زمان مطالعه: 5 دقیقه
معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان

معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان

معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه های دولتی ایران دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه های دولتی...
معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان
معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان

معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه های دولتی ایران

دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه های دولتی ایران است. دانشگاه صنعتی اصفهان مانند دیگر دانشگاه های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه دانشگاه صنعتی اصفهان شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف دانشگاه صنعتی اصفهان می باشد. اگر می خواهید در مورد دانشگاه صنعتی اصفهان بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان و تاریخچه دانشگاه صنعتی اصفهان و آدرس سایت دانشگاه صنعتی اصفهان می پردازیم.

تاریخچه دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی استان اصفهان و با بیش از 2300 هکتار مساحت، بزرگ‌ترین دانشگاه کشور از لحاظ وسعت است. این دانشگاه در 5 کیلومتری شمال شهر اصفهان و در محدوده‌ای که از شرق به بزرگراه آزادگان (جاده‌ی شاهین‌شهر)، از جنوب به بزرگراه دانشگاه صنعتی (جاده‌ی خمینی‌شهر) و از جنوب‌شرقی به میدان استقلال (میدان‌دانشگاه‌صنعتی) محدود می‌شود، واقع شده است. این دانشگاه دارای پارک جنگلی کوچکی است و کوه‌های صلا و سید محمد، امام‌زاده سید محمد و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، همگی، در اراضی این دانشگاه واقع شده‌است. این دانشگاه در سال 1356 خورشیدی، تحت عنوان دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان، به عنوان واحد دانشگاهی شماره‌ی دو دانشگاه صنعتی آریا‌مهر تهران (دانشگاه صنعتی شریف) تأسیس گردید؛ ولی پس از مدت کوتاهی، از دانشگاه صنعتی شریف، جدا و به صورت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه داد.

دانشگاه در سال 1356 رسماً شروع به کار کرد. این دانشگاه ابتدا دارای نام «دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان» بود که بعد از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 خورشیدی به «دانشگاه صنعتی اصفهان» تغییر نام داده شد؛ و همانند «دانشگاه صنعتی آریامهر در تهران» (دانشگاه صنعتی شریف فعلی)، این دانشگاه مستقیماً بر اساس الگوی دانشگاه‌ام آی تی در آمریکا الگوبرداری گردید.

طراحان اصلی و اولیه دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان هم از نظر ساختار درسی و هم از نظر شالوده سازمانی عبارت بودند از: شرکت آمریکایی آرتور دی لیتل (که یک شرکت مشاوره آکادمیک بود)، دکتر گوردون براون که ریاست کل دانشکده‌های مهندسی و از مدیران اصلی دانشگاه‌ام آی تی بود، دکتر جرج بوگلیارلو ریاست دانشکده فنی-مهندسی دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، و دکتر مهدی ضرغامی معاونت دانشگاه صنعتی آریامهر در تهران.

دکتر براون بود که شش دانشکده اولیه دانشگاه صنعتی اصفهان را تأسیس نمود. در گزارش نهایی ایشان از طرح جامع دانشگاه صنعتی آریامهر در اصفهان آمده:

«هدف اصلی این مؤسسه آموزشی اجتناب از ساختار رایج و کلاسیک دانشگاهی، و در عوض، سازماندهی و تمرکز دادن فعالیت‌های آکادمیک این دانشگاه بر روی مسائل فناوری مهم کشور ایران است. حقیقت نیازهای امروزی برای توسعه سریع ایران مستلزم این است که سیستم آموزشی این کشور صرفاً یک نسخه کپی از موسسات آموزشی غربی نباشد. به جای الگو برداری از سیستم‌های غربی و آنهم الگوهای بیست ساله‌ای که در غرب از رده خارج شده‌اند، سیستم آموزشی ایران باید بر اساس فرهنگ ایرانی و ویژگی‌های جامعهٔ ایرانی باشد. »

و این همان سیاستی بود که دکتر سید حسین نصر که در آن زمان ریاست دانشگاه آریامهر تهران را بر عهده داشت دنبال می‌کرد. نصر کمک به بنیانگذاری دانشگاه صنعتی اصفهان را «از دستاوردهای بزرگ زندگی خود» می‌داند. دانشگاه‌های دیگر، همانند دانشگاه شیراز (و در زمینه پزشکی دانشگاه ارومیه) در آن دوره بر اساس شیوه‌های مدرن آمریکایی الگو برداری گردیده بودند.

دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان از موسساتی بود که برنامه‌های وسیع و گسترده‌ای برای آن قبل از انقلاب در نظر گرفته شده بود به‌طوری‌که برای ساخت دانشگاه اراضی وسیعی در حدود 2300 هکتار در نظر گرفته شده بود.

افتخارات دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان، در سال 2012 از طرف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درآخرین گزارش آن از پیشتازان علم درکشور، به عنوان چهارمین دانشگاه در میزان تولید علم کشور طی سه دهه گذشته اعلام شده‌است. در این گزارش که به بررسی وتحلیل تولید علم کشور طی سال‌های 1970 تا 2012 پرداخته‌است، دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، تهران و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه چهارم تولید علم کشور طی این مدت را به خود اختصاص داده‌است.

