زمان مطالعه: 9 دقیقه
کشور عراق

کشور عراق

عراق دربردارنده پایتختی است که "دومین شهر بزرگ جهان عرب" پس از قاهره است.

عراق کشوریست که دارای تمدن و فرهنگ پرباریست. سومر، اکد و آشور اولین تمدن های باستانی کشور عراق در چند هزار قبل از میلاد مسیح بوده اند. همچنین این منطقه بخشی از قلمروی هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و اپراتوری روم بوده است. ما ایرانیان عراق را نسبت به سایر کشورهای همسایه بهتر می شناسیم، چرا که اکثر مردم ایران حداقل یک بار به این کشور جهت زیارت سفر کرده اند و با مردم خونگرم آنجا و مهمان نوازیشان آشنا شده اند. بزرگترین تجمع مسلمانان علاوه بر مراسم حج، در کربلا برگزار می شود. در ادامه مطلب آسمونی با جزئیات بیشتری از کشور عراق آشنا خواهیم شد.

پایتخت:

بغداد

حکومت:

فدرالیسم نظام پارلمانی جمهوری

زبان رسمی:

عربی، کردی

واحد پول:

دینار عراق (IQD)

کد تلفن کشور:

964+

اختلاف ساعت با تهران

یک ساعت و نیم از تهران عقب تر است

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه مطار بغداد الدولي بغداد

عراق کجاست؟

عراق بر روی نقشه
عراق بر روی نقشه

عراق که نام رسمی اش جمهوری عراق است کشوریست در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا. پایتخت عراق، شهر بغداد است. همسایگان این کشور عبارتند از: عربستان سعودی، کویت، اردن، سوریه، ترکیه و ایران. عراق همچنین در قسمت جنوبی خود در قسمت خلیج فارس دارای مرز آبی کوچکی با ایران است. گستره کشور عراق 437.072 کیلومتر مربع می باشد. همچنین یکی از بزرگترین کشورهای دارای منابع نفت، بصورت 143 میلیارد بشکه است.

آب و هوای عراق در طول سال چگونه است؟

آب و هوای نیمه جنوبی عراق بیشتر بصورت صحرایی است. زمستان های خنک و گاهاً سرد و تابستان های خشک و گرم و آفتابی دارد. دما هوا در تابستان، به 40 الی 48 درجه سانتیگراد و در زمستان در شرایط سخت بین 15 الی 19 درجه سانتیگراد می رسد. آب و هوای نیمه شمالی عراق که مناطق کوهستانی است دارای زمستان هایی سرد با بارش برف و باران است و گاهی باعث طغیان رودخانه های می شود. اما بطور کلی بارندگی در این کشور کم است.

درست است که بخش بزرگی از کشور عراق صحرایی است اما مناطق بین رود دجله و فرات حاصلخیز است. همچنین مرداب هایی در قسمت شط العرب که د رایران با عنوان اروند رود معروف است، قرار داشتند که بیشتر آنها در دهه 1370 خورشیدی خشکانده شدند.

آداب و رسوم، زبان و فرهنگ عراق

جمعیت عراق طبق سرشماری سال 2021، به صورت 40.150.200 نفر است؛ که 19492 نفر آنها ساکن بغداد هستند. سن امید به زندگی در کشور عراق در بین مردان به 69 سال و برای زنان 73 سال است.

زبان کشور عراق عبارتند از عربی و کردی. این دو ازجمله زبان های رسمی عراق هستند. البته زبان های غیررسمی دیگری ازجمله ترکی آذربایحانی ، کلدانی نو، ارمنی، آشوری، دوماری، گورانی، باجلانی، سارلی، آیداغی، شبک و کوی سنجق هم در کشور عراق وجود دارند.

گردشگری کشور عراق بیشتر بخاطر اماکن زیارتی صورت می گیرد. همچنین بعنوان "پایتخت گردشگری عربی" توسط کمیته گردشگری عرب در سال 2014 انتخاب شد. شهرهای کربلا و نجف به خاطر دارا بودن اماکن مذهبی و زیارتی، جزء محبوب ترین مقاصد گردشگری عراق هستند. طاق کسری نیز یکی از دیدنی های عراق است که از دوران ساسانیان در بین النهرین به جا مانده است. این طاق توسط یک معمار ایرانی طراحی شده است. این طاق برای اولین بار توسط گروه های عرب مورد بازدید قرار گرفت.

