تهرانی ها، مالک بی رقیب تاریخ لیگ برتر فوتبال هستند. آنها بیشترین تعداد حضور در مسابقات لیگ ایران را داشته اند. اگر سال های 1339، 1349، 1350 را که لیگ در سه دوره به صورت منطقه ای برگزار شد را هم مورد محاسبه قرار دهیم. متوجه می شویم که بجز چند مورد خاص، تهران همیشه صاحب بالاترین عناوین در لیگ بوده است.

لیگ فوتبال
لیگ فوتبال

1339: سپه، اولین نماینده

لیگ در سال 39 به صورت منطقه ای برگزار شد در این دوره از مسابقات فوتبال باشگاهی، 6 تیم حاضر بودند. تهرانی ها این دوره را جدی نگرفتند، چنانچه از بین تیم های تهرانی قدرتمند یعنی شاهین، تاج، دارایی، شعاع، کیان و تهران جوان هیچکدام حاضر نشدند تا در مسابقات فوتبال لیگ ایران حاضر شوند. فقط یک تیم از تهران به نام سپه در این مسابقات شرکت داشت و به مقام دوم رسید.

لیگ فوتبال
لیگ فوتبال

1349: برترین های ایران

لیگ ایران در سال 1349 برای دومین بار به صورت منطقه ای برگزار شد. 20 تیم در این رقابت ها حاضر بودند که از این 20 تیم، 8 تیم به مرحله نهایی رقابت ها پای گذاشتند.

مسابقات در 2 گروه برگزار شد. پاس و پرسپولیس از گروه اول و تاج تهران و تاج آبادان به نیمه نهایی رفتند. در نیمه نهایی، پاس، تاج آبادان را برد و تاج تهران، پرسپولیس را به حکم کمیته انضباطی، بعد از تساوی یک- یک از پیش پای برداشت. در دیدار نهایی، تاج تهران2-1 پاس را برد و قهرمان شد. تعداد تیم های تهرانی چهار تیم بود و سه تیم تهرانی موفق به کسب مقام های اول تا سوم شدند.

***

1350: آخرین لیگ منطقه ای

لیگ ایران در سال 1350 برای سومین بار و آخرین بار به صورت منطقه ای برگزار شد. 8 تیم صعودکننده به مرحله نهایی در یک گروه به مصاف هم رفتند و دیدارهای خود را به صورت دوره ای برگزار کردند. هر چهار تیم تهرانی رتبه اول تا چهارم لیگ را بردند و شهرستانی ها از مقام پنجم به بعد در جدول رده بندی لیگ چیده شدند! سپاهان بهترین تیم شهرستانی بود.

لیگ فوتبال
لیگ فوتبال

1352: هفت تیم از 12 تیم

مسابقات لیگ ایران از سال 52 به شکلی منظم تر برگزار شد. لیگ تخت جمشید، 5 دوره کامل و یک دوره نیمه تمام داشت و خدمات زیادی به فوتبال ملی کرد. تعداد کل تیم ها در این مسابقات 12 تیم بود که 7 تیم تهرانی حضور داشتند که باز هم تهرانی ها چهار پله اول را ربودند. ملوان بهترین تیم شهرستانی به عنوان پنجم لیگ رسید.

***

1353: لیگ 12 تیمی

مسابقات لیگ ایران در دومین دوره لیگ تخت جمشید بار دیگر با شرکت 12 تیم برگزار شد و بار دیگر تهرانی ها صاحب 4 پله اول مسابقات لیگ بودند. تهرانی‌ها، همان مقام‌های دوره ای گذشته را تکرار کردند، تنها یک مقام یازدهم بدل به یک عنوان نهم شد. تیم صنعت نفت آبادان با کسب رتبه پنجم بهترین تیم شهرستانی این رقابت ها بود.

لیگ فوتبال
لیگ فوتبال

1354: طلسم رتبه پنجمی

تعداد تیم های لیگ در دوره سوم تخت جمشید بیشتر شد و به 16 تیم رسید اما کماکان شهرستانی ها نتوانستند بین 4 تیم اول لیگ نفوذ کنند. شهرستانی ها با ابومسلم که پنجم شد بهترین عنوان را به دست آوردند. بین 6 تیم اول لیگ 5 تیم تهرانی بودند که در نوع خود قابل توجه بود.

***

1355: اوج اقتدار تهران

در لیگ چهارم تخت جمشید مقام متوسط تهرانی ها باز هم بالاتر رفت. 5 تیم اول لیگ تهرانی بودند و از نیمه اول لیگ تنها 3 تیم شهرستانی بودند. وضعیت شهرستانی ها بدتر شد چنانچه نیروی اهواز یعنی بهترین تیم شهرستانی لیگ در پایان تنها به عنوان ششم در مسابقات فوتبال لیگ رسید.

***

1356: کار بی نظیر ملوان

لیگ پنجم تخت جمشید بدترین سال شرکت تهرانی ها در لیگ ایران بود (البته تا آن زمان) از 6 تیم قعر جدول رده بندی، 5 تیم تهران بودند. شهرستانی ها در سال 56 بهترین مقام را به دست آوردند. برای اولین بار تیم ملوان بندرانزلی روی یکی از سکوهای سه گانه رفت.

***

1357: صدرنشینی بی فایده

دوره ششم لیگ تخت جمشید شاهد مسابقاتی بود که به خاطر زبانه کشیدن شعله های انقلاب، نیمه کاره ماند. تهرانی ها قدرت را باز پس گرفته و تا زمان تعطیلی رقابت ها رتبه های اول تا چهارم جدول رده بندی لیگ را به دست آوردند.

***

1368:  لیگ دو گروهی

اولین دوره لیگ بعد ازانقلاب به صورت دو گروهی و با شرکت 22 تیم برگزار شد و فاقد کیفیت های لازم برای برگزاری یک لیگ یک دست و منسجم بود. با این حال قدرت بار دیگر در انحصار تهرانی ها باقی ماند. 4 تیم از 22 تیم کمترین درصد شرکت تهرانی ها در لیگ بود.

***

1370: آغاز راه لیگ آزادگان

یازدهمین دوره لیگ باشگاهی در ایران، اولین دوره لیگ آزادگان بود و مهر برتری صد در صد تهران بار دیگر بر پیشانی فوتبال ایران کوبیده شد. ملوان بعد از سه تیم با کسب رتبه چهارم بهترین تیم شهرستانی شد.

***

1371: ورود تراکتور سازی به جمع سه قدرت

لیگ دوم آزادگان با شرکت 16 تیم در دو گروه برگزار شد. علی رغم ظهور قدرتمندی تیم تراکتورسازی تبریز انحصار قدرت از تهران خارج نشد. شانس تهران برگزاری لیگ در دو گروه بود، وگرنه اگر لیگ در یک گروه به انجام می رسید، تیم تراکتور قادر بود با کسب امتیاز بسیار قهرمان شود. اما برگزاری مسابقه پلی آف این شانس را از تیم تراکتورسازی تبریز گرفت. درست است که تراکتورسازی با کسب رتبه سوم بهترین تیم شهرستانی بود اما تهران با کسب 4 سهمیه بین 5 تیم اول، با توجه به حضور تنها 4 تیم تهرانی، نشان داد که هنوز هیچ کدام از شهرها نتوانسته اند به حریم قدرت فوتبال پایتخت نزدیک شوند.

 

ادامه دارد...

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تهرانی ها و شهرستانی ها در لیگ فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تهرانی ها و شهرستانی ها در لیگ فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.