زمان مطالعه: 7 دقیقه
ایران مال (بازار بزرگ ایران)

ایران مال (بازار بزرگ ایران)

بازار بزرگ ایران موسوم به «ایران مال» به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان جزء عظیم‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین تهران و کرج واقع شده است.

ایران مال در میان 3 فرودگاه مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره) احاطه و در شمال غربی تهران بزرگ و حاشیه پارک چیتگر، همجوار دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز و نزدیکی دریاچه خلیج فارس، در منطقه 22 و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی در زمینی به مساحت 317 هزار مترمربع ساخته شده است. در ادامه مطلب آسمونی درباره این پروزه عظیم بیشتر می پردازیم.

پروانه‌ ساختمانی بازار بزرگ ایران در 93/1/31 با عنوان تغییر نقشه پنجم و بر اساس آخرین پروانه تغییر نقشه صادر شده در 93/12/19 با مساحت کل یک میلیون و 669 هزار و 504 مترمربع به نام مالک، شرکت توسعه ساختمانی البرز تات صادر شده که تا کنون حدود یک میلیون و 350 هزار مترمربع آن ساخته شده است.​

این سازه شکوهمند را می‌توان نتیجه ایده و انگیزه ایرانی، توان فنی- مهندسی ایرانی، تلاش متخصصان و کارگران ایرانی، در دوران اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، سازه‌ای برای تمام ایرانیان این نسل و نسل‌های آینده قلمداد نمود که آیین رونمایی از آن در روز جهانی کارگر (97/02/11) که مصادف با میلاد حضرت ولی عصر(عج) بود، با شکوه تمام و با حضور بزرگان عرصه اقتصاد، فرهنگ، تجارت و رسانه برگزار شد.

ایده اولیه ساخت این سازه تمدنی از معمار اقتصادی، فعال تجاری و کارآفرین نام آشنای ایران، مهندس علی انصاری است که این کار سترگ را با تمامی دشواری‌ها و تنگناها، در دوران تحریم به فرجامی نیک رسانده به طوری که موجب غرور ملی هر ایرانی است.

ایرانمال؛ بازار بزرگ ایران
ایرانمال؛ بازار بزرگ ایران

«ایران‌مال» یک شرکت سهامی عام و متعلق به بانک آینده است. این شرکت با مجوز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاسیس شده است. بخشی از سهام، واگذار شده و بخشی دیگر بعد از بهره‌برداری از پروژه در بورس عرضه و بانک آینده در نهایت از مالکیت پروژه خارج خواهد شد.

بانک آینده به استناد مصوبه یک‌هزار و یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار، از ادغام بانک تات، ‌مؤسسه اعتباری صالحین و ‌مؤسسه اعتباری آتی، در تیرماه سال 1391 ایجاد شد و بر اساس مجوزهای صادره از سوی بانک مرکزی ج.ا.ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار؛ تحت شماره 442325 و شناسه ملی 10320894878، در 92/05/16 به ثبت رسید.

بانک آینده از مجموع بیش از 17هزار سهامدار، حدود 3900 سرمایه انسانی توانا و حدود 3.5 میلیون نفر مشتری تشکیل شده است و در قالب یکی از بزرگترین و موفق‌ترین بانک‌های تجاری خصوصی و با راهبرد حضور مؤثر و کارآمد در حوزه‌های خدمات بانکداری خرد، تجاری، مؤسسه‌ای و خدمات بانکداری اختصاصی در بستر آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، با 200 شعبه در سراسر کشور، مشغول فعالیت است.

