مهدی زارعی- رقابتهای قهرمانی زیر 22 سال آسیا در حالی به پایان خود رسید که در آخرین مسابقه این تورنمنت، عربستان در استادیوم ملی تاشکند( میلیی استادیوم) با برتری(2-0) مقابل ازبکستان، نخستین قهرمانی خود را در این رقابتها جشن گرفت.

در دیدار رده بندی این مسابقات، ژاپن(3-0) استرالیا را از پیش رو برداشت و در جایگاه سوم آسیا ایستاد.

عربستان در مسیر فینال ابتدا مقابل تاجیکستان(5-0) به برتری دست یافت و پس از تساوی(0-0) مقابل ژاپن، در برابر امارات به برتری(2-0) دست پیدا کرد تا با 7 گل زده و بدون گل خورده و تفاضل گل بهتر نسبت به ژاپن به عنوان صدرنشین گروه چهارم، به مرحله یک چهارم نهایی رقابتها صعود کند. سعودی ها در یک چهارم نهایی با 2 گل ویتنام را شکست دادند و همین نتیجه را در نیمه نهایی مقابل استرالیا تکرار کردند تا با 11 گل زده و بدون گل خورده به فینال رسیده، این آمار را به 13 گل زده برسانند.

ازبکستان هم در گروه نخست مسابقات، ابتدا ترکمنستان را (1-0) و آن گاه قطر را (6-0) شکست داد و با تساوی(1-1) مقابل ایران، صدرنشینی خود را در گروه قطعی ساخت. ازبکها در مرحله بعد مقابل عراق به تساوی(2-2) دست یافتند اما در ضربات پنالتی به لطف 3 پنالتی از دست رفته حریف، (3-2) پیروز شدند و سرانجام در نیمه نهایی (2-0) ژاپن را شکست دادند تا حریف عربستان در دیدار نهایی شوند.

در ادوار قبلی مسابقات ازبکستان یک بار در سال 2018 قهرمان این رقابتها شد و در سال 2020 نیز عنوان چهارم مسابقات را از آن خود ساخت. عربستان نیز دو بار در سالهای 2013 و 2020 فینالیست شد اما هر دو بار مسابقه نهایی را با یک گل واگذار و به نایب قهرمانی بسنده کرد تا اینکه این بار مقتدرانه قهرمان رقابتها شد.

اما ایران در این مسابقات چه کرد؟

یک بار دیگر ایران در رقابتهای زیر 23 سال آسیا به راحتی حذف شد. تیم مهدی مهدوی کیا حتی از دادن پاسهای ساده هم عاجز بود و در سه بازی تنها دو امتیاز کسب کرد. آن هم برابر قطری که 6 گل از ازبکستان خورد و البته با شکست(2-1) مقابل ترکمنستان!

رقابتهای زیر 22 سال آسیا، رقابت هایی که در آن سابقه درخشانی نداریم و مروری بر نتایج ما در ادوار گذشته رقابت ها نشان می دهد که هرگز تیم ملی امید در اولویت برنامه های ما قرار نداشته است. به همین بهانه مروری داریم بر مسابقات قهرمانی زیر 22 سال آسیا.

تیم ملی ایران و رقابت های زیر 23 سال آسیا-Iranian national team and Asian Under-23 Championship
کاوه رضایی آقای گل اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا

 

در ادامه این بخش به اولین دوره مسابقات می پردازیم و تیم پرمهره ایران که اسیر بی برنامگی ها شد.رقابت های زیر 22 سال آسیا اولین بار در سال 2013 بود که در برنامه فوتبال قاره کهن قرار گرفت. البته این مسابقات تنها روی کاغذ به « مسابقات سال 2013» معروف بود. در حالی که تاریخ دقیق این رقابت ها از 11 تا 26 ژانویه 2014 بود! تیم ملی ایران نیز در حالی به این مسابقات رسید که در دور مقدماتی در مالاکا کشور مالزی به میدان رفت. 

