زمان مطالعه: 2 دقیقه
حیوانات ماقبل تاریخ ایران

حیوانات ماقبل تاریخ ایران

با شنیدن نام جانوران عظیم الجثه همه ما به سرعت به یاد دایناسورها می افتیم. اما تمامی جانوران غول پیکر...

با شنیدن نام جانوران عظیم الجثه همه ما به سرعت به یاد دایناسورها می افتیم. اما تمامی جانوران غول پیکر دایناسور نبودند. در دوران ماقبل تاریخ جانوران بزرگ و عظیمی زندگی می کردند که به نوعی اجداد جانور امروزی هستند. در این بخش آسمونی شما را با حیوانات ماقبل تاریخ ایران آشنا می کنیم.

حیوانات ماقبل تاریخ ایران
حیوانات ماقبل تاریخ ایران



حیوانات ماقبل تاریخ ایران

Argentavis یکی از حیوانات ماقبل تاریخ ایران

این پرنده قدیمی بزرگترین موجود زنده ای بوده است که تاکنون به آسمان بال گشوده است. فاصله بین دو بال این پرنده عظیم الجثه 8.5 متر است. دانشمندان معتقد هستند که این کرکس ها و لاشخورهای امروزی در حقیقت از نژاد این پرنده منقرض شده هستند. البته باید گفت که این جانور یک لاشخور نبوده و خود به شکار می پرداخته است. محل زندگی این پرنده بزرگ آمریکای جنوبی بوده است و در حدود 6 میلیون سال پیش منقرض شده است.

Dunkleosteus یکی از حیوانات ماقبل تاریخ ایران

این ماهی زره پوش و عظیم الجثه در دوره زمین شناسی "دوونین" در دریاها زندگی می کرده است و به نوعی از اجداد کوسه ماهی ها به حساب می آید. این جانور می توانست تا 10 متر رشد کند و از آرواره ها و دندان های بسیار قوی و تیزی برخوردار بود. دانشمندان معتقد هستند که نیروی حاصل از گاز گرفتن این ماهی عظیم الجثه می توانست آهن را هم نصف کند. این جانور نسبت به کوسه های امروزی کندتر حرکت می کرد و تنها تهدید موجود در آن زمان برای این ماهی غول آسا هم نوعان خود او بودند که گاهی به شکار کردن یکدیگر روی می آوردند.

Chalicothere یکی از حیوانات ماقبل تاریخ ایران

این چهارپای غول پیکر به نوعی جد اسب های امروزی به حساب می آید. اما در صورتی که به تصویر این حیوان دقت کنید متوجه می شوید که قد این حیوان از اسب بلند تر است و این حیوان به جای سم دارای پنجه است. این جانور می توانست از این پنجه های تیز بر علیه هر دشمنی به خوبی استفاده کند. این جانور غول پیکر در قاره های اروپا ، آفریقا و آسیا زندگی می کرده است و بر خلاف ظاهر ترسناک خود کاملا علف خوار بوده است.

iranian-prehistoric-animals
iranian-prehistoric-animals

عقرب دریایی یکی از حیوانات ماقبل تاریخ ایران

این آبزی غول پیکر اگر چه که بسیار به عقربها شبیه بود اما به خانواده " eurypterid " وابسته بود. این موجود بزرگ دریایی چیزی شبیه به عقرب و خرچنگ بود. دم این جانور به شکل نیزه بود که بر اساس نژاد آن یا به شکل باله ای برای شنا بود و یا دارای نیشی زهر آلود بود که از آن برای شکار سایر جانوران استفاده می شد. این موجودات توانایی زندگی در خشکی را نیز داشتند اما ترجیح می دادند که بشتر زمان خود را در آب بگذرانند. این آبزی می توانست تا 3 متر رشد کند.

Mosasaur یکی از حیوانات ماقبل تاریخ ایران

این آبزی غول آسا شکارچی قهاری بود که در دوران دریا جزء غذاهای این جانور بودند.

پرنده وحشت یکی از حیوانات ماقبل تاریخ ایران

این شکارچی قهار در آمریکای لاتین و بخش هایی از آمریکای شمالی زندگی می کرد و با اسم علمی " Phorusrhacids " شناخته می شد. این پرنده شکارچی توانی پرواز کردن نداشت ، اما بنا به مستندات به دست آمده توسط دانشمندان این پرنده می توانسته است به سرعت یک چیتا بدود و شکارهای خود را تعقیب کند. این پرنده بزرگ می توانست تا 3 متر قد کشیده و 500 کیلوگرم وزن بگیرد. سر بزرگ این جانور به همراه منقار و پنجه تیزش به عنوان اصلی ترین سلاح های این پرنده به کار می رفتند و این شکارچی بزرگی را قادر می ساختند تا شکارهای بزرگ را هم به راحتی تصاحب کند.

نظر خود را درباره «حیوانات ماقبل تاریخ ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره حیوانات ماقبل تاریخ ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.