ایران مال چندمین مال دنیاست؟

بزرگ ترین مال دنیا بر اساس معیار مساحت کل نیز، "دوبی مال" با فضای کل یک میلیون و 124 هزار متر مربع است. البته «فضای قابل اجاره» این مال تنها 350 هزار متر مربع است که موجب قرار گرفتن این مرکز در رده بیست و پنجم بزرگ‌ترین مال های دنیا بر اساس معیار «فضای قابل اجاره» شده است.
هم اکنون بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، پروژه ایران مال از دوبی مال نیز سبقت گرفته به گونه ای که گفته می شود صاحبان دوبی مال در دیدار از این پروژه شگفت زده شده اند.
اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را معیار قرار دهیم، باید آن را بزرگترین مجتمع تجاری، اداری و تفریحی جهان بنامیم زیرا «دوبی مال» در کل یک میلیون و 124 هزار متر مربع مساحت دارد و مرکز بزرگ تجاری چین در کل 894 هزار متر مربع مساحت دارد.

بخش های ایرانمال

نمایی از کتابخانه جندی شاپور ایرانمال
نمایی از کتابخانه جندی شاپور ایرانمال
  1. مسجد جامع ایران مال
  2. کتابخانه جندی شاپور ایران مال
  3. باغ ایرانی
  4. باغ دیدار
  5. بازار سنتی
  6. تالار آیینه
  7. پردیس سینمایی
  8. شربت خانه
  9. مجموعه کافی شاپ ها و رستوران ها
  10. نمایشگاه آثار هنری
  11. ایوان شرقی
  12. نمایشگاه تخصصی خودرو
  13. هتل ایران مال
  14. مرکز نمایشگاهی ایران مال
  15. مجموعه ورزشی ایران مال (شامل: پیست یخ، استادیوم چند منظوره، مجموعه استخر و اسپا، سالنهای اسکواش، سالن آمادگی جسمانی، جاده تندرستی، بولینگ و...)

راه های ارتباط با ایران مال

آدرس

تهران، اتوبان شهید همت(غرب)، اتوبان شهید خرازی، ایران‌مال

تلفن 021-47670001
وب سایت https://www.iranmall.com/fa
ایمیل info@imcc.ir
اینستاگرام

the_iranmall

ساعت کار ایران مال همه روزه از 09:00 الی 23:00
  • راه های دسترسی به ایران مال

برای رفتن به ایرانمال 3 روش وجود دارد: استفاده از خودروی شخصی، استفاده از مترو و تاکسی، استفاده از تاکسی های اینترنتی.
ایران مال در منطقه 22، در سطح تهران و فراشهری قابلیت دسترسی بی‎نظیری دارد. دسترسی‏ های مهم منطقه، آزادراه تهران-کرج و بزرگراه تهران- شمال است که بزرگراه در حال احداث تهران- شمال به عنوان شریان اصلی شمال به جنوب کشور، مسیر اصلی رفت و آمد است.

دسترسی به ایران مال با خودرو

انتهای اتوبان شهید همت غرب، اتوبان شهید خرازی، بازار بزرگ ایران (ایرانمال)

دسترسی به ایران مال با مترو

نزدیکترین ایستگاه مترو به ایران مال، "ایستگاه ایران خودرو" در خط 5 مترو است، سپس با استفاده از تاکسی حدود 10 دقیقه به ایران مال خواهید رسید.


لوکیشن ایرانمال

گوگل مپ

اهداف ایران‌مال

نمایی از ایرانمال
نمایی از ایرانمال

تفکر و اندیشه‌ای که منجر به ساخت ایران‌مال چیتگر شده است، تمامی باورهای دینی و ملی و داشته‌های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و تمدنی را ترکیب نموده است، تا جهانیان اراده وعزم متخصصان ایرانی را با حیرت وشگفتی به تماشا بنشینند.

این بازار بی‌نظیر با ارائه بهترین محصولات موسسات معتبر بین المللی و بهترین کالاهای داخلی، نماد یک اقدام زیر بنایی در تحقق توسعه پایدار اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی است. اهداف اصلی این پروژه شامل موارد زیراست.