تفاوت طبیعت شمال و جنوب عراق

طبیعت عراق (اربیل)
طبیعت عراق (اربیل)

قسمت شمالی عراق دارای کوه های پر از برف، دره های عمیق و آبشارهای دیدنی است. تمام این جاذبه ها در کنار بین النهرین، مهد تمدن بشر قرار دارند. همچنین روستاهای تاریخی یهودیان و مسیحیان و بناهای باستانی در این کشور واقع هستند. با اینکه عراق دارای جاذبه های توریستی است اما بخاطر نبود زیرساخت های مناسب در این عرصه عقب مانده است.

نبود زیرساخت ها فقط عامل عقب افتادن این کشور در عرصه توریستی نیست، بلکه ساکنین شمال عراق از کمبود برق، آب آشامیدنی و امثال آنها رنج می برند.

دولت عراق بعد از استقلال

عراق در سال 1932 از حکومت بریتانیا جدا شد و استقلال یافت. در سال 1958 این پادشاهی از بین رفت و جمهوری عراق ایجاد شد. عراق نیز از سال 1968 تا 2003 به دست حزب سوسیالیست بعث اداره میشد.

حکومت عراق به صورت دولت فدرالی نظام پارلمانی جمهوری می باشد که به شکل "جمهوری فدرالی دموکراتیک پارلمانی اسلامی" صورت می گیرد. این دولت شامل قوای مجریه، مقننه، قضاییه و کمیسیون های مستقل مختلفی است.

یکی از معروف ترین رییس جمهورهای عراق، صدام حسین بوده است که در سال های 1979 تا 2003 حکومت می کرد. او یکی از عوامل کاهش استانداردهای زندگی و حقوق بشر در عراق بوده است. اما بعد از حمله آمریکا در سال 2003 برکنار شد.

بر اساس شاخص شکنندگی کشورها، کشور عراق هفتمین کشور بی ثبات سیاسی در سال 2010 بوده است. اما در سال 2013 پیشرفت کرده و به رتبه یازدهم رسید.

وضعیت اقتصاد عراق

صنعت و صادرات نفت، نقش کلیدی در اقتصاد عراق را داشته است، به طوری که 95% از درآمد خارجی را تشکیل داده است. اما به دلیل عدم توسعه در سایر زمینه ها باعث ایجاد بیکاری بین مردم این کشور شد. عراق پس از ایران، در رده پنجم میدان های نفتی قرار دارد. در کشور عراق تا سال 1389 خورشیدی، فقط 2 هزار حلقه چاه نفت حفر شد اما درحالیکه در تگزاس آمریکا حدود 1 میلیون چاه نفت حفر شد. عراق نیز یکی از موسسان اوپک است. همچنین در بخش زیرساخت ها، عراق دارای سد بزرگی به نام سد حدیثه است. در بخش دامپروری هم طبق آمار سال 2018، دارای 6.501.000 راس گوسفند و 1.996.000 راس گاو می باشد.

در سال 2011، اسختدام تمام وقت در بخش عمومی، تقریباً نزدیک به 60% از کل استخدام ها را شامل شد. اما در حال حاضر درصد پایینی از خانم ها به طور رسمی در عراق کار می کنند، بالاترین تخمین ها در سال 2011 حدود 22% بوده است.

زندگی و کار در عراق ارزان تر از ایران!

طی دوره های اخیر، بیشترین هزینه زندگی در عراق مربوط به بخش اقتصادی بوده اما باز هم اقامت در این کشور هزینه های بیشتری را لازم دارد زیرا فاکتورهای هزینه زندگی در عراق تغییر کرده اند. وضعیت کار و دستمزد هم نسبت به ایران کمتر است. اما باز هم هزینه های زندگی نسبت به ایران بهتر و ارزان تر است. مثلاً قیمت خودرو در آنجا ارزان است و باعث بهتر شدن وضعیت حمل و نقل در عراق شده است. علاوه بر خودرو، هزینه های خوراک و مسکن نیز ارزان و معقول است.

دستمزد در عراق نیز دارای سه بخش کاری مهم است. و بر اساس آن سه بخش، دستمزد تعیین و پرداخت می شود. دسته اول، کارگران، دسته دوم کارمندان و دسته سوم مدیران هستند.

نرخ بیکاری هم می تواند به سه دسته اقتصادی تقسیم شود: کسانی که مهارت خاصی ندارند، کسانی که مهارت دارند اما سابقه کار ندارند، و کسانی که کار و مهارت دارند. شاخص های بیکاری در کشور عراق تغییراتی داشته است و نسبت به سال های اخیر، اندکی بیشتر شده است. کسانی که مهارت و سواد دارند قطعاً جایگاه بسیار بهتری نسبت به بقیه افراد دارند.

