زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولین افتخار فوتبال ایران چه زمانی به دست آمد؟

اولین افتخار فوتبال ایران چه زمانی به دست آمد؟

برای برگزاری رقابت های فوتبال در بازیهای آسیایی 1951 دهلی نو، فقط 6 تیم ثبت نام کرده بودند: هند، ایران، ژاپن، اندونزی، برمه و افغانستان.

وزنه برداری که جیمی جامپ شد!

اختصاصی آسمونی

در آخرین روزهای دهه 20 شمسی، کاروان 63 نفره ایران برای شرکت در بازیهای آسیایی دهلی نو، راهی هندوستان شد.

کمتر از یک دهه از پایان جنگ جهانی دوم می گذشت و دنیا هنوز ویرانی های جنگ را به صورت کامل، پاک نکرده بود. خیلی از کشورها هنوز فرصت نکرده بودند به ورزش فکر کنند. به همین خاطر برای برگزاری رقابت های فوتبال در بازیهای آسیایی 1951 دهلی نو، فقط 6 تیم ثبت نام کرده بودند. هند میزبان به همراه ایران، ژاپن، اندونزی، برمه و افغانستان در حالی آماده شرکت در مسابقات شده بودند که آسیاییها هنوز اطلاع کافی از قوانین فیفا نداشتند. به طوری که قرار شد مسابقات فوتبال در زمانهای 60 دقیقه ای برگزار شود. بعدها مسعود برومند کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران هم گفت که اولین بازی تیم ملی مقابل برمه در یک نیمه انجام گرفت.( البته هیچ بعید نیست منظور برومند همان بازی 60 دقیقه ای باشد که تیمها زمین خودشان را بعد از نیمه اول، عوض نکردند!)

وزنه بردار
وزنه بردار

به هر شکل قرار شد رقابتهای فوتبال به شکل تک حذفی برگزار شود. اما اگر شش تیم با هم بازی می کردند، فقط 3 تیم به دور بعد می رسیدند. به همین خاطر در دور اول، ژاپن و افغانستان با قرعه استراحت مواجه شدند و ایران در روز 14 اسفند 1329 با گلهای دقایق 17 و 60 نادرافشار علوی نژاد و پرویز کوزه کنانی برمه را شکست داد. هند هم 3 گل به اندونزی زد تا با حذف دو تیم بازنده، تعداد تیمهای مرحله بعد، 4 تیم شود. در نیمه نهایی ایران باید با ژاپن بازی می کرد. روز چهارشنبه 16 اسفند نخستین تقابل بازیهای ایران و ژاپن در ورزشگاه ملی هند با تساوی بدون گل به پایان رسید. از آنجایی که حتما باید یک تیم برنده می شد، دو نیمه 7 دقیقه ای به عنوان وقت اضافی درنظر گرفته شد؛ اما باز هم توپی از خط دروازه ها نگذشت. هنوز قانون ضربات پنالتی وارد فوتبال نشده بود و قرار شد روز پنجشنبه 17 اسفند، مسابقه دوتیم تکرار گردد.

این بازی به یکی از دراماتیک ترین نبردهای فوتبال ایران تبدیل شد. اکثر هندی ها طرفدار ژاپن بودند. اما ایرانی های مقیم هند به همراه زرتشتی های این کشور، از ایران حمایت می کردند. محمود نامجو وزنه بردار تیم ملی نقش یک لیدر را داشت و حتی یک بار جیمی جامپ شد و برای پشتک و وارو زدن به وسط زمین آمد!

در دقیقه 21 مهدیقلی مسعود انصاری ایران را پیش انداخت. اما توکیتا در دقیقه 40 بازی را مساوی کرد. دو دقیقه بعد انصاری بازهم ایران را پیش انداخت. اما در دقیقه 50 نینومیا بازی را مجددا مساوی کرد. در دقیقه 58 بالاخره مسعود برومند بازی را (3-2) کرد و ایران فینالیست شد. هرچند ایران، در فینال (1-0) از هند باخت.اما این عنوان دومی خیلی ارزش داشت؛ زیرا در اولین تورنمنت رسمی قاره ای برای ایران به دست آمده بود.

نظر خود را درباره «اولین افتخار فوتبال ایران چه زمانی به دست آمد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اولین افتخار فوتبال ایران چه زمانی به دست آمد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.