  • کمک به رشد و توسعه پایدار اقتصادی
  • جذب گردشگر داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال پایدار
  • ارائه محیطی سالم برای تفریح، اوقات فراغت و خرید تمامی افراد جامعه به ویژه جوانان کشور و کشورهای همسایه
  • آشنایی هر چه بیشتر مردم با تاریخچه و هویت فرهنگ ایرانی- اسلامی
  • کمک به تسریع روند توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی
  • کمک به اقتصاد ملی از طریق افزایش تبادلات تجاری، مثبت کردن تراز تجاری و رهایی از اتکای اقتصاد ملی به نفت
  • معکوس نمودن روند خروج ارز از کشور و مثبت کردن تراز تجاری در حوزه‌های تجارت داخلی و تجارت بین‌الملل
  • کمک به ارتقای توانمندی شرکت‌ها و کمپانی‌های ایرانی در ارائه محصول و افزایش کیفیت و رضایت‌مندی مشتریان با واقع شدن و همجواری با شرکت‌های قدرتمند خارجی توسعه

مرکز مالی بین‌المللی ایران (IIFC (Iran International Financial Center

نمایی از محوطه ایران مال
نمایی از محوطه ایران مال

شکل‌گیری و ایجاد مراکز مالی بین‌المللی در کشورهای توسعه‌یافته از سال 1980 میلادی به بعد، با هدف تجمیع ستادها و دفاتر اقتصادی، پولی و مالی در یک مکان و فراهم نمودن زمینه اقامت و رفاه فعالان اقتصادی و فعالیت‌های شرکت‌ها، بانک‌ها و نهادهای پولی و مالی، صرافی‌ها، هتل‌ها، خدمات مسافرتی، مجتمع‌های تجاری-تفریحی و نیز ایجاد هم‌افزایی در یک مکان مطمئن و مشخص انجام شد. طراحان مرکز مالی بین‌المللی ایران، با مطالعه تطبیقی و استفاده از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته و دارای چنین مراکزی در مجاورت ایران‌مال در طرح توسعه، چنین مرکزی را ایجاد نمودند.

برج مالی در ضلع غربی ایران‌مال تهران در 40 طبقه و ابعاد و ارتفاع متفاوت _حدود 280 تا 300 متر_ در حال ساخت است. با ساخت این برج، 8 طبقه پارکینگ، 10 طبقه با کاربری‌های تجاری، تفریحی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی و طبقات مالی بین‌المللی به مجموعه می‌افزاید.

با توجه به توسعه منطقه 22 تهران و رشد پرشتاب پیش‌بینی شده برای بازار تجاری کشور، این برج با فراهم کردن امکانات رفاهی و دسترسی مطابق با استانداردهای بین‌المللی، قلب تجارت ایران و منطقه خاورمیانه پیش‌بینی می‌شود. طبق مذاکرات انجام شده با مدیران و مسئولان اقتصادی، این برج اداری به عنوان تالار اقتصادی بین‌المللی ایران در نظر گرفته شده است.

اقتصاد و اشتغال در ایران مال

نمایی از باغ ماهان ایرانمال
نمایی از باغ ماهان ایرانمال

در دنیای امروز در زمان رکود، بانک‌ها به‌طور مستقیم وارد صحنه‌های اقتصادی می‌شوند تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد و چون کارآفرینان و صاحبان ایده‌ای در کشورهای مختلف وجود دارند که دانش انجام یک فعالیت یا ایده نو را دارند ولی به دلیل نبود منابع مالی یا مشکلات وثیقه‌ای نمی‌توانند آن را اجرا کنند، بانک‌ها به کمک آنها می‌آیند و کار را تا زمان بهره‌برداری پیش می‌برند. از طرفی بانک آینده از ادغام چند موسسه، تعاونی و بانک ایجاد شد. هر یک از این نهادهای مالی دارای پروژه‌هایی بودند که یکی از آنها بازار بزرگ ایران بود. بنابراین بانک آینده در این پروژه به عنوان سرمایه‌گذار اصلی وارد شد و توانست یک ایده بزرگ را به منصه ظهور برساند. ایده‌ای فراتر از یک پروژه ساختمانی. ایده‌ای چند وجهی که در نوع خود کمتر در دنیا دیده می‌شود. معمولاً در مجتمع‌های تجاری دیگر یا امکانات رفاهی غالب است یا بخش تجاری؛ اما این پروژه به تمام وجوه توجه ویژه دارد.