در گزارش پایگاه استنادی ISC، سهم دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان برترین دانشگاه صنعتی کشور در تولید علم طی سه دهه گذشته 6٫55 درصدکل تولیدات علمی کشور است که پس از دانشگاه تهران جایگاه دوم در میان مراکز آموزش عالی وزرات علوم، تحقیقات وفناوری را بدست آورده‌است. همچنین در آوریل 2013 میلادی در جدیدترین رتبه‌بندی مؤسسه تایمز به عنوان یکی از معتبرترین مراکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، برای نخستین بار دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست یکصد دانشگاه ممتاز قاره آسیا قرار گرفت، در این گزارش دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه صنعتی شریف برترین دانشگاه صنعتی کشور است. گفتنی است تعداد مقالات ISI منتشر شده از محققان وپژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 2011 برابر 827 مقاله و از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه نوامبر نیز 596 مقاله می‌باشد. در سال 2015 در نظام رتبه‌بندی لایدن، دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر فهرست برترین دانشگاه‌های ایران بر حسب شاخص‌های مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی قرار گرفت. در رتبه‌بندی مؤسسه معتبر بین‌المللی تایمز در سال 2015 نیز با کسب رتبه 63، ضمن قرارگیری مجدد در فهرست یکصد دانشگاه برتر با کمتر از 50 سال قدمت جهان، 29 رتبه ارتقاء یافت.

رویدادهای مهم سال‌های اخیر دانشگاه صنعتی اصفهان

تدفین شهدای گمنام

در 27 آذر 1386 سه تن از شهدای گمنام در دانشگاه صنعتی اصفهان به خاک سپرده شدند.

اعتراضات پس از انتخابات 22 خرداد

در شبانگاه روز شنبه 23 خرداد 1388، پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران، در دانشگاه صنعتی اصفهان اعتراضات گسترده‌ای صورت گرفت. این اعتراضات منجر به شکستن شیشه‌های برخی ساختمان‌های دانشگاه و به آتش کشیدن آمفی تئاتر و تالار شهید فتوحی گردید که در مجموع به گفته قربانی رئیس دانشگاه، زیان بیست و پنج میلیارد ریالی را برای دانشگاه در پی داشت. مسئولان دانشگاه صنعتی اصفهان و نیروی انتظامی ادعا کرد معترضین قصد ورود به محوطه خوابگاه دختران را داشتند و به همین علت یگان ویژهٔ نیروی انتظامی به داخل دانشگاه و خوابگاه محل سکونت دانشجویان وارد شد. اعتراضات فوق که توسط دانشجویان انجام شده بود منجر به تعطیلی دو هفته‌ای دانشگاه در ایام امتحانات شد.

وقایع پس از روی کار آمدن همدانی گلشن

در تیر ماه سال 1391، جمعی از اساتید دانشگاه، با انتشار بیانیه‌ای در سایت الف، برکناری فوری رئیس دانشگاه را خواستار شدند.

البته در همین دوران، پروژه‌های عمرانی مورد توجه ویژه قرار گرفت و علاوه بر سرعت یافتن ساخت و ساز پروژه‌های در دست احداث پیشین، پروژه‌های جدیدی نیز آغاز به ساخت و ساز کردند. اتمام ساخت ساختمان دو دانشکدهٔ جدید به منظور افزایش فضای درسی، اتمام جادهٔ درب شمالی دانشگاه، تأسیس بازارچه خدماتی پردیس، ساخت مجموعهٔ رفاهی صدف در محوطهٔ خوابگاه خواهران، و ساخت سولهٔ ورزشی مختص خواهران از جملهٔ پروژه‌های پایان یافته در این زمان هستند.

اختلاف وی با طراح و توسعه دهنده طرح ابررایانه ملی شیخ بهایی باعث شد عملاً مدتی این طرح متوقف شود و با اینکه هزینه زیادی برای آن شده بود بهره‌برداری از آن متوقف شد. بعداً با میانجی‌گری پروفسور هادی اکبرزاده و دکتر سیّد جواد هاشمی‌فر و پیوستن آن‌ها به عنوان اعضای هیئت امنا به طرح، بهره‌برداری از آن آغاز شد.

برکناری همدانی گلشن و روی کار آمدن مدرس هاشمی

با روی کار آمدن حسن روحانی و انتخاب جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، کمپین‌های اعتراضی در اینترنت و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهت درخواست برای برکناری رؤسای دانشگاه‌ها شکل گرفت. سرانجام، محمد اسماعیل همدانی گلشن در 5 شهریور 1392 برکنار محمود مدرس هاشمی، عضو هیئت علمی گروه مخابرات دانشکده برق و کامپیوتر جانشین وی شد.

سایت دانشگاه صنعتی اصفهان

www.iut.ac.ir

نظر خود را درباره «معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.