زمان مطالعه: 3 دقیقه
کمیسیون حقوق بشر اسلامی

کمیسیون حقوق بشر اسلامی

کمیسیون حقوق بشر اسلامی نهادی غیر انتفاعی در لندن است که برای بهبود وضعیت حقوق بشر در جهان تلاش می‌کند و در...
کمیسیون حقوق بشر اسلامی نهادی غیر انتفاعی در لندن است که برای بهبود وضعیت حقوق بشر در جهان تلاش می‌کند و در سال 1948 تاسیس شده‌است. این نهاد از سوی دپارتمان اقتصاد و امور اجتماعی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده‌است. برای آشنایی بیشتر با کمیسیون حقوق بشر اسلامی این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی

نهادهای ملی حقوق بشر نهادهایی هستند که بر اساس اصول پاریس در کشورهای مختلف ایجاد شدند تا از نظام حقوق بشر ملی حمایت نمایند و رابط اداره کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هستند.

این نهادها می توانند نقش مهمی در ترویج و نظارت بر اجرای مؤثر حقوق بین الملل بشر در سطح ملی داشته باشند.

آسمونی : نقشی که به طور فزاینده توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی
کمیسیون حقوق بشر اسلامی

دفتر کمیساریای عالی این نهادها را تشویق می کند تا از شکنجه و رفتار توهین آمیز، محاکمه صحرایی، بازداشت خودسرانه و ناپدید شدگی اجباری جلوگیری به عمل آورند.

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای حقوق بشر به اهمیت این نهادها اشاره کرده است.

مجمع عمومی نیز در قطعنامه 134/48 به نقش این نهادها اشاره داشته است.

نهادهای ملی حقوق بشر از طریق کمیته بین المللی همکاری میان نهادهای ملی حقوق بشر (The International Coordinating Committee of NHRIs) با یکدیگر در ارتباط هستند.

این کمیته در کنفرانس بین المللی تونس مورخ 1993 ایجاد شد که شامل 16 عضو است که از هر چهار قاره چهار عضو بر میگزیند.

آسمونی : این کمیته طبق قانون کشور سوئیس به ثبت رسیده است فلذا ماهیتی منحصر به فرد دارد.

این کمیته از یک سو نهادی بین المللی و از سوی دیگر تحت لوای قانون سوئیس است.

نهاد ملی حقوق بشر اسلامی ایران  از اسفندماه 1373 کار خود را در مکانی محقر و با حضور اعضایی سرشناس کار خود را اغاز نمود.

در کشاکش تحولات واقعی و چالشها و مشکلات متعدد در ایران مجموعه ای تحکیم و مستقر شد که اینک پس از گذشت یک دهه فعالیت اکثر حقوقدانان برجسته کشور در آن حضور دارند و به صورت افتخاری برای پیشبرد حقوق انسانی تلاش می نمایند.

با آسمونی همراه باشید.

این نهاد ایرانی امروزه از جمله مستقل ترین نهادهای ملی حقوق بشر در جهان تلقی می شود به نحوی که برخی از نهادهای ملی حکومتی در برخی کشورها کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران را بیشتر دارای قرابت با جامعه مدنی و هویت های مردم نهاد (NGO ها) می دانند نه همانند آنچه آنها هستند.

همین امر نیز نشان می دهد که روند درستی طی یک دهه فعالیت کمیسیون برای استقرار نهاد مستقل حقوق بشر در ایران طی شده است و امروزه بیش از یک نام  و یک تقلید صرف و شکلی از الگوی معرفی شده بین المللی، یک هویت اصیل مستقل ایرانی برای پیشبرد حقوق انسانی در ایران و سراسر جهان وجود دارد که ضمن تعامل موثر با نهادهای رسمی و حکومتی ایرانی برای پیشبرد حقوق بشر، همکاری و تعامل موثری با سازمانهای حقوقی بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر نیز دارد و هزاران شهروند ایرانی و غیر ایرانی نیز عضو افتخاری آن هستند.

نهاد ملی حقوق بشر اسلامی ایران به امکانات بسیار ارزنده ای می پردازد که از جمله آن تهیه جزوات مربوط به مسائل حقوق بشری و جاپ کتابهایی در این رابطه است.

یکی از امکانات جالب توجه این مرکز تعبیه سیستم طرح شکایت از سوی شهروندانی است که مدعی هستند قربانی نقض حقوق بشر شده اند.

این مرکز با نامه نگاری و پیگیری های لازم برای احقاق حق تلاش زیادی می کند.

نکته جالب آنکه شهروندان ایرانی می توانند از طریق سایت این مرکز به راحتی به طرح شکایت بپردازند.

از دیگر خدمات سایت اینترنتی این مرکز معرفی دفاتر استانی این نهاد ملی در ایران، کتابخانه، آموزش، اطلاع رسانی اخبار و اجلاسهای حقوق بشری، انتشارات و فروشگاه اینترنتی است.

آسمونی : ماهیت حقوقی این نهاد ملی در حقوق ایران جای بحث دارد.

اینکه این مؤسسه یک سازمان بین المللی غیردولتی است یا نهادی شبه دولتی معلوم نیست چرا که از یک سو بودجه خود را از دولت می گیرد اما از سوی دیگر زیر نظر سازمان ملل متحد و مستقل از دولت عمل می کند.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره کمیسیون حقوق بشر اسلامی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.