زمان مطالعه: 6 دقیقه
تیم ملی عراق؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی عراق؛ از آغاز تا امروز

عراق در ادوار مختلف جام ملتهای آسیا طی 9 حضور موفق به کسب یک قهرمانی و یک عنوان چهارمی در این مسابقات شده است.

File:Iraq West Asian Games Badge.png

عراق در یک نگاه

لقب : اسود الرافدین ( شیرهای خاور میانه )

بالاترین سازمان فوتبالی : Iraq Football Association ( اتحادیه فوتبال عراق )

بیشترین بازی ملی : یونس محمود ( 127 گل )

بیشترین گل ملی : حسین سعید ( 78 گل )

استادیوم ملی : الشباب بغداد ( 35 هزارنفره ) ، اسپورت سیتی بصره ( 65 هزار نفره )

علامت اختصاری در فیفا : IRQ

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا : 39 ( اکتبر 2004 )

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا : 139 ( جولای 1996 )

اولین بازی رسمی : عراق ( 3 - 3 ) مراکش ( 19 اکتبر 1957 در بیروت - لبنان )

بهترین نتیجه : عراق ( 13 - 0 ) اتیوپی ( 13 آگوست 1992 در امان - اردن )

بدترین شکست : عراق ( 0 - 6 ) برزیل ( 11 اکتبر 2012 در مالمو - سوئد ) ، عراق ( 0 - 6 ) شیلی ( 14 آگوست 2013 در کپنهاگ - دانمارک )

مربی : خسوس کاساس گارسیا

File:Iraq National Team Logo (2007).png

شگفتی‌ساز از دل جنگ

سال 2004 عدنان حمد مربی تیم المپیک عراق برای حضور تیم امید عراق در بازیهای المپیک آتن ، نفرات زیر را به تیم ملی فراخواند : نور صبری ، سعد عطیه ، بسیم عباس ، حیدر عبدالجبار، نشات اکرم ، صالح صدیر ، عماد محمدرضا ، عبدالوهاب ابوالهیل، رزاق فرهان، یونس محمود ، هوار ملامحمد ، حیدر عبدالرزاق ، قصی منیر ، حیدر عبدالامیر ، مهدی کریم، احمد مناجد، احمد صالح، عدی طالب.

از بین این نفرات تنها 6 بازیکن در لیگ عراق بازی می‌کردند و سایر بازیکنان در لیگهای عربستان ( 2 نفر ) ، ایران ( 2 بازیکن ) ، سوریه ( 3 نفر ) ، لبنان ( 2 بازیکن ) ، قطر ، بحرین و قبرس حضور داشتند . کسی از کشوری که از یک سال قبل از المپیک اشغال شده و در اوج ناآرامی بود ، انتظار شگفتی نداشت . اما عراقی‌ها پیش‌تر نیز نشان داده بودند که در روزهای سخت به اوج می‌رسند . آنها در سال 1982 و زمانی که در آغاز جنگ با ایران ، قافیه را در برابر همسایه شرقی خود باخته بودند ، در میدان فوتبال به شکلی کاملاً متفاوت عمل کرده و در فینال بازیهای آسیایی با برتری مقابل قدرت اول فوتبال آن روزهای آسیا ( کویت ) برای اولین‌ و آخرین بار قهرمان بازیها شدند . در المپیک 2004 هم داستان تکرار شد . صعود به مرحله دوم ، محبوبیت تیم جنگ‌زده را بیشتر کرد و با حضور عراق در جمع چهار تیم برتر المپیک ، این محبوبیت به اوج رسید . عراق ناباورانه عنوان چهارم المپیک را از آن قارة آسیا کرد ...

آغاز حرکت نسل طلایی

فوتبال عراق برای درخشش در جام ملت‌های آسیا کار دشواری پیش‌روی خود نداشت ؛ فقط کافی بود شگفتی‌سازان المپیک در کنار هم باقی بمانند . در مرحله مقدماتی جام ملتهای 2007 عراق کار دشواری نداشت و هرچند ناباورانه در بازی نخست ( 2 ـ 0 ) از سنگاپور باخت ، اما با سه برد و دو تساوی مقابل چین ، فلسطین و سنگاپور و به لطف گل زده بیشتر نسبت به چین ، صدرنشین گروه شد .

شیرهای خاورمیانه هنوز اجازه نداشتند بازی‌های خانگی خود را در عراق برگزار کنند و ناچار بودند به هنگام میزبانی تا امارات سفر کنند . برای مرحله نهایی جام ملّت‌ها ژوروان وییرا برزیلی نفرات زیر را برگزید : 1 ـ احمدعلی ( الزورا ـ عراق ) 2 ـ جاسم محمدغلام ( الوحده ـ اردن ) 3 ـ بسیم عباس ( النجمه ـ لبنان ) 4 ـ خلدون ابراهیم ( مس ـ ایران ) 5 ـ نشات اکرم ( الشباب ـ عربستان ) 6ـ صالح صدیر ( الانصار ـ لبنان ) 7 ـ علی عباس ( القوا ـ عراق ) 8 ـ احمد عبیدعلی ( الزورا ـ عراق ) 9 ـ محمدناصر ( الطلبه ـ عراق ) 10ـ یونس محمود ( الغرافه ـ قطر ) 11 ـ هوار ملا محمد ( آپولون لیماسول ـ قبرس ) 12 ـ حیدر عبدالرزاق ( الحسین ـ اردن ) 13 ـ کرار جاسم ( الوکره ـ قطر ) 14 ـ حیدر عبدالامیر ( الفیصلی ـ اردن ) 15 ـ علی رحما ( الاهلی تریپولی ـ لیبی ) 16 ـ احمد مناجد ( الانصار ـ لبنان ) 17 ـ لوآی‌ صلاح ( پرسپولیس ـ ایران ) 18 ـ مهدی کریم ( الاهلی ـ لیبی ) 19 ـ هیثم کاظم ( اربیل ـ عراق) 20 ـ نبیل عباس ( نجف ـ عراق ) 22 ـ نور صبری ( مس ـ ایران ) 23 ـ محمد قصید ( الشرطه ـ عراق ) 24 ـ قصی منیر ( اربیل ـ عراق ) . تیم برای رسیدن به هماهنگی زمان می‌خواست و پیش از جام ملت‌ها حتی از پس تیم B ایران برنیامد و نایب قهرمان غرب آسیا شد. در جام ملت‌ها و در روز 7 جولای در برابر تایلند میزبان با تساوی ( 1 ـ 1 ) متوقف شد .

