زمان مطالعه: 8 دقیقه
گواهینامه از سازمان ملی استاندارد

گواهینامه از سازمان ملی استاندارد

اگر قصد اخذ گواهینامه از سازمان ملی استاندارد را دارید پس به یک اطلاعات اولیه در مورد گواهینامه از سازمان...
گواهینامه از سازمان ملی استاندارد
گواهینامه از سازمان ملی استاندارد


اگر قصد اخذ گواهینامه از سازمان ملی استاندارد را دارید پس به یک اطلاعات اولیه در مورد گواهینامه از سازمان ملی استاندارد نیاز پیدا می کنید. به همین بهانه ما در این بخش از آسمونی به معرفی گواهینامه از سازمان ملی استاندارد می پردازیم.

راهنمای گواهینامه از سازمان ملی استاندارد

استاندارد چیست؟

استاندارد یعنی نظم و قانون.هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد می گویند طبق استاندارد است .استانداردهای ملی ویژگی های لازم در تولید یک فرآورده یا انجام یک خدمت را مشخص می نماید و مطمئن ترین مسیر برای نیل به توسعه پایدار است .

اولین تشکیلات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1304 خورشیدی مطرح شد و بعد ها در سال 1339 با تصویب قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ، موسسه کار خود را در چارچوب هدف ها و مسئولیت های تعیین شده آغاز نمود.

استاندارد ملی به صورت استاندارد اجباری و استاندارد تشویقی برای محصولات و خدمات کاربرد دارد.

1)  استاندارد اجباری :

تولید کنندگان و عرضه کنندگان اقلامی که اجرای استاندارد آن ها به موجب قانون اجباری اعلام شده ، موظفند محصولات خود را منطبق با استاندارد ملی تولید و عرضه بنماید.

2) استاندارد تشویقی

محصولی که مشمول استانداردهای اجباری نباشد. می تواند با رعایت استاندارد ملی تولید یا عرضه شود و تولید کنندگان آن پس از کسب مجوز از موسسه استاندارد می توانند از علامت استاندارد تشویقی استفاده کنند.

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه از سازمان ملی استاندارد :
  1. کپی برابر اصل آگهی ثبت واحد تولیدی خدماتی در روزنامه رسمی کشور
  2. کپی برابر اصل آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
  3. کپی برابر اصل پروانه تاسیس ، بهره برداری و پروانه فعالیت از مراجع قانونی همراه با رونوشت آخرین تغییرات
  4. کپی برابر اصل آگهی رسمی ثبت نام یا علامت تجاری محصول در روزنامه رسمی کشور در طبقه فرآورده مورد نظر
  5. ارائه مدارک مرتبط با نام تجاری واحد تولیدی یا خدماتی ( در صورت استفاده از آن ها )
ارائه مستندات ذیل در صورت وجود :
  1. کپی گواهینامه استقرار سیستم مدیریت کیفیت 9001 ISO ، صادر شده توسط موسسات گواهی کننده تایید صلاحیت شده از طرف نظام تایید صلاحیت یا HACCP ISO2200
  2. کپی پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر حداقل برای یکی از محصولات
  3. گواهینامه معتبر مدیر یا مسئول کنترل کیفیت تایید شده توسط موسسه فرآیند تولید و یا معرفی مسئول کنترل کیفیت واجد شرایط که مراحل تایید صلاحیت وی از طریق انجمن مسئولین کنترل کیفیت پیگیری شود.
  4. فرم تکمیل شده پرسشنامه اطلاعات فنی که به تایید مدیر عامل شرکت یا مالک واحد تولیدی رسیده باشد.
  5. پرداخت هزینه های خدماتی مرتبط با صدور پروانه توسط واحد متقاضی
  6. مدرک دال بر دارا بودن ایران کد از وزارت بازرگانی برای محصول مورد درخواست ( چنانچه وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ایران کد را برای محصولی تخصیص نداده باشد ، با ارائه تاییدیه آن وزارتخانه این بند کاربرد ندارد).
  7. نمودار فرآیند تولید (opc)
  8. گواهی  کالیراسیون وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی
  9. اخذ تاییدیه مکتوب از مسئول امور مالی اداره کل استان نتایج آزمون ماهیانه واحد تولیدی در فرمت مورد تایید اداره کل استاندارد که نمونه برداری در آن ها مشخص شده باشد.
  10. کپی پروانه کار علامت استاندارد معتبر حداقل برای یکی دیگر از محصولات
راهنمای اخذ استاندارد اجباری :

اخذ مجوز تولید سازمان از وزارت صنعت یا اتاق بازرگانی یا اتحادیه صنف

اخذ مجوز صنایع و یا جواز اتحادیه برای دریافت پروانه استاندارد ضروری است . جهت اطلاع از قوانین و روش دریافت مجوز در استان مربوط به ارگان شغل خود مراجعه نمایید.این قوانین در استان های مختلف می تواند ساده یا سخت باشد.