تیم ملی ایران و رقابت های زیر 23 سال آسیا
تیم ملی ایران در اولین دوره رقابت های زیر 23 سال آسیا

ایران در این مسابقا نتایج زیر را کسب کرد: ایران(1-0) کویت( محمد امین حاج محمدی-76)

ایران(2-1) قطر( محمدرضا خانزاده-28)، کاوه رضایی(31)

ایران(7-0) مالدیو( پیام صادقیان-7، کاوه رضایی-18، مرتضی تبریزی 21 و 69، میلاد غریبی 55 و 82، بهرام دباغ 1+90)

ایران(2-0) تاجیکستان( پیام صادقیان-3، یعقوب کریمی- 26)

ایران(1-1) بحرین( مرتضی پورعلی گنجی-48)

ار هر گروه دو تیم راهی مرحله نهایی شدند و دو تیم عمان و یمن نیز به عنوان بهترین تیمهای سوم مرحله مقدماتی راهی دور پایانی شدند که قرار بود در عمان برگزار شود.

iranian-national-team-and-asian-under-23-championship
مهدی طارمی از جوانانی که در تیم زیر 22 سال هرگز مهره تاثیرگذاری نشد.

مرحله نهایی مسابقات در حالی برگزار می شد که رقابت های لیگ فوتبال در اوج حساسیت خود بود و تیمها حاضر نبودند بازیکنان خود را به تیم زیر 22 سال بدهند. اردویی که تیم ملی قبل از مسابقات نهایی داشت سبب شد که عکس پیام صادقیان و محسن مسلمان در حال قلیان کشیدن در رسانه ها پخش شود. امری که موجب خط خوردن آنها از تیم ملی شد.

با این حال لیست نفرات حاضر در مرحله نهایی نشان می دهد که تیم ایران می توانست با برنامه ریزی مناسب، تیمی مدعی در این رقابت ها باشد.

علیرضا بیرانوند( نفت تهران)، محمد وحید اسماعیل بیگی( مس کرمان)، شهریار شیروند( تراکتورسازی)، محمدرضا خانزاده( ذوب آهن)، محمد امین حاج محمدی( نفت تهران) مرتضی پورعلی گنجی( نفت تهران)، امین جهان عالیان( سپاهان)، مهدی طارمی( ایرانجوان بوشهر)، کاوه رضایی( سایپا)، افشین اسماعیل زاده( بیرامار پرتغال)، پیمان میری( پارسه تهران)، امیر عابدزاده( پرسپولیس)، احمدرضا زنده روح( مس کرمان)، شهاب کریمی( فولاد)، نوید خوش هوا( تراکتورسازی)، فردین عابدینی( گسترش فولاد، امیرارسلان مطهری( مقاومت تهران)، مسعود ریگی( فجر سپاسی)، بهنام برزای( راه آهن)، احسان پهلوان( سپاهان)، امیر نیک کار( پارسه)، فرزین گروسیان( مس سونگون ورزقان)، مهدی شیری( ملوان).

تیم ملی ایران و رقابت های زیر 23 سال آسیا

بعدها بسیاری از این نفرات در لیگ برتر درخشیدند، لژیونر شدند و حتی در جام جهانی و زیر نظر کارلوس کی روش نیز مهره هایی تاثیرگذار بودند. اما همین نفرات چوب بی برنامگی و ضعف کادر فنی را خوردند که توسط هومن افاضلی هدایت می شد.

ایران در روز 12 ژانویه 2014 مسابقه با ژاپن را با گل دقیقه هفت بهنام برزای آغاز کرد و هرچند نیمه اول(2-1) به سود حریف تمام شد اما کاوه رضایی با پنالتی دقیقه 49 و گل دقیقه 55 خود، ایران را مجددا پیش انداخت. سرانجام در دقیقه 66 بود که شویا ناکاجیما کار را به تساوی(3-3) کشاند تا اولین امتیاز نصیب ایران شد. در همان روز استرالیا با یک گل کویت را شکست داد تا کار گروه گره بخورد.