هزینه‌های سفر به کشور عراق

طبیعت سلیمانیه عراق
طبیعت سلیمانیه عراق
  • هزینه اقامت در عراق چقدر است؟

عراق دارای هتل های بسیاری است، از ارزان ترین تا گران ترین نمونه ها. از آنجایی که افراد زیادی به خاطر زیارت به این کشور می آیند هتل ها و مسافرخانه فراوانی در سطح شهر، خصوصاً در شهرهای بغداد، نجف و کربلا وجود دارد. با توجه به بودجه خود می توان هتل موردنظر را انتخاب کرد. قیمت حدودی آنها مثلاً در کربلا از حدود 15 دلار به بالا فراهم است.

  • هزینه غذا در عراق چقدر است؟

مردم عراق دارای غذاهایی مناسب با ذائقه ایرانیان هستند، برخی از غذاهای عراق عبارتند از: قیمه نجفی، بریانی، خورش بامیه، تیمان اوکیما و کوبا. علاوه بر غذا، انواع مختلفی از شیرینی ها ازجمله مدل های متنوعی از باقلواها و حلواها را دارند.

برای صرف یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت عراق باید 6 دلار آمریکا، و برای سفارش سه وعده غذا برای دو نفر در یک رستوران معمولی، 24 دلار پرداخت کرد. هزینه‌ سفارس یک ساندویچ مک دونالد در این کشور، 7 دلار، هزینه اجاره زمین تنیس در این کشور برای یک ساعت آخر هفته 13.62 دلار، و هزینه خرید یک جفت کفش چرم مردانه در عراق، 41.25 دلار است.

  • هزینه حمل و نقل در عراق چقدر است؟

وضعیت حمل و نقل در عراق بصورت قدیمی است. مثلاً در سال 1390 خورشیدی عراقی ها از گاری های بسیار قدیمی چوبی با چرخ های گرد چوبی برای جابجایی مسافران استفاده می کردند اما امروزه تعداد تاکسی ها و همچنین قیمت آنها بخوبی در دسترس است.

  • هزینه تاکسی به ازای هر یک ساعت توقف، 8.41 دلار و به ازای هر کیلومتر 2.50 دلار است.
  • هزینه بلیط عبور ماهیانه در عراق نیز 30.000 دلار است.
  • هزینه فعالیت‌های تفریحی در عراق چقدر است؟

علاوه بر زیارت، جاهای زیادی برای تفریح در عراق وجود دارد که عبارتند از: طاق کسری، موزه ملی عراق، سفارت آمریکا در عراق، باغ وحش، کلیسای لاتین، کلیسای ارتدوکس ارامنه، پارک الزاورا، آرامگاه سلمان فارسی و غیره. بازدید از طاق کسری و کلیساها رایگان است. اما برای موزه و باغ وحش باید هزینه پرداخت کرد که فعلاً از مبلغ آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

شرایط تور عراق و هزینه

برای سفر به عراق باید ویزا گرفت. البته گاهی اوقات در روز اربعین، به مدت فقط چند روز ایرانیان بدون ویزا می توانند از مرز رد شوند. اما هرسال قوانین جدیدی اعلام می شود که باید آنها را رعایت کرد.

بجز روز اربعین، ایرانیان می توانند از توسط کاروان های مختلف سازمان حج و زیارت از راه های زمینی یا هوایی به عراق سفر کنند. هزینه کاروان بصورت هوایی از 6 میلیون به بالاست (از مقصد تهران). قیمت تور زمینی عراق نیز تقریباً نصف هزینه هوایی است. مدت زمان هر تور حدود 7 روز می باشد.

چیزهای جالبی که باید درباره کشور عراق بدانید!

