زمان مطالعه: 2 دقیقه
دین و مذهب ایرانیان

دین و مذهب ایرانیان

دین و مذهب ایرانیان به گزارش آسمونی طبق برآورد سال 2011 میلادی منتشر شده در اطلاعات‌نامه جهان 99٫4٪ از...

دین و مذهب ایرانیان

دین و مذهب ایرانیان
دین و مذهب ایرانیان

به گزارش آسمونی طبق برآورد سال 2011 میلادی منتشر شده در اطلاعات‌نامه جهان 99٫4٪ از ایرانیان مسلمان (95–90٪ شیعه و 10–5٪ سنی) و 0٫3٪ نیز مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان و 0٫4٪ مذهبشان نامشخص است. پیروان سه دین مسیحیت، زرتشت و یهودیت در مجلس شورای اسلامی کرسی نمایندگی دارند. دین زرتشتی زمانی دین اکثر مردم ایران بود اما امروز جمعیت زرتشتیان ایران از ده‌ها هزار نفر تجاوز نمی‌کند. ایران بزرگترین جمعیت یهودیان را در جهان اسلام دارد.

سایر اقلیت‌های دینی عبارتند از: بهائیان، بابیان، مندائیان، یارسان، ایزدیان، رائیلیان، بوداییان، هندوها، سیک‌ها.

آئین بهائی بزرگ‌ترین اقلیت دینی در ایران است که به رسمیت شناخته نمی‌شود. صدها هزار ایرانی دین‌ناباور و خداناباور نیز، وجود دارند که از طرف حکومت اسلامی، به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

دین و مذهب ایرانیان : قانون اساسی

به گزارش آسمونی در اصول دوازده، سیزده و چهارده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به جز اسلام به عنوان دین رسمی کشور ادیان قانونی ایران معرفی شده‌اند، این ادیان عبارتند از دین زرتشتی، مسیحیت و یهودیت. براساس قانون اساسی پیروان این ادیان از حقوق شهروندی مشابه با شهروندان مسلمان برخوردارند و بر مبنای اصل شصت و هشتم همین قانون نمایندگان این اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی می‌توانند با کتاب مربوط به دین خود سوگند یاد کنند. در قانون اساسی و قوانین عمومی دسترسی به بعضی از پست‌ها و مشاغل در سطوح بالا برای غیر مسلمانان منع شده‌است.

iranian-religion
iranian-religion

دین و مذهب ایرانیان : آزار اقلیت‌های مذهبی

به گزارش آسمونی در گزارش سال 1393 آمریکا نسبت به آزار اقلیت‌های مذهبی در جهان هشدار داد. گزارش سالانه این کشور دربارهٔ آزادی‌های مذهبی حاکی از آزار پیروان مذاهب غیرشیعه در ایران و محدودیت‌هایی است که به آنان در مورد پرداختن به آداب دینی‌شان تحمیل می‌شود. بخشی از گزارش وزارت امور خارجه آمریکا به بررسی وضعیت اقلیت‌های مذهبی در ایران اختصاص دارد. در این گزارش آمده‌است که مقامات جمهوری اسلامی در ایران محدودیت‌های سختی را برای پیروان مذاهب غیر از مذهب رسمی حکومت قائل می‌شوند؛ آنان پیروان تقریباً همه مذاهب غیرشیعه را تهدید و بازداشت کرده، آزار می‌دهند. این گزارش می‌گوید که جمهوری اسلامی به افرادی که به جامعه مسیحیان و جامعه زرتشتیان پیوسته‌اند، یا افراد دستگیرشده‌ای که به این دو گروه اقلیت مذهبی تعلق دارند، در زمینه پرداختن به آداب و مناسک مذهبی‌شان محدودیت‌هایی را تحمیل می‌کند. بر پایه این گزارش، سخنان و عملکردهای مقامات جمهوری اسلامی فضایی ترسناک برای پیروان تقریباً همه مذاهب غیر شیعه ایجاد کرده‌است، بخصوص برای بهاییان، دراویش، مسیحیان پروتستان، یهودیان و شیعیانی که مواضع رسمی حکومت را نمی‌پذیرند. مسیحیان و بهاییان از بازداشت‌های خودسرانه، حبس‌های طولانی و مصادره اموال خود گزارش داده‌اند. این گزارش همچنین از رسانه‌های تحت کنترل حکومت جمهوری اسلامی انتقاد می‌کند که به تبلیغ منفی علیه اقلیت‌های مذهبی بخصوص بهاییان ادامه می‌دهند. طبق این گزارش، همه اقلیت‌های مذهبی به درجات مختلف از تبعیض‌هایی که به‌طور رسمی بخصوص در عرصه‌های اشتغال، آموزش و مسکن اعمال می‌شود، رنج می‌برند؛ بهاییان همچنان یا از دانشگاه‌ها اخراج می‌شوند یا اصلاً اجازه تحصیل در دانشگاه‌ها را نمی‌یابند. گزارش‌هایی از تبعیض و سوء استفاده‌های اجتماعی به دلیل تعلقات مذهبی وجود داشته که می‌گوید پیروان مذاهب غیرشیعه از سوی جامعه مورد تبعیض قرار می‌گیرند و عواملی از جامعه فضای تهدیدآمیزی علیه آن‌ها ایجاد می‌کنند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دین و مذهب ایرانیان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دین و مذهب ایرانیان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.