زمان مطالعه: 2 دقیقه
سازمان خصوصی سازی ایران

سازمان خصوصی سازی ایران

سازمان خصوصی‌سازی شرکت سهامی دولتی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

سازمان خصوصی سازی یکی از سازمان های دولتی ایران است. سازمان خصوصی سازی مانند دیگر سازمان های دولتی دارای تاریخچه است. تاریخچه سازمان خصوصی سازی شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف سازمان خصوصی سازی می باشد. اگر می خواهید در مورد سازمان خصوصی سازی بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی، تاریخچه و آدرس سایت سازمان خصوصی سازی می پردازیم.

تاریخچه سازمان خصوصی سازی

سازمان خصوصی‌سازی ایران (Iranian Privatization Organization) در تاریخ 1380/01/29 به استناد ماده (15) قانون برنامه سوم توسعه و به موجب مصوبه شماره 7858/ت/23708 ه مورخ 1380/02/26، با تغییر اساسنامه سازمان «مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی» تشکیل گردید. با تغییر و تکمیل مسئولیت‌ها و وظایف این سازمان، اساسنامه آن، تا کنون دو بار در تاریخ‌های1388/12/26 و 1392/11/22 توسط هیات وزیران اصلاح گردیده است.

با ابلاغ سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون اجرای سیاستهای یاد شده در تیر ماه سال 1387، وظایف و اختیارات این سازمان دچار تغییر و تحول اساسی گردید. اعمال نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارائی در امر واگذاریها، عرضه هرگونه سهام، سهم الشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و حقوق مالکانه متعلق به دولت و شرکتهای دولتی، اجرای طرح توزیع سهام عدالت به منظور افزایش ثروت و ایجاد درآمد دائمی برای خانوارهای نیازمند با حفظ و تکریم شخصیت انسانی آنان و متکی به خود نمودن خانوارهای نیازمند، انجام وظایف دبیرخانه‌ای هیأت واگذاری و سایر وظایف مرتبط با امر واگذاری سهام از اهم وظایفی می‌باشد که بر عهده این سازمان گذاشته شده‌است. با روی کار آمدن دولت یازدهم و با عنایت به ضرورت خاتمه واگذاری‌ها تا پایان سال 1393، تغییرات اساسنامه این سازمان به منظور انجام وظایف و مسئولیت‌های جدید، مجدداً در دستور کار قرار گرفته‌است.

سازمان خصوصی‌سازی، شرکت سهامی دولتی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است. رئیس‌کل این سازمان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، دبیر هیأت واگذاری و عضو شورای عالی سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی، می‌باشد.

ارکان سازمان خصوصی سازی

سازمان خصوصی سازی ایران دارای اركان های زیر است:

  1. مجمع عمومی
  2. هیات عامل
  3. رییس کل
  4. بازرس قانونی (حسابرس)

فعالیت های سازمان خصوصی سازی

  • تهیه راهكارهای تسهیل دستیابی به توسعه مشاركت عمومی جهت افزایش بهره‌وری منابع مادی و انسانی و توسعه توانمندی‌های بخش خصوصی و تعاونی و ارایه آن به هیات وزیران برای تصویب
  • اعمال نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی در امر واگذاری‌ها.
  • برنامه‌ریزی واگذاری سهام شرکتها مشتمل بر شرایط و نحوه واگذاری سهام در چارچوب قوانین و مقررات مربوط پس از تصویب هیات واگذاری.
  • تعیین بانکها، مؤسسات تامین سرمایه و شرکتهای سرمایه‌گذاری جهت تعهد پذیره نویسی یا تعهد خرید سهام.
  • شناسایی و انجام اقدامات اجرایی لازم برای تبدیل تصدی‌های قابل واگذاری دولتی که در قالب غیر شرکتی اداره می‌شوند، به شخصیت حقوقی مناسب و انجام عملیات واگذاری انها در اجرای ماده (19) قانون.
  • عرضه هرگونه سهام، سهم‌الشركه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم‌الشركه و حقوق مالکانه مربوط به بنگاه‌های موضوع ماده (86) قانون، پس از تصویب هیات واگذاری.
  • انجام وظایف دبیرخانه هیات واگذاری.
  • انجام سایر وظایفی که برای واگذاری سهام و خصوصی‌سازی در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای کشور و قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط، به سازمان محول شده یا می‌شود.
  • نظارت بر اجرای دقیق مفاد قراردادهای مربوط به واگذاری.

آدرس و تلفن سازمان خصوصی سازی

آدرس تهران، شهرک قدس(غرب)، فاز یک، بلوار ایران زمین، خیابان مهستان، ساختمان شماره 15 
تلفن 021-83338
ایمیل info@ipo.ir
سایت https://ipo.ir
ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 08:00 الی 16:00
نظر خود را درباره «سازمان خصوصی سازی ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سازمان خصوصی سازی ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.