iraq-national-football-team
برد عراق مقابل ایران در یک چهارم نهایی سال 2015

 

استرالیا، کره جنوبی و عربستان!

عراق در روز 13 جولای در فاصله سی دقیقه به پایان بازی ، کار استرالیا را یکسره کرد و با گلهای نشات ، هوار و کرّار ( 3 ـ 1 ) در برابر بهترین تیم سال 2006 آسیا پیروز شد و عملاً جواز صعود را به دست آورد . تساوی ( 0 ـ 0 ) مقابل عمان این صعود را تثبیت کرد و تیم با دو گل یونس محمود ( 2 و 65 ) ویتنام ، دیگر میزبان رقابت‌ها را از پیش‌رو برداشت تا به جمع چهار تیم برتر بازی‌ها رسید . نیمه نهایی مقابل کره جنوبی در 25 جولای ( 0 ـ 0 ) خاتمه یافت و آن‌گاه نوبت به هنرنمایی پنالتی زنان عراق رسید . هوار ، قصی منیر ، عبدالامیر و مناجد هر 4 ضربه عراق را گل کردند و تیم با برتری ( 4 ـ 3 ) راهی فینال شد.

کار عراق در فینال آسان نبود. تیمی که 4 بازی اول خود را در تایلند انجام داده بود ، برای نیمه نهایی به مالزی رفت و آن‌گاه برای فینال راهی جاکارتا ( اندونزی ) شد ! اما این سفرها هم از کیفیت تیم نکاست . فینال در ساعت 19:35 روز 29 جولای در برابر 60 هزار تماشاگر آغاز شد و عراق با گل دقیقه 72 یونس محمود عربستان را هم از پیش‌روی برداشت و قهرمان شد . محمود با گلی که به ثمر رساند 4 گله شد و یکی از سه آقای مسابقات لقب گرفت. وی همچنین عنوان بهترین بازیکن تورنمنت را از آن خود ساخت . در پایان آن سال نیز تیم ملی عراق برای دومین ‌بار پس از سال 2003 عنوان بهترین تیم آسیا را تصاحب کرد . افتخاری که هیچ کشوری از غرب آسیا بدان دست نیافت . بعد از این افتخار ، عراق تنها یک بار به جمع چهار تیم برتر آسیا رسید . در سال 2015 که ناباورانه پس از تساوی ( 3 - 3 ) مقابل ایران 10 نفره ، در ضربات پنالتی پیروز شد و عنوان چهارم آسیا را از آن خود کرد .

معرفی تیمهای جام ملت های آسیا 2019 ؛ عراق

عراق در مسیر امارات-2019

پس از آن که فیفا به دلیل دخالت سیاسی های اندونزی در فوتبال این کشور ، تیم ملی اندونزی را از مرحله مقدماتی بازیها کنار گذاشت ، گروه عراق چهارتیمه شد . با این حال نتایج این تیم برای صعود به مسابقات به هیچ عنوان قابل قبول نبود :

عراق ( 2 - 2 ) تایلند

عراق ( 1 - 0) ویتنام

عراق ( 5 - 1 ) چین تایپه

تایلند ( 2 - 2 ) عراق 

ویتنام ( 1 - 1 ) عراق 

چین تایپه ( 0 - 2 ) عراق

تیم ملی عراق بعد از تایلند در این گروه دوم شد و به عنوان بهترین تیم دوم گروههای مختلف ، راهی دور نهایی بازی ها شد . عراق 2019 از نظر بازیکن ، تیمی بود غنی . به لطف همین غنای بازیکن بود که توانست باز هم در مرحله گروهی(0-0) ایران را متوقف کند. اما در دور دوم به بهترین قطر تاریخ خورد و با شکست از این تیم از دور رقابتها حذف شد.

iraq-national-football-team
iraq-national-football-team

 

عراق 2023 

 

عراق برای رسیدن به جام ملتهای 2023 تا آخرین روز صدرنشین گروه خود بود تا آن که با شکست(1-0) در برابر ایران، عنوان صدرنشینی گروه را به رقیب دیرینه واگذار کرد. نتایج این تیم در انتخابی جام ملتها چنین بود:

عراق(2-1) ایران/ عراق(0-1) ایران

عراق(0-0) بحرین/ عراق(1-1) بحرین

عراق(2-0) هنگ کنگ/ عراق(1-0) هنگ کنگ

عراق(4-1) کامبوج/ عراق(4-0) کامبوج

در جام ملتهای آسیا تیمهای اندونزی، ژاپن و ویتنام رقبای عراق خواهند بود و به نظر نمی رسد که کار دشواری پیش روی شیرها باشد و از همین حالا آنها یکی از تیمهای صعود کننده به دور حذفی هستند.

 

نظر خود را درباره «تیم ملی عراق؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی عراق؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.