زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا روزی دست خداست؟

آیا روزی دست خداست؟

بسیاری از افراد در مورد موضوعات مذهبی دچار ابهام هستند و از طرق مختلف به دنبال راه هایی برای پاسخ به این...

is-the-sustenance-of-god
is-the-sustenance-of-god

بسیاری از افراد در مورد موضوعات مذهبی دچار ابهام هستند و از طرق مختلف به دنبال راه هایی برای پاسخ به این ابهامات هستند. یکی از این موارد ، موضوع رزق و روزی است. ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا برخی افراد به نسبت برخی دیگر از استطاعت مالی بیشتری برخوردارند و شاید این سوال هم پیش آید که آیا رزق و روزی دست خداست؟ اگر روزی دست خداست پس کار و تلاش افراد برای چیست؟ پورتال آسمونی در این بخش نکات بسیار جالب و مفیدی در همین مورد عنوان می کند که از شما کاربران عزیز دعوت می کنیم در ادامه ما را همراهی کنید.

در قرآن کریم آمده است: «انَّ الله هو الرّزاق ذوالقوه المتین» همانا خداوند بسیار روزی دهنده و صاحب نیروی استوار است. آنچه از این آیه حاصل می‌گردد این است که رزق در حقیقت جز به خدای متعال نسبت داده نمی‌شود زیرا مقام، مقام حصر است (منحصر کردن رزاقیت در خدا) و آنجا که رزق به غیرخدا نسبت داده شده، مانند آیه شریفه «وارزقوهم فیها واکسوهم» از مال سفیهان به اندازه نیازشان به آنها روزی و پوشاک بدهید، از قبیل نسبت به غیرحقیقی است. چنانکه ملک و عزّت به حسب ذات از آن خدای متعال است و برای غیر خدا به وسیله اعطاء و اجازه اوست. پس تنها خدا رزّاق است.

إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدرُ إِنَّهُ کانَ بعِبادهِ خَبیراً بَصِیراًبه یقین، پروردگارت روزی را برای هر کس بخواهد، گشاده یا تنگ می دارد؛ او نسبت به بندگانش، آگاه و بیناست.اسراء -30

تفسیر

در اینجا این سؤال مطرح می شود که اصلا چرا بعضی از مردم محروم و نیازمند و مسکین هستند که لازم باشد ما به آنها انفاق کنیم آیا بهتر نبود خداوند خودش به آنها هر چه لازم بود می داد تا نیازی نداشته باشند که ما به آنها انفاق کنیم.

این آیه گویی اشاره به پاسخ همین سؤال است، می فرماید: «خداوند روزیش را بر هر کس بخواهد گشاده می دارد و بر هر کس بخواهد تنگ، چرا که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست» (إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدرُ إِنَّهُ کانَ بعِبادهِ خَبیراً بَصِیراً).

این یک آزمون برای شماست و گر نه برای او همه چیز ممکن است، او می خواهد به این وسیله شما را تربیت کند، و روح سخاوت و فداکاری و از خودگذشتگی را در شما پرورش دهد.

به علاوه بسیاری از مردم اگر کاملا بی نیاز شوند راه طغیان و سرکشی پیش می گیرند، و صلاح آنها این است که در حد معینی از روزی باشند، حدی که نه موجب فقر گردد نه طغیان.

از همه اینها گذشته وسعت و تنگی رزق در افراد انسان- به جز موارد استثنائی یعنی از کار افتادگان و معلولین- بستگی به میزان تلاش و کوشش آنها دارد و این که می فرماید خدا روزی را برای هر کس بخواهد تنگ و یا گشاده می دارد، این خواستن هماهنگ با حکمت اوست و حکمتش ایجاب می کند که هر کس تلاشش بیشتر باشد سهمش فزونتر و هر کس کمتر باشد محرومتر گردد.

پیام ها

1- کمی و زیادی رزق به دست خداست. «یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدرُ»

2- وسعت یا تنگی رزق، از شئون ربوبیت خدا وبرای رشد و تربیت انسان هاست. إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ...وَ یقْدرُ

3- خواست خداوند بر اساس بصیرت و آگاهی اوست. لِمَنْ یشاءُ... خَبیراً بَصِیراً

4- از ترس فقرِ خود، بخل نورزید و برای نفی فقر دیگران تمام اموال خود را یکجا نبخشید، که روزی بدست خداست و فقر برخی حکیمانه است. لا تَجْعَلْ یدَک... إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْق

نظر خود را درباره «آیا روزی دست خداست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آیا روزی دست خداست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.