زمان مطالعه: 5 دقیقه
تیم ملی ساحل عاج؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی ساحل عاج؛ از آغاز تا امروز

ساحل عاج در شرایطی مسابقات قهرمانی آفریقا 2024 را قهرمان شد که در سه دیدار نخست خود 2 دیدار را باخت.

از قبرستان فیل ها تا قهرمانی آفریقا

فیل ها به خاطر عاج شان، یک منبع درآمد فوق العاده برای شکارچیان هستند و قبرستان فیل ها محلی است که فیلها پس از کشته شدن و کنده شدن عاجشان، در آنجا به حال خود رها می شوند. تیم ملی ساحل عاج با لقب فیل ها، امسال در تورنمنتی که خود میزبانش بود، وارد قبرستان فیلها شد، اما به شکلی معجزه آسا از این قبرستان بیرون آمد و آن گاه به سمت قهرمانی حرکت کرد. باورکردنی نیست و در قاره ای به جز آفریقا این مسائل غیرممکن است، اما ساحل عاج در شرایطی مسابقات قهرمانی آفریقا 2024 را قهرمان شد که در سه دیدار نخست خود 2 دیدار را باخت و سرانجام وقتی جام را بالای سر برد، طی 7 مسابقه تنها 8 گل زده بود و 8 گل نیز وارد دروازه قهرمان شده بود!

تا پیش از این قهرمانی، دو قهرمانی دیگر فیلها در سالهای 1992 و 2015 و تنها زمانی رقم خورد که حریف فینال این تیم غنا بود و مسابقه دو تیم در فینال پس از تساوی بدون گل، به مارتن پنالتی ها کشیده شد و در هر دو بار ساحل عاج برنده شد. اما سومین قهرمانی این تیم با برتری مقابل نیجریه رقم خورد. در حالی که ساحل عاج بعد از بازی سوم خود، با استعفای ژان لویی گاسه عملا بدون مربی بود،اما قهرمان شد!

معرفی تیمهای حاضر در جام ملتهای آفریقا ؛ ساحل عاج ، فیل های آماده !

شناسنامه فوتبال ساحل عاج

لقب : Elephants Les ( فیل‌ها )

بالاترین سازمان فوتبالی : فدراتیون ایویرینه دفوتبال Federation Ivoirienne de Football )

تعداد حضور در جام جهانی : 4

بهترین پیروزی : ساحل عاج (11 ـ0) جمهوری آفریقای مرکزی ( 27 دسامبر 1961 در « آبیجان » ساحل عاج )

بدترین شکست :

ساحل عاج (2ـ6) غنا ( 2 می 1971 در ساحل عاج )

ساحل عاج (1ـ5) مالاوی ( 6 جولای 1974 در مالاوی )

ساحل عاج (0ـ4) نیجریه (10 جولای 1977 در  « لاگوس » نیجریه )

ساحل عاج (0ـ4) آرژانتین (16 اکتبر 1992 در « ریاض » عربستان )

استادیوم ملی : استاد فلیکس هوپه بوینی

علامت اختصاری در فیفا : CIV

زندانی شدن به دلیل شکست!

در سال 2000 و پس از حذف نارنجی‌پوشان ساحل عاج ازجام ملتهای آفریقا، ارتش کشور، این تیم را از ادامه فعالیت منع کرد. بازیکنان مجبور شدند به دلیل شکست عذر خواهی کنند؛ در کلاسهای میهن‌پرستی، روحیه تیمی و نظم و انضباط شرکت کنند و حتی مثل سربازان رژه بروند (!) تصاویری که از تلویزیون کشور نیز پخش شد و موجب افسوس و تمسخر بسیاری از فوتبال دوستان شگت. آسمونی ، سرانجام بازیکنان پس از دو روز حبس، آزاد شدند (!!!) البته فیفا این حرکت ارتش ساحل عاج را محکوم کرد. اما کار دیگری از فیفا بر نیامد.

ivory-coast-national-football-team

آتش بس برای تیم ملی ...

از سال 2002 جنگ داخلی سبب تقسیم شدن ساحل عاج به دو قسمت شد. اما فوتبال طی این دوران دشوار نیز ادامه داشت و همین پدیده بود که سبب اتحاد مردم کشور شد. تیم تا سالهای سال به قهرمانی خود در جام ملتهای آفریقا (1992) می‌نازید. افتخاری که با پیروزی (11ـ10) مقابل غنا در ضربات پنالتی کسب شده بود. اما وقتی تیم پس از هفت بار ناکامی، سرانجام به جام جهانی 2006 صعود کرد، افتخار قبلی فراموش و کشور غرق در جشن و شادی شد. وقتی تیم راهی جام جهانی شد. کل کشور به تماشای فیل‌ها نشست. جناح‌های مختلف، سلاح‌های خود را پایین آوردند و به آتش بس احترام گذاشتند به این ترتیب تمام مشکلات برای مدتی فراموش شد.

حضور در گروه مرگ

در سال 2006 شرایط برای فیل‌ها مناسب نبود. زیرا تیم در گروه مرگ قرار گرفته بود. آنها در اولین دیدار با نتیجه (2ـ1) از آرژانتین شکست خوردند و آن گاه باز هم به شکلی میلیمتری مقابل هلند مغلوب شدند تا این که نوبت به مسابقه مقابل « صربستان و مونته نگرو » رسید. تیم در ابتدا (2ـ0) عقب افتاد اما بازی را به تساوی کشاند تا این که پنالتی دیرهنگام « کالو » پیروزی ساحل عاج را رقم زد. به این ترتیب یک بار دیگر کشور غرق در شادی و سرور شد.

