زمان مطالعه: 2 دقیقه
شغال ، گونه ای از سگ سانان

شغال ، گونه ای از سگ سانان

شغال گونه ای از سگ سانان است که در اکثر قاره های جهان زیست می کنند. اگر می خواهید با شغال و نحوه زندگی و گونه...
شغال ، گونه ای از سگ سانان
شغال ، گونه ای از سگ سانان


شغال گونه ای از سگ سانان است که در اکثر قاره های جهان زیست می کنند. اگر می خواهید با شغال و نحوه زندگی و گونه های آن آشنا شوید این بخش آسمونی را حتما مطالعه نمایید چرا که به معرفی شغال (گونه ای از سگ سانان) می پردازیم.

شغال (گونه ای از سگ سانان)

شغال به سه گونه از سگ‌سانان گفته می‌شود: شغال پشت‌سیاه و شغال پهلونواری که هر دو در آفریقای جنوب صحرا زندگی می‌کنند و خویشاوند نزدیک یکدیگرند و شغال زرد که بومی شمال آفریقا و آسیا و اروپا است. شغال زرد هرچند از نظر ظاهری به دو گونهٔ دیگر شغال شبیه است اما خویشاوند نزدیکتر گرگ و سگ است. البته واژهٔ شغال تعریف دقیقی ندارد و گاهی کایوت نیز شغال آمریکایی نامیده می‌شود.

همهٔ انواع شغال رژیم غذایی همه‌چیزخوار و فرصت‌طلبانه‌ای دارند. آن‌ها در شکار جانوران کوچک و متوسط تخصص دارند و لاشه‌خواران کارآمدی هستند. پاهای بلند و دندان‌های نیش منحنی آن‌ها برای شکار پستانداران کوچک، پرندگان و خزندگان تخصص یافته و کف پای بزرگ و شکل استخوان‌های آن‌ها مناسب دویدن در مسافت‌های طولانی است. شغال‌ها پگاه‌رو هستند و بیشتر در صبح و غروب فعال می‌شوند.

زندگی اجتماعی دارند آن‌ها معمولاً به صورت زوج‌های تک‌همسر است که همیشه با هم زندگی می‌کنند و از قلمرو خود در مقابل شغال‌های دیگر دفاع می‌کنند. آن‌ها گاهی به صورت گروهی هم دیده می‌شوند به خصوص در هنگام خوردن لاشه‌هایی بزرگ اما اغلب "تک رو" یا "دو تایی" شکار می‌کنند.

jackal
jackal


در مورد شغال افسانه‌های بسیاری وجود دارد. این جانور برای شکار گاهی مثل روباه از زیرکی و حیله‌گری و گاهی مثل گرگ از زور و خشونت استفاده می‌کند. در فرهنگ‌های مختلف نحوهٔ نگاه به شغال متفاوت است.

صدای شغال زوزهٔ شغال نامیده می‌شود. شغال‌ها معمولاً لانهٔ مشخصی ندارد و از گودال‌ها، سوراخ‌های طبیعی، شکاف سنگ‌ها و لانه متروکه سایر جانوران، برای ایجاد لانه و تولد نوزادان استفاده می‌کند. معمولاً در اوایل غروب، شغال‌ها به صورت دسته جمعی زوزه‌ای شبیه فریاد انسان سر می‌دهند.

شغال را در فارسی توره، در زبان تبری(مازندرانی) زبان گیلکی (گیلانی) شال و در لهجهٔ لری به آن سگ توره نیز می‌گویند و گاه دورگه، سگ و شغال را سگِ توره نام می‌نهند. حیوانی‌ست که یک گونهٔ آن به‌ویژه در پیرامون سمنان و شاهرود زیاد است. پوست آن را برای آستر لباس نیز به‌کار برده‌اند.

شغال زمانی که با همهمه و غوغا و آزار زیاد شکارگران و روستاییان روبه‌رو شود اعصابش از کار می‌افتد و برای مدتی به حالت اغماء و بی‌هوشی می‌رود. به این حالت شغال‌مُردگی گفته می‌شود. روستاییان در قدیم می‌پنداشتند که شغال عمداً چنین می‌کند و در فارسی زبانزد شغال‌مردگی و خود را به شغال‌مردگی زدن کنایه از افرادی است که ظاهراً خود را کوچک و مظلوم وانمود میکنند ولی در باطن آن چنان نیستند.

شغال ، گونه ای از سگ سانان
شغال ، گونه ای از سگ سانان


سگ سانان

سگ سانان (Canidae) خانواده‌ای از راستهٔ گوشتخواران پستانداران هستند. این خانواده شامل حیواناتی چون گرگ، روباه و شغال و سگ اهلی می‌شود. سگ‌سانان به دو تبار گرگیان (Canini) و روباهیان (Vulpini) تقسیم می‌شوند. سگ‌سانان در تمام قاره‌های دنیا به جز قطب جنوب حضور دارند. یکی از آنها یعنی سگ اهلی که زیرگونه‌ای از گرگ خاکستری است از حدود 20 تا 30 هزار سال پیش نخستین حیوان اهلی شد. سگسانان همگی پنجه‌رو هستند یعنی بر روی انگشتان پا راه می‌روند.

سگسانان بر خلاف گربه‌سانان دارای غلاف ناخن نیستند و در رد پای آنان اثر ناخن دیده می‌شود.

 
نظر خود را درباره «شغال ، گونه ای از سگ سانان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شغال ، گونه ای از سگ سانان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.