تقاضای کتبی از اداره کل استاندارد

فرم های تعیین شده از طرف اداره استاندارد استان مربوطه ، می بایست توسط سازمان متقاضی تکمیل شود. این فرم ها شامل اطلاعات عمومی و اطلاعات فنی در خصوص محصولات و خدمات و مجوزهای سازمان متقاضی می باشد.

امکانات تولید

داشتن فضا و امکانات کافی برای خط تولید و کنترل کیفیت یکی از موارد ضروری می باشد. واحد می تواند یک خط کوچک مونتاژ نهایی داشته و قطعات را از بازار و یا سایر واحدهای تولیدی خریداری نماید.

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری یکی دیگر از ضروریات اخذ پروانه استاندارد است .تولید کننده می بایست تصدیق مالکیت علامت تجاری را به اداره استاندارد تقدیم نماید.

isiri-certificate
isiri-certificate


ارائه مدرک مبنی بر دارا بودن آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاصی

ارائه حداقل تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی لازم برای آزمون های مورد نیاز مطابق الزامات مندرج استاندارد ملی مربوطه ، جهت کنترل مواد اولیه و محصول نهایی الزامی است . واحد تولیدی می بایست تجهیزات مجهز به تسترها و دستگاه های آزمون تخصصی آن محصول را تهیه نموده و محل مناسبی را به تاسیس آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاص دهند.تکمیل بودن و کالیبره بودن تجهیزات می بایست به تایید اداره استاندارد برسد.

تهیه استاندارد ملی مربوطه

با مراجعه به استاندارد و مطلع شدن از شماره کتاب استاندارد ملی مربوطه آن را تهیه نمایید . ملاک اخذ قبولی در آزمون های استاندارد مطابقت کامل با بندهای استاندارد ملی می باشد و در صورت عدم تطابق نتیجه آزمون مردود خواهد بود.

تعیین کارشناس کنترل کیفیت

کارشناس کنترل کیفیت وفق شرایط تعیین شده ( معمولاَ با تحصیلات لیسانس) از طرف اداره استاندارد مشخص می شود و سپس مشخصات کنترل کیفیت به همراه سایر مدارک مربوطه به اداره استاندارد اعلام می شود. پس از تایید شدن صلاحیت شخص و در طول دوره تخصصی آزمون ها و قبولی برای وی پروانه تایید صلاحیت صادر می گردد.

ارزیابی محصول و خدمات

سیستم کنترل کیفیت طرح ریزی شده ، توسط کارشناس استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرد  و نمونه محصولات نیز جهت بررسی به آزمایشگاه مورد تایید اداره استاندارد ارائه می شود.

در صورتی که تمامی مراحل فوق اجرا شده و نمونه های محصول و خدمات در آزمایشگاه مورد تایید اداره استاندارد با الزامات مشخص شده منطبق باشد ، پروانه استاندارد ملی سازمان متقاضی صادر می شود.

اعتبار پروانه استاندارد به طور معمول یک سال است و واحد تولیدی موظف است همه ساله نسبت به تمدید پروانه اقدام نماید.

لازم به توضیح است پس از دریافت استاندارد ملی ایران ، واحد های تولیدی طی بازدیدهای دوره ای کنترل می شوند و چنانچه مصول با استاندارد صادره همخوانی نداشته باشد باطل خواهد شد.

گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران

چگونه می توان فهمید گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران هست؟

نحوه استعلام گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران چیست؟

چرا گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران بایددر الویت باشد؟

گواهینامه ایزو بایستی توسط مراکز معتبری ثبت و صادر گردد. مراکز ثبت و صدور گواهینامه ایزو اصطلاحاً CB نام دارند. تمامی CBها حتماً بایستی ازیک مرجع بالادستی مجوز فعالیت داشته و یادر اصطلاح تایید اعتبار شوند. مراجع اعتبار دهنده AB نام دارند. هر کشوربرای خودحداقل یک مرجع اعتباردهنده دولتی دارد. بنابراین شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو بایستی تحت اعتبار حداقل یک مرجع اعتبار دهنده فعالیت نماید. مراکز ثبت و صدور گواهینامه ایزو پس ازاخذ اعتبار میتوانند درکشورهای مختلف نیزفعالیت کرده و نمایندگی احداث کنند. نظربه قوانین مختلف هرکشوری ممکنه مرجع اعتبار دهنده ، نمایندگان خارجی راالزام کندکه بایستی ازآنهاهم تایید صلاحیت اخذ نمایند. مرجع اعتبار دهنده ایران بنام مرکز ملی تایید صلاحیت ایران هست. مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یکی ازمراکز زیرشاخه سازمان ملی استاندارد ایران میباشد. هرنوع مرکز ثبت و صدور گواهینامه ایزو که درایران فعالیت میکنند (اعم ازآنهاییکه کاملاً ایرانی هستند و اعم ازآنهاییکه مشارکتی ایرانی و خارجی هستند و اعم ازآنهاییکه نمایندگی مراکز خارجی رادارند) طبق قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران میبایست ازطریق مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تایید صلاحیت شوندوسپس فعالیت خودرا شروع نمایند. بدین معناکه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران هرگونه گواهینامه ایزو صادره ازسوی مراکز صادر کننده گواهینامه ایزو راقبول وتایید نمیکند مگر آنکه مرکز صادر کننده گواهینامه ایزو قبلا تایید صلاحیت شده باشد.