  1. رانندگان در عراق زیاد به قوانین راهنمایی و رانندگی اهمیت نمی دهند و میخواهند بسیار سریع به مقصد برسند. کسانی که برای اولین بار به عراق می روند باید در خیابان بسیار محتاط و مراقب باشند.
  2. سرویس های بهداشتی و حتی بیمارستان در این کشور کم است و وضعیت نظافت در سطح پایین است.
  3. شایعاتی درباره دختران وجود دارد که اجازه تحصیل ندارند اما اصلاً اینطور نیست.
  4. مردم عراق از جویدن آدامس خودداری می کنند. زیرا معتقد هستند گوشت بدن مرده را می جوند! موضوع بسیار مهمی برای آنها محسوب می شود به آن به شدت پایبند هستند.
  5. پوشیدن روسری در بغداد اجباری نیست اما در سایر شهرها و استانها الزامی و بصورت قانون است.
  6. 60 درصد مردم عراق شیعه، 37 درصد سنی و 3 درصد پیروان سایر ادیان هستند.
  7. مردم عراق به خانواده اهمیت زیادی می دهند و روابط فامیلی تنگاتنگی دارند. آنها به آبرو توجه زیادی دارند.
  8. مهمان نوازی از سنت مردم عراق است. در عراق مهمانان تا 3 روز اسکان پیدا می کنند اما صاحبخانه اجازه دارد طبق قوانین، مهمان خود را بعد از 3 روز بیرون کند.
  9. مردم عراق از دروغ بسیار متنفر هستند و به غیبت کردن علاقه ای ندارند، این موضوع در عراق ممنوع است.
  10. شایعات درباره ناامنی عراق را باور نکنید. این کشور در محیط های مسکونی، شرایط امنیتی خوبی دارد.
  11. پول رایج عراق، دینار است. اما با دینار، دلار و ریال هم می توانید در آنجا خرید کنید.
  12. اگر یک مرد مهمان بخواهد به خانم میزبان هدیه ای به پاس قدردانی بدهد، باید بگوید این هدیه از طرف همسر، مادر یا خواهرش است. هدیه را دو دستی باید تقدیم کرد و نباید انتظار بازکردن کادو را در همان لحظه داشت.
  13. بیشتر مردم عراق به زبان عربی و کردی صحبت می کنند زیرا زبان رسمی هستند. اما تنوع زبانی در این کشور بسیار زیاد است.
  14. تحت هیچ شرایطی به کودکان کار در خیابان نباید چیزی هدیه داد، زیرا آنها این کار را تشویق تکدی گری می دانند.
  15. عراقی ها به بزرگترها احترام زیادی می گذارند.

تصاویری از کشور عراق

طاق کسری عراق
طاق کسری عراق
طبیعت سلیمانیه عراق
طبیعت سلیمانیه عراق
موزه ملی بغداد عراق
موزه ملی بغداد عراق
سردر موزه ملی بغداد عراق
سردر موزه ملی بغداد عراق
زیگورات اور در شهر باستانی اور
زیگورات اور در شهر باستانی اور
زیگورات کوریگالزو عراق
زیگورات کوریگالزو عراق
ارگ کرکوک عراق
ارگ کرکوک عراق
وادی السلام قبرستانی قبل از اسلام (محل دفن چندین پیامبر)
وادی السلام قبرستانی قبل از اسلام (محل دفن چندین پیامبر)
قصر عباسی بغداد
قصر عباسی بغداد عراق
مسجد الرحمن عراق
مسجد الرحمن عراق
قبرستان وادی السلام، قدیمی ترین قبرستان دنیا
نمایی دیگر از قبرستان وادی السلام، قدیمی ترین قبرستان دنیا
آرامگاه دو پیامبر هود و صالح در وادی السلام
آرامگاه دو پیامبر هود و صالح
مقام امام صادق و امام زمان (ع)
مقام امام صادق و امام زمان (ع)
مزار رئیسعلی دلواری در عراق
مزار رئیسعلی دلواری در عراق
حرم امام علی (ع) در نجف عراق
حرم امام علی (ع) در نجف عراق
حرم حضرت ابوالفضل در کربلا
حرم حضرت ابوالفضل در کربلا
حرم امام حسین (ع) در کربلا
حرم امام حسین (ع) در کربلا
حرم امام جواد و امام موسی کاظم (ع) در کاظمین
حرم امام جواد و امام موسی کاظم (ع) در کاظمین
حرم امام هادی و امام حسن عسکری (ع) در سامرا
حرم امام هادی و امام حسن عسکری (ع) در سامرا
نمایی از شهر بغداد، پایتخت عراق
نمایی از شهر بغداد، پایتخت عراق
مرقد سلمان فارسی در بغداد
مرقد سلمان فارسی در بغداد
مسجد کوفه
مسجد کوفه با ماجراهای فراوان از دوران قدیم
مسجد سهله، اقامتگاه امام زمان (عج)
مسجد سهله، اقامتگاه امام زمان (عج)

 

نظر خود را درباره «کشور عراق» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کشور عراق فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.