جامعه شناس های زیادی، در مورد ازدواج جوان های ایرانی هشدار داده اند. حال در این بخش می خواهیم به آمار مردان ایرانی نگاهی کنیم.

بیش از نیمی از جمعیت ایران را جامعه مردان تشکیل می‌دهند که از این تعداد 34 میلیون نفر بیش از 10 سال سن دارند و از این تعداد 21 میلیون نفر دارای همسر هستند، اما نکته قابل توجه اینجاست که به طور میانگین حدود 2 درصد از پسران 10 تا 18 ساله یعنی معادل 60 هزار نفر متاهل‌اند.

آسمونی: شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در گفت و گو با ایسنا، ضمن ارائه آماری از وضعیت مردان جامعه در کشور می‌گوید: براساس آمارهای سال 95 و طبق گزارشات موجود، در حال حاضر 84 میلیون نفر جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند که از این تعداد 43 میلیون نفر (معادل 50.5 درصد) «مرد» هستند؛ از این 43 میلیون نفر، 10.5 میلیون نفر زیر 15 سال، 30 میلیون نفر 15 تا 64 سال و حدود 3 میلیون نفر 65 سال به بالا سن دارند.

تجرد یک سوم جمعیت مردان

وی با بیان اینکه به طور کلی 34 میلیون نفر از مردان کشور بیش از 10 سال سن دارند، درباره وضعیت تاهل جامعه «مردان» توضیح می‌دهد: از تعداد ذکر شده، 21 میلیون نفر دارای همسردار، 350 هزار نفر بدون همسر در اثر فوت، 400 هزار نفر بدون همسر در اثر طلاق و 12 میلیون نفر ازدواج نکرده هستند؛

به عبارتی یک سوم جمعیت مردانِ 10 سال به بالا، مجرد هستند.

آمار وضعیت مردان در ایران / 60 هزار پسر 10 تا 18 ساله ازدواج کرده‌اند
آمار وضعیت مردان در ایران / 60 هزار پسر 10 تا 18 ساله ازدواج کرده‌اند

60 هزار نفر از پسران 10 تا 18 ساله ازدواج کرده‌اند

این جمعیت‌شناس در پاسخ به این سوال که چند نفر از پسران زیر 18 سال ازدواج کرده‌اند، نیز بیان می‌کند: از جمعیت 10 تا 14 ساله پسران، حدود 1.2 درصد و در گروه سنی 15 تا 19 ساله پسران نیز 2.3 درصد ازدواج کرده‌اند که به طور میانگین حدود 2 درصد از پسران 10 تا 18 ساله (معادل 60 هزار نفر) ازدواج کرده هستند.

بیشترین سهم ازدواج مردان زیر 18 سال در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و کرمان است.

700 هزار نفر از مردان در کشور تنها زندگی می‌کنند

به گفته کاظمی‌پور، از 24 میلیون خانواری که در ایران زندگی می‌کنند، 21 میلیون خانوار «مردسرپرست» و حدود سه میلیون خانوار «زن سرپرست» هستند. همچنین حدود 700 هزار خانوار یک نفره مردسرپرست در کشور زندگی می‌کنند.

2.5 میلیون مرد، بیکارِ درجستجوی کار

وی در ادامه درباره وضعیت اشتغال پسران زیر 18 سال نیز اینطور توضیح می‌دهد: در آمارها وضعیت اشتغال نیز براساس جمعیت 10 سال به بالا محاسبه می‌شود و 34 میلیون نفر از مردان ایران 10 سال به بالا هستند که از این تعداد 11 میلیون نفر غیرفعال و 22 میلیون نفر فعال هستند. از این 22 میلیون نفر، 19.5 میلیون نفر شاغل و 2.5 میلیون نفر بیکارِ درجستجوی کارند.

بنابر اظهارات کاظمی‌پور، از این 19.5 میلیون نفر شاغل در جمعیت مردان، حدود 3 میلیون نفر در بخش دولتی مشغول به کار هستند؛ حدود 18 میلیون نفر به نحوی بیمه هستند و 2 میلیون نفر دارای کار غیررسمی هستند و فعلا بیمه نیستند.

10 درصد پسران 10 تا 18 ساله شاغل‌اند/3 استان در صدر جدول کار کودکان

این جمعیت‌شناس در ادامه درباره وضعیت اشتغال پسران زیر 18 سال نیز اظهار می‌کند: از میان جمعیت پسران زیر 18 سال، حدود 10 درصدشان شاغل، 2 درصد بیکار و مابقی محصل هستند.

به گفته وی، بیشترین میزان اشتغال جوانان زیر 18 سال به ترتیب مربوط به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است.

10 میلیون نفر از جمعیت 6 سال به بالای مردان، دانشجو یا محصل‌اند

وی با اشاره به وضعیت آموزش و تحصیلات جامعه مردان همچنین می‌گوید: 37 میلیون نفر از مردان در ایران بیش از 6 سال سن دارند که از این تعداد 10 میلیون نفر محصل یا دانشجو و بقیه یا شاغل، بیکار بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و یا از کار افتاده هستند. از این تعداد، 42 درصد ابتدایی، 17 درصد راهنمایی، 11 درصد متوسطه، هفت درصد پیش دانشگاهی و 22 درصد نیز در حال تحصیل در آموزش عالی هستند.

72 سال؛ امید زندگی مردان

افزایش مرگ و میر مردان در بهار و تابستان 99

کاظمی‌پور در ادامه به میزان مرگ و میر در مردان اشاره می‌کند و با بیان اینکه میزان امید زندگی در جامعه آقایان حدود 72 سال است، می‌افزاید: در سال 98 حدود 370 هزار فوتی رخ داد که 57 درصد از فوتی‌ها در مردان اتفاق افتاده بود؛ در واقع میزان فوت مردان همواره از زنان بیشتر است.

این جامعه‌شناس به آمارهای اعلام شده توسط ثبت احوال درخصوص میزان مرگ و میر در بهار و تابستان سال 99 نیز اشاره و بیان می‌کند: در دو فصل بهار و تابستان مرگ و میر مردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 هزار مورد افزایش داشته است که می‌توان آن را ناشی از کرونا دانست. این درحالیست که مرگ و میر در جامعه زنان حدود 15 هزار مورد افزایش داشته است.

بیشترین عوامل مرگ و میر

وی ادامه می‌دهد: بیشترین عامل مرگ، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است که تقریبا 40 الی 50 درصد مرگ‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در مردان بیشتر از زنان است به طوریکه تصادفات برای مردان در رتبه دوم و برای زنان در رتبه سوم قرار دارد. این درحالیست که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان برای زنان در رتبه دوم قرار دارد.

کاظمی‌پور در ادامه با اشاره به مسائل جامعه مردان اظهار می‌کند: مردان نان‌آور خانواده هستند و بسیاری از آنها دارای شغل آزاد هستند و هزینه آن بسیار بالاست. چندین سال است که بحث تورم وجود داشته و امسال نیز با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم که در پی آن هزینه‌های زندگی برای خانواده‌ها به ویژه مردان که نان آور هستند سخت شده است.

نظر خود را درباره «آمار وضعیت مردان در ایران / 60 هزار پسر 10 تا 18 ساله ازدواج کرده‌اند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آمار وضعیت مردان در ایران / 60 هزار پسر 10 تا 18 ساله ازدواج کرده‌اند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.