زمان مطالعه: 3 دقیقه
نخستین افتخار ایران در باشگاههای آسیا

نخستین افتخار ایران در باشگاههای آسیا

تیم تاجاختصاصی آسمونی / مهدی زارعی ایران، کشوری اروپایی از نگاه شرقی ها!نیم قرن قبل و در روز 21 فروردین...

تیم تاج

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

ایران، کشوری اروپایی از نگاه شرقی ها! نیم قرن قبل و در روز 21 فروردین 1349، تیم تاج ایران با قهرمانی در آسیا موفق شد نخستین عنوان یک تیم باشگاهی ایران را در آسیا از آن خود سازد. از آنجایی که مسابقات باشگاههای آسیا در نیم قرن قبل به کلی با مسابقات امروزی متفاوت بود، مروری داریم بر حاشیه هایی از این رقابت ها که کمتر کسی از آنها اطلاعی دارد. مرور اتفاقات و حواشی این مسابقات می تواند به خوبی ما را با جام باشگاهها و شرایط فوتبال کشورمان آشنا سازد. مهمانان ویژه در تهران برای مسابقات باشگاههای آسیا کوئیتیک دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا و معاون نخست وزیر مالزی به همراه لینگ چی سیونگ نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران آمدند. کوئیتیک در مصاحبه مطبوعاتی خود که دو روز قبل از آغاز مسابقات انجام داد، گفت: فوتبال ایران در دو سال اخیر جهش فوق العاده ای در فوتبال آسیا داشته است. این توسعه که اکثر کشورهای آسیایی از آن بی بهره هستند به خاطر علاقه مندی سرپرست ورزش ایران و رئیس فدراسیون فوتبال کشور و مهم تر از همه، پشتیبانی بی دریغ شاه ایران است.

روزنامه کیهان ورزشی
روزنامه کیهان ورزشی

روزنامه کیهان ورزشی نظم فوق العاده در ایران آنچه از ابتدا مورد حیرت تیمهای شرکت کننده شد، نظم فوق العاده ای بود که آنها از لحظه ورود به فرودگاه مهرآباد تا محل سکونت خود مشاهده کردند. ادوارد سیگال سرپرست تیم هاپوئل که شدیدا از این همه نظم تعجب کرده بود، در مصاحبه ای به پیشرفت فوتبال ایران اشاره کرد. او که 12 سال قبل از آن به تهران آمده بود، گفت که با رشدی که فوتبال ایران داشته است، تیمهای دیگر از جمله اسرائیل فعلا شانسی ندارند که قدرت اول قاره آسیا شوند و اگر ایران در مقدماتی جام جهانی 1970 در منطقه آسیا شرکت کرده بود، اسرائیل به آسانی نمی توانست جواز حضور در جام جهانی مکزیک را به دست آورد. کاسترو مدافع چپ هاپوئل که به دلیل وضع حمل همسر خود نتوانست با تیم هاپوئل در مسابقات شرکت کند، خود را به مراسم افتتاحیه مسابقات رساند، درباره حضور خود اظهار کرد: برای من حضور در مراسم افتتاحیه، رویایی بود و به همین خاطر خود را به تهران رساندم تا این مراسم را از نزدیک ببینم. حتی اگر شانس بازی کردن نداشته باشم. ایران، تیمی اروپایی از طرف دیگر علاقه مردم تهران و حضور اقشار مختلف مردم در امجدیه به شدت مورد توجه بازیکنان و مسوولان تیمهای آسیایی قرار گرفت. وان چای از بازیکنان تیم پلیس تایلند در این باره گفت: فهم و درک بالای تماشاگران ایرانی و همچنین تیپ های مختلفی که در استادیوم دیدیم شدیدا باعث حیرت ما شد. ما در تایلند یکی از موفق ترین و قدرتمندترین کشورهای آسیایی هستیم اما با ورود به تهران، احساس کردیم در آسیا مسابقه نمی دهیم بلکه در اروپا در حضور مردم یک کشور صاحب فوتبال اروپا مسابقه می دهیم. تایلندی ها چنان از تماشاگران ایران خوششان آمده بود که تا قبل از شروع مسابقات، بیشتر وقت خود را در بین تماشاگران ایرانی و روی سکوها سپری کردند. سرانجام مراسم افتتاحیه با حضور غلامرضا پهلوی رئیس کمیته ملی المپیک ایران برگزار شد. شرایط رقبا حضور هاپوئل اسرائیل و سلانگور مالزی که هر دو در فینال اولین دوره مسابقات جام باشگاههای آسیا حضور داشتند به همراه نمایندگان بنگلادش و هند که هر کدام 7 بازیکن ملی پوش داشتند کیفیت مسابقات را بالا برده بود. دو نماینده لبنان و تایلند شانس کمتری داشتند اما نماینده تایلند هم در دوره دوم مسابقات نایب قهرمان شده بود و تیم گمنامی نبود. ضمن این که ساندرز سیلان هم با وجود ثبت نام در مسابقات، به تهران نیامد و از رقابت ها حذف شد. ارسال اخبار به اروپا حتی رسانه های اروپایی نیز به این مسابقات توجه نشان دادند. بعد از مسابقات ارتش ایران و شوروی، این دومین باری بود که روزنامه های فرانسوی از تهران، اخبار دقیقی به اروپا و کشور فرانسه ارسال می کردند. علاوه بر خبرگزاری های فرانسه و آلمان، خبرگزاری های یونایتد پرس، رویتر و آسوشیدتد پرس از دیگر خبرگزاری هایی بودند که اخبار را به اروپا ارسال می کردند. همچنین اسرائیلی ها نماینده یک روزنامه ورزشی صبح و دو روزنامه عصر خود را به تهران فرستاده بودند.  

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نخستین افتخار ایران در باشگاههای آسیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نخستین افتخار ایران در باشگاههای آسیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.