زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمان انتخابات شورای شهر

زمان انتخابات شورای شهر

زمان ثبت نام و انتخابات شوراهای شهر و روستا 1400 جدول زمان بندی ثبت نام و انتخابات شوراهای شهر و روستا اعلام...
زمان انتخابات شورای شهر 96
زمان انتخابات شورای شهر 1400

زمان ثبت نام و انتخابات شوراهای شهر و روستا 1400

انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاباتی است که در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران برگزار خواهد شد .


به گزارش آسمونی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا مطابق اعلام شورای نگهبان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود.

امروز جدول زمانبندی ثبت نام، زمان مجاز تبلیغات و انتخابات منتشر شد تا کسانی که قصد نامزدی در این انتخابات را دارند، نسبت به آن برنامه ریزی کنند.

تجربه سال های گذشته و صف های طولانی ثبت نام در فرمانداری شهرها نشان داده است که 3 روز کاری برای ثبت نام از نامزدهای بیشمار انتخابات شوراها زمان کمی است.

طبیعتا سایر مراکز نیز به علت مصادف شدن با تعطیلات نوروز فعالیتی نخواهند داشت و این موضوع روند ثبت نام را با مشکل مواجه می کند.

نباید فراموش کرد که نگه داشتن کارکنان فرمانداری ها و فعالیت آنها در روزهای تعطیل رسمی نیز هزینه ای مضاعف بر دوش دولت در پرداخت حق الزحمه کارکنان می گذارد. ضمن اینکه این افراد نیز به مانند همه مردم حق دارند از تعطیلات خود استفاده کنند.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد وزارت کشور راهی جز این زمانبندی نداشته است، ولی باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از مشکلات در فرمانداری‌های به خاطر کمبود وقت مناسب اتخاذ شود.

 

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شورای شهر1400/ ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس در خرداد

همانطور که گفته شد جدول زمانبندی 3 انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس مشخص شد.
 
به گزارش آسمونی به نقل از  خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس دو انتخابات مهم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا بر اساس موافقت شورای نگهبان در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰  برگزار می‌شود.

همچنین داوطلبان نیز پس از اینکه صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان بررسی و موردتأیید قرار گرفت می‌توانند از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ماه یعنی به مدت 20 روز به تبلیغات انتخاباتی و تشریح برنامه‌های خود بپردازند.

داوطلبان ‌برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا می‌توانند از تاریخ 30 اسفندماه سال جاری تا 28خرداد ماه سال 1400 نسبت به ثبت‌نام و شرکت در انتخابات شوراها اقدام کنند.

گفتنی است؛ در چهار حوزه انتخابیه اصفهان، اهر و هریس، بندرلنگه، بستک و پارسیان، مراغه وعجب شیر انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

شورای شهر چیست؟

شورای شهر مجلسی محلی در سطح شهر هاست، که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند. وظیفه اصلی این مجلس: انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری هاست.
بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام می‌باشد و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با این امکانات در کنار شهرداری‌ها است. تأکید قانون به شکلی است که از آن اجبار به وجود شورای شهر را می‌توان یافت. هر چند. وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن مسئولیت دار وظایف است ولی بنابر تاکیدات و فهم از اصل 103 قانون اساسی، ماده 41 و دستور ماده 42 و 43 و 44 همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم مقامی وزارت کشور را می‌توان یافت.

شورای شهر به عنوان نهاد تصمیم‌گیر
بر اساس مفاد قانون شهرداری و نیز قانون تشکیلات شورای اسلامی کشوری، این نهاد یک مرجع تصمیم گیری و نظارتی است و در این مورد دارای اختیارات وسیعی است. یکی از مشکلاتی که در بحث شوراها وجود دارد این است که شوراها در خصوص نهادها ی خدماتی دیگر مانند برق و اب و ... نمی‌توانند نظارت بکنند

برخی از وظایف شورای شهر، واجد جنبه‌های وضع مقررات است. برخی دیگر از وظایف آن، جنبه نظارتی و مراقبتی دارد.

مراجع ابطال تصمیمات شورای شهر
بر اساس ماده 48 قانون شهرداری‌ها چنانچه استانداری یا فرمانداری یا بخشداری نسبت به مصوبات شورا اعتراض داشتند بایستی ظرف یک هفته از تاریخ اطلاع، نظر خود را به انجمن اظهار و تقاضای تجدید نظر نماید در صورتی که باز هم معترض ماند، معترض می‌تواند به انجمن ایالتی یا ولایتی یا وزارت کشور اعتراض خود را ظرف 15 روز ارائه دهد. این نظر پس از ابلاغ نهایی است.

نظر خود را درباره «زمان انتخابات شورای شهر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زمان انتخابات شورای شهر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.