معرفی تیمهای حاضر در جام ملتهای آفریقا ؛ ساحل عاج ، فیل های آماده !

 مامان‌های فیل‌ها !

فیل‌ها در ساحل عاج سمبل و سفیر صلح هستند و چشم امید بسیاری از مردم به آنهاست بازیکنان می‌دانند که فوتبال می تواند مردم را متحد سازد. به همین دلیل تا به حال چندین بازی دوستانه ترتیب داده‌اند تا به روند صلح در کشورشان کمک کنند. گروهی از هواداران تیم ملی نیز شکل گرفته‌اند که در تمام مسابقات خانگی از تیمشان حمایت می‌کنند. این گروه به  « مادران فیل‌ها » ( Elephant  mummies ) معروف هستند. زنان طرفدار فوتبال این گروه را از یازده سال پیش تشکیل داده‌اند و عملاً مادر خوانده بازیکنان تیم ملی شده‌اند. « ژنوی یو دوه‌بی رئیس این گروه می‌گوید :« در سطحی که ورزشکاران ما فعالیت می‌کنند، دیگر پسران مادر خود نیستند. بلکه آنها پسر تمام مردم ساحل عاج هستند. زیرا وقتی آنها نتیجه نمی‌گیرند، تمام این زنان غصه می‌خورند. در مقابل، وقتی اوضاع رو به راه می‌شود، تمام زنان ساحل عاج شاد می‌شوند. به همین دلیل است که این گروه مادران فیل‌ها هستند !» با وجود ستارگانی چون دروگبا، کالو و توره و کسب پیروزی‌های پیاپی در دور مقدماتی سه جام جهانی اخیر، طبیعی بود که مادران فیل‌ها برای این تیم، سنگ تمام بگذارند.

ivory-coast-national-football-team
ivory-coast-national-football-team

رویاهایی جاه‌طلبانه

پیش از جام جهانی2010 فیل‌ها مطمئن بودند که در جام، کاملاً حمایت می‌شوند . زیرا بازی‌ها در آفریقای جنوبی برگزار می‌شد. تیم قبل از مقدماتی جام 2010 در مقام 37 رنکینگ فیفا بود. در حالی که گینه پنجا هم بود. بورکینا فاسو شصت و ششم و مالاوی در مکان 108! تیم با پنج برد و یک تساوی به سادگی راهی جام جهانی شد و سهم  دیدیه دروگبا 6 گل در پنج مسابقه بود.

قبرستان فیل‌ها

رقابت فیل‌ها در انتخابی جام جهانی 2010 با یک فاجعه همراه شد. پیش از دیدار ساحل عاج و مالاوی یک دیوار در استادیوم فروپاشید تا 22 تماشاگر جان خود را از دست بدهند. بیش از 130 نفر نیز مجروح شدند. البته تنها تماشاگران در ساحل عاج راهی قبرستان نمی‌شوند! مربی 57 ساله تیم وحید هلیل هودزیچ، که موفق شد تیم را با اقتدار به جام جهانی برساند. پیش از جام، رویاهایی بزرگ در سرداشت و گفت :« اگر ساحل عاج به مرحله نیمه‌نهایی یا فینال بازی‌ها برسد. من مغرورترین و شادترین مربی دنیا شده و آن گاه، خودم را بازنشسته می‌کنم » اما سرنوشت مقرر کرده بود که او و ساحل عاج در مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای آفریقا طعم شکست و حذف را چشید. و به این ترتیب مسئولان اقدام به برکناری سرمربی نمایند. مربی فرانسوی ـ که در بوسنی متولد شده بود ـ در حالی به گورستان فیل‌ها سپرده شد که در 24 مسابقه تنها یک بار طعم شکست را چشید! او بعدها مدعی شد این بلا، دلایلی سیاسی داشت. پیدا کردن یک مربی با سابقه، بیشتر از یک ماه به درازا انجامید. نامهایی بزرگ بر سر زبان‌ها افتاد از جمله گاس هیدینگ و اسون گوران اریکسون و برند شوستر. تنها 75 روز قبل از جام جهانی اعلام شد که اریکسون سوئدی سرمربی فیل‌ها خواهد بود. مردی که اندکی قبل از آن پس از هشتاد ماه مربیگری در مکزیک، از این تیم اخراج شده بود. با این حال معتقد بود با نفراتی که در ساحل عاج حضور دارند. تیمش نتیجه‌ای درخشان می‌گیرد. البته نه پرتغال و نه برزیل، هیچ یک این تیم را دست کم نگرفتند. پرتغال با آنها (0ـ0) مساوی کرد و آن گاه نوبت، به برزیل رسید که آنها را (3ـ1) شکست دهد. برد (3ـ0) در برابر کره شمالی هم ثمری نداشت و به این ترتیب فیل‌ها بازهم مغلوب بخت بد خود و قرار گرفتن از گروه مرگ شدند.

بیشتر بخوانید : اخبار جام ملت های آفریقا    اختصاصی آسمونی  

نظر خود را درباره «تیم ملی ساحل عاج؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی ساحل عاج؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.