتوی که این فیلم ساخته مشترک او و جعفر پناهی است برای دریافت جایزه به روی سن رفت. در سال 2014 فیلم‌نامهٔ گُل پناهی جایزهٔ 25 هزار دلاری هشتمین دورهٔ جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک را که به عنوان کمک‌هزینه برای ساخت فیلم اهدا می‌شود، در کنار سه فیلم دیگر از بنگلادش، دانمارک و اسرائیل از آن خود کرد. پناهی در 14 فوریه 2015 به خاطر فیلم تاکسی برنده خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شد فیلم 'سه رخ' جعفر پناهی پس از نامزدی در بخش رقابت اصلی برای نخل طلای جشنواره فیلم کن سال 2018 برنده جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره شد. بدین ترتیب، پس از اصغر فرهادی وی دومین فیلمساز ایرانی‌ای شد که برنده این عنوان می‌شود.

جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی
جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی

دستگیری جعفر پناهی :

در جریان اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری (1388)، جعفر پناهی دو بار دستگیر شد. بار اول، در روز 8 مرداد 1388 هنگامی که به همراه گروه دیگری از فیلم‌سازان برای گرامی‌داشت کشته‌شدگان اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود که پس از چند روز آزاد شد بار دوم در دوشنبه 10 اسفند به همراه 18 نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند. صندلی او در جشنواره کن خالی ماند. او در یک مرحله برای مدتی اعتصاب غذا کرد.

پناهی در روز 4 خرداد 1389 به دستور بازپرس و تأیید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقهٔ 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

بر اساس حکم دادگاه پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به 6 سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از فیلم‌سازی، 20 سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، 20 سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و 20 سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.

در 13 بهمن 1389 (2 فوریه 2011) تیری فره مو مدیر هنری جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کن، در یک کنفرانس مطبوعاتی که به منظور حمایت از پناهی و محمد رسول‌اف در سینماتک پاریس برگزار شد، اعلام کرد که امسال جایزهٔ ویژهٔ «مربی طلا»ی کن را به پناهی تقدیم می‌کنند. او اضافه کرد: «از این پس جعفر پناهی، عضو هیئت داوران تمام فستیوال‌های فیلم بین‌المللی خواهد بود و جایگاهی خالی برای او در نظر گرفته شده‌است.»

jafar-panahi
jafar-panahi

فیلم های جعفر پناهی :

1995 بادکنک سفید آیدا محمدخانی، محسن کفیلی، فرشته صدرعرفایی نویسندگی مشترک با عباس کیارستمی 1997 آینه مینا محمدخانی، کاظم مژدهی، ناصر امونی، جعفر پناهی 2000 دایره نرگش ممی‌زاده، فرشته صدرعرفایی، فاطمه نقوی، مژگان فرامرزی نویسندگی مشترک با کامبوزیا پرتوی، قبل از انتشار در ایران توقیف بود 2003 طلای سرخ حسین امدادیان، کامیار شیسی، آزیتا رایجی نویسندگی مشترک با عباس کیارستمی، قبل از انتشار در ایران توقیف بود 2006 آفساید شیما مبارک‌شاهی، صفر سمند، شایسته ایرانی، آیدا صادقی، گلناز فرمانی نویسندگی مشترک با شادمهر راستین، قبل از انتشار در ایران توقیف بود 2011 این یک فیلم نیست جعفر پناهی، مجتبی میرطهماسب کارگردانی مشترک با مجتبی میرطهماسب، 2013 پرده کامبوزیا پرتوی، مریم مقدم، جعفر پناهی کارگردانی مشترک با کامبوزیا پرتوی، 2015 تاکسی جعفر پناهی 2018 سه رخ جعفر پناهی

جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی
جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی

jafar-panahi
jafar-panahi

جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی
جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی

 
نظر خود را درباره «جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جعفر پناهی ، کارگردان معروف ایرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.