وقتی استرالیا در روز 14 ژانویه با تک گل دقیقه 56 خود ایران را شکست داد و ژاپن هم مقابل کویت(0-0) متوقف شد، کار صعود ایران به اما و اگر کشید. ایران باید مقابل کویت پیروز می شد و در انتظار توقف ژاپن برابر استرالیایی می نشست که حتی صدرنشینی اش نیز پیش از مسابقه با ژاپن قطعی شده بود.

ایران در روز 16 ژانویه با هت تریک کاوه رضایی(3-1) کویت را شکست داد اما در دیدار همزمان همه چیز به ضرر ایران بود و ژاپن در همان نیمه نخست 3 بار دروازه استرالیا را گشود. حتی براون مدافع ساکروز نیز برای ژاپن گلزنی کرد و سرانجام برد(4-0) ژاپن، ایران را در رده سوم گروه قرار داد. ایران به همین راحتی از مسابقات کنار رفت!

iranian-national-team-and-asian-under-23-championship
علیرضا بیرانوند در اولین دوره مسابقات زیر 23 سال آسیا ذخیره امیر عابدزاده بود.

در این مسابقات در گروه اول اردن و کره جنوبی با 7 امتیاز و برحسب تفاضل گل اول و دوم شدند و به دور دوم صعود کردند. نتایج این گروه به شرح زیر بود:

کره جنوبی(1-1) اردن

عمان(4-0) میانمار

کره جنوبی(3-0) میانمار

اردن(1-0) عمان

کره جنوبی(2-0) عمان

اردن(6-1) میانمار

در گروه دوم هم صعود سوریه و امارات در حضور کره شمالی و یمن محتمل به نظر می رسید و در پایان سوریه صاحب 7 امتیاز شد و امارات 5 امتیازی  و به دنبال این تیم راهی دور بعد شد.

کره شمالی(3-1) یمن

امارات(1-1) سوریه

سوریه(1-0) کره شمالی

امارات(1-0) یمن

کره شمالی(0-0) امارات

سوریه(1-0) یمن  

در چهارمین گروه این مسابقات هم عراق کار را با برتری(3-1) مقابل عربستان آغاز کرد. در همان روز ازبکستان هم(2-1) چین را شکست داد اما نتایج گروه به گونه ای رقم خورد که عراق و عربستان راهی دور بعد شدند.

عراق(2-1) ازبکستان

عربستان(2-1) چین

عربستان(1-0) ازبکستان

عراق(1-0) چین

در مرحله حذفی ابتدا کره جنوبی(2-1) سوریه را شکست داد و درهمان روز( 19 ژانویه) اردن هم با یک گل امارات را حذف کرد. یک روز بعد عربستان(2-1) استرالیا را از پیش رو برداشت و آن گاه نوبت به برد(1-0) عراق در برابر ژاپن رسید. در نیمه نهایی عراق با همین نتیجه کره جنوبی را شکست داد و حریف عربستانی شد که (3-1) اردن را از پیش رو برداشته بود.

به این ترتیب کره جنوبی و اردن برای تعیین رتبه سوم مسابقات به مصاف هم رفتند و پس از 120 دقیقه نبرد بدون گل، سرانجام رقابت آنها به ضربات پنالتی کشید. جایی که اردن(3-2) برنده شد. در فینال هم این عراق بود که با یک گل عربستان را از پیش رو برداشت و قهرمان مسابقات شد. در پایان این تورنمنت کاوه رضایی با 5 گل زده بهترین گلزن جام شد و این تنها جایزه ای بود که نصیب ایران شد. البته حذف از این مسابقات یک فاجعه نبود اما این نگرانی را ایجاد می کرد که ایران برای ادوار بعدی مسابقات و رقابتهای انتخابی المپیک، چه برنامه ای پیش روی خود خواهد داشت؟

نظر خود را درباره «تیم ملی ایران و ناکامی همیشگی در رقابت های زیر 23 سال آسیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی ایران و ناکامی همیشگی در رقابت های زیر 23 سال آسیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.