کارفرماها و مشتریان هم موضوع اعتبار و صلاحیت CBها براشون مهم هست و دوست دارند ازطریق موسسات صادر کننده گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه های ایزو مورد نیاز خودرا تامین کنند.

خوشبختانه درسایت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران نام شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران بطور شفاف درج گردیده. متقاضیان بایستی دقت نمایندکه ازسوءاستفاده های احتمالی ( شامل استفاده ازحروف اختصاری بجای نام کامل درج شده درسایت ، بازی باکلمات و اصطلاحات و قانونی جلوه دادن خود و سایر مواردیکه افراد سودجو بدنبال آن هستند) مطلع باشند ودچار افراد سودجو و متقلب نشوند. لازمست قبل ازهرگونه اقدام جهت اخذ گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران ازمسائل حقوقی و فنی مطلع گردند سپس دست بکارشوند.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران درراستای رسالت اطلاع رسانی صحیح میتواند بعنوان یک مرجع رسمی و رایگان کلیه اطلاعات درخصوص لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران و نحوه دیدن نام مراکز ثبت و صدور گواهینامه ایزو مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران و اطلاع ازسوءاستفاده های احتمالی رادریافت نمایند.

راهنمای درخواست گواهینامه با تایید سازمان ملی استاندارد
  1. این گواهینامه ها به صورت مشترک توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان شرکت توسعه دهندگان سیستم ابتکار و سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی اداره کل اصفهان صادر می گردد.
  2. این شرکت به عنوان همکار آموزش سازمان ملی استاندارد در سطح منطقه 4 کشور شامل استان های اصفهان و یزد از متقاضیان اخذ این گواهینامه در مناطق مربوط ثبت نام به عمل می آورد.
  3. هزینه صدور گواهینامه مشترک رایگان بوده و هزینه مورد نظر جهت ارزیابی دوره توسط اساتید مربوط، همچنین نظر سنجی پایان دوره و استانداردهای آموزشی ویژه سازمان از متقاضی اخذ می گردد.
  4. به تمامی دوره های مرتبط که صدور این گواهی برای آنها امکان پذیر باشد لینک ثبت نام افزوده خواهد شد و به طور کلی شامل دوره های مدیریت، تدوین استاندارد، تکنیک های کیفیت می گردد.
  5. دانش آموختگان قدیمی بنیاد آموزش مجازی ایرانیان نیاز مجدد به ثبت نام در دوره نداشته و تنها پروژه و فرم نظر سنجی پایان دوره را به واحد آموزش ارسال نمایند.
  6. تکمیل و ارسال فرم های نظر سنجی پایان دوره جهت اخذ این گواهینامه ها ضروری می باشد.
  7. مراحل صدور این گواهینامه از زمان تقاضا حدود 20 تا 25 روز می باشد.
شرایط دریافت تایید صلاحیت بازرسی فنی از سازمان استاندارد
  1. مدارک حقوقی شرکت (اساسنامه – آگهی آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی کشور )
  2. نظامنامه کیفیت بر اساس الزامات استاندارد 17020 (به انضمام چارت سازمانی و فهرست توزیع نظامنامه)
  3. روش های اجرایی مندرج در استاندارد 17020 (روش های اجرایی کنترل مستندات، ممیزی داخلی، اقدام اصلاحی و بازنگری مدیریت)
  4. سوابق فعالیت های بازرسی انجام شده و در دست اجرا و نیز گواهینامه تایید صلاحیت در سایر زمینه های بازرسی ( در صورت دارا بودن )
  5. مشخصات فردی ، مدارک تحصیلی ، گواهینامه های آموزشی تخصصی و مدارک مربوط به سوابق تجربی و فعالیت های تخصصی بازرسان به تفکیک در دامنه شمول درخواستی
  6. فهرست منابع ، استاندارد ها مورد استفاده در دامنه شمول درخواستی
  7. دستورالعملهای بازرسی و چک لیست های مورد استفاده در محدوده دامنه شمول درخواستی
  8. بیمه نامه مسئولیت حرفه ای مدنی
  9. فهرست تجهیزات اندازه گیری و سایر امکانات فنی بازرسی
  10. معرفی حداقل 2 کارشناس دارای پروانه کارشناسی استاندارد( بر اساس الزامات روش اجرائی تائید صلاحیت شرکتهای بازرسی فنی)
  11. شرح مشاغل هریک از پست های سازمانی موثر بر کیفیت بازرسی
  12. شرایط احراز بازرسین شامل الزامات تحصیلی، آموزشی، دانش فنی و تجربه
  13. تکمیل فرم پرسشنامه
نظر خود را درباره «گواهینامه از سازمان ملی استاندارد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره گواهینامه از سازمان ملی استاندارد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.