روش مالکیت بازار بزرگ ایران مطابق با روش های مرسوم در دنیاست. براساس روش‌های مرسوم در مجتمع‌های مشابه در دنیا، یک شرکت، مالک است و واحدها به هیچ عنوان واگذار نمی‌شود، بلکه اجاره داده می‌شود یا سهم از فروش از آنها گرفته می‌شود. شرکت مالک نیز سهامی عام است و یک شرکت بهره‌بردار هم در کنار آن فعال است. ایران مال، یک شرکت سهامی عام و متعلق به تمامی مردمان ایران و به ویژه طبقات متوسط و ضعیف است و چندان که نظام جمهوری اسلامی برآمده از تلاش و توان مردم و برای همه مردمان این دیار است، ایران مال نیز متعلق به تمامی اهالی سربلند ایران اسلامی است.

این مجموعه در زمان ساخت، روزانه برای حدود 20.000 نفر طی 6 سال به‌‌طور مستقیم و به عبارتی به میزان 43 میلیون نفر-روز اشتغال پایدار ایجاد نموده است. پس از بهره‌برداری، اشتغال مستقیم بیش از 18000 نفر به صورت مستقیم و حدود 100.000 نفر به طور غیرمستقیم، تأثیر ویژه‌ای در رفع معضل بیکاری خواهد داشت و با کمک در ایجاد زیرساخت مناسب برای ورود سرمایه‌های بیشتر، سرآغازی بر حرکت یک اقتصاد مستحکم و پویا خواهد بود و با جلوگیری از خروج ارز و بازاری رو به رشد، همراه با جذب گردشگران از سراسر جهان، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای ایران اسلامی خواهد بود.

بازار بزرگ ایران علاوه بر شرکت در معتبرترین نمایشگاه شاپینگ مال‌های جهان به نام MAPIC که هر سال در شهر کن فرانسه برگزار می شود، توانسته طی 3 سال متوالی از سوی موسسه ارزیابی کننده مجموعه های تجاری جهان (RLI) به عنوان شاخص‌ترین مجتمع تجاری و چندمنظوره منطقه خاورمیانه انتخاب شود. همچنین این مجتمع در نشریات این مؤسسات در سطح بین‌المللی معرفی شد و در سال 2017 جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از RLI دریافت نمود.

تمایز ایران‌مال نسبت به سایر مجتمع‌های مشابه جهان که با توجه به مساحت و کارکرد، اصطلاحا مال نامیده می‌شوند، این است که 70 درصد فضای آن کاربری مشاعات، تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد.

تصاویر ایرانمال

آبنمای موزیکال ایرانمال
آبنمای موزیکال ایرانمال
بازار ایرانی اسلامی ایرانمال
معماری ایرانی اسلامی ایرانمال
نمایی دیگر از معماری ایرانی اسلامی ایرانمال
نمایی دیگر از معماری ایرانی اسلامی ایرانمال
باغ دیدار ایرانمال
باغ دیدار ایرانمال
نمایی دیگر از باغ دیدار ایرانمال
نمایی دیگر از باغ دیدار ایرانمال
باغ ماهان ایرانمال
باغ ماهان ایرانمال
کتابخانه جندی شاپور ایرانمال
کتابخانه جندی شاپور ایرانمال

نقشه طبقات ایران مال

طبقه و پارکینگ G0
طبقه و پارکینگ G0
طبقه و پارکینگ G1
طبقه و پارکینگ G1
طبقه و پارکینگ G2
طبقه و پارکینگ G2
طبقه و پارکینگ G3
طبقه و پارکینگ G3
طبقه و پارکینگ G0M
طبقه و پارکینگ G0M
طبقه و پارکینگ G1M
طبقه و پارکینگ G1M
طبقه P1
طبقه P1
طبقه RG
طبقه RG
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ایران مال (بازار بزرگ ایران)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ایران مال (بازار بزرگ ایران) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.