زمان مطالعه: 5 دقیقه
طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی

طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی

طرز تهیه غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی را ببینید تا بتوانید آن را در مهمانی‌های مختلف مانند عید نوروز و مراسم‌های دیگر تهیه کرده و لذت ببرید.

انواع غذاهای ایرانی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است. بسیاری از این غذاهای ایرانی برای مهمانی‌ها تهیه می‌شود. با آشپزی آسمونی همراه باشید و طرز تهیه چند غذای معروف ایرانی را در ادامه ببینید.

غذاهایی را که در این پست آسمونی آموزش خواهیم داد عبارتند از: آجیل پلو، باقالی پلو، دیزی، فسنجان، قورمه سبزی، کباب کوبیده، سبزی پلو و زرشک پلو.

طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی + عکس
آجیل پلو

آجیل پلو

تکه‌های مرغ، برگه‌ پوست‌کنده، نگینی خرد کنید و در ماهیتابه‌ای دیگر سرخ کنید و بعد از اینکه آب برگه‎‌ زردآلو را گرفتید به همراه پیاز تفت دهید.

زرشک را هم بصورت جداگانه با کمی روغن یا کره تفت دهید. یک پیاز دیگر را هم پوست کنده، آن را خلالی خرد کنید و به همراه تکه‌های مرغ و سیب زمینی یا نان بگذارید. سپس یک لایه از برنج آبکش را در قابلمه بریزید و بعد مخلوط برگه‌ها، خلال بادام و پسته، زرشک را لابه‌لای برنج بریزید و بعد درب قابلمه را ببندید تا آجیل پلو شما دم بکشد. وقتی برنج آماده شد، هنگام سرو کردن در ظرف تکه‌های مرغ سرخ شده را لابه‌لای برنج بریزید و مقداری را در کنار بقیه مواد روی برنج بریزید.

iranian-foods
باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه

کمی روغن در ظرف مورد نظر ریخته و بعد از تفت دادن پیاز، ماهیچه گوسفند را با پیاز سرخ کنید. نمک و فلفل را اضافه کنید که بستگی به ذائقه شما دارد. بگذارید ماهیچه حدود یک ساعت با حرارت کم بپزد. برنجی را که از قبل خیس کرده بودید را داخل ظرفی که آب را جوش آورده اید بپزید و سپس باقالی را اضافه کنید. پس از آبکش شوید را لا بلای برنج اضافه کنید. می توانید به عنوان تزئین کمی برنج سفید جداگانه بپزید تا آن را بعدا زعفرانی کنید.

طرز تهیه کامل در لینک روبرو: باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی + عکس
دیزی

دیزی

در بعضی از استان‌های ایران، دیزی یکی از غذاهای مورد علاقه در ایام نوروز است. ابتدا لوبیا سفید و نخود را از چند ساعت قبل خیس دهید و طی آن چند بار آب آن را عوض کنید. گوشت را به همراه چربی و استخوان‌هایش در داخل قابلمه‌ای تفت دهید تا به روغن بیفتند. زردچوبه را هم به همراه گوشت کمی تفت دهید تا بوی خامی زرد چوبه گرفته شود. سپس پیاز درسته را با پوست به همراه یک حبه سیر و حبوبات خیس داده شده به گوشت اضافه کنید. حدود 6 برابر مواد داخل قابلمه، آب جوش بریزید.

بعد گوجه‌ها را هم پوست بگیرید و آنها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و به بقیه مواد داخل قابلمه اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به آرامی بپزد. سیب زمینی‌ها را هم خوب بشویید و با پوست داخل دیزی بریزید تا سیب زمینی خوب بپزد. رب گوجه فرنگی را کمی در روغن تفت دهید. داخل لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید و به همراه مقداری نمک، فلفل و دارچین داخل دیزی بریزید.

طرز تهیه در لینک روبرو: آبگوشت (دیزی)

iranian-foods
فسنجان

فسنجان

ابتدا مغز گردو را سه بار چرخ کنید. پیاز را ریز رنده کنید که بهتر است پیاز سفید باشد. گردو چرخ‌شده را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا گردو تفت بخورد. سه تا چهار لیوان آب سرد به محتویات قابلمه اضافه و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید. بعد از یک تا دو ساعت رب انار را اضافه کنید. مقدار رب به ذائقه شما بستگی دارد؛ اما سعی کنید آن را کم‌کم در غذا بریزید تا خیلی ترش نشود.
در ظرف جداگانه‌ای مرغ را سرخ کنید و سپس مقدار کمی آب روی آن بریزید و اجازه دهید نیم‌پز شود. در ادامه وقتی خورشت روغن انداخت و قدری غلیظ شد، مرغ‌ها را به خورشت اضافه کنید تا خوب بپزد.

طرز تهیه در لینک روبرو: خورش فسنجان

طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی + عکس
قورمه سبزی

قورمه سبزی

پس از خرد کردن گوشت و پیاز، این دو را با هم در قابلمه تفت دهید. لوبیا قرمز یا چشم بلبلی را چند ساعت قبل خیس دهید و آبش را عوض کنید. به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید. حال سبزیجات خود که شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و چند پر نعناع می‌باشد را تمیز کرده و پس از شستشو دادن آنها را خرد کنید. در تابه تفت دهید و روغن، نمک و زردچوبه اضافه کنید و کمی سرخ کنید. سبزی و لیموعمانی را با کمی رب گوجه اضافه کنید. بعد از دو ساعت که خورش روغن انداخت، آماده است.

طرز تهیه در لینک روبرو: خورش قورمه سبزی

iranian-foods
کباب کوبیده

کباب کوبیده

کباب کوبیده یکی از انواع کباب های مجلسی و خوشمزه ایرانی است که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. برای تهیه کباب کوبیده از مخلوط گوشت گوسفندی (قلوه گاه) و گوشت گوساله (راسته) استفاده کنید. ابتدا پیازها را با رنده ریز رنده کنید. آب پیاز را کنار بگذارید و پیاز رنده شد را داخل یک کاسه مناسب بریزید. گوشت را دو بار چرخ کنید. در مرحله بعدی زعفران دم کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به مخلوط گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه کنید. این مرحله باید مایه کباب کوبیده را به خوبی ورز دهید تا کاملا منسجم و یکدست شود تا زمان کباب کردن از سیخ نریزد.

طرز تهیه در لینک روبرو: کباب کوبیده

طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی + عکس
سبزی پلو ماهی

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلویی شامل سبزی‌های: شوید تازه، جعفری، گشنیز، مقداری تره، مقداری ساقه سیر و مقداری شنبلیله است. سبزی‌ها را خرد کنید. پلو را به صورت دمی درست کنید بهتر است و سبزی‌های خرد شده را با کمی نمک، زردچوبه و روغن به برنج اضافه کنید. ماهی مورد نظر را سرخ کنید و در کنار سبزی پلو میل کنید.

طرز تهیه در لینک روبرو: سبزی پلو با ماهی

iranian-foods
زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ

تکه مرغ‌ها را نمک و زردچوبه زده و در تابه قرار می‌دهیم و درب آن را می‌گذاریم و حرارت را زیاد کرده تا سرخ شود. بعد از گذشت 5 دقیقه درب قابلمه را بر می‌داریم و نگاه می‌کنیم اگر سرخ شده بود که آن ها را برگردانده تا طرف دیگرشان هم سرخ شوند. در قابلمه ای پیاز و سیر خرد شده را تفت می‌دهیم. سپس رب گوجه فرنگی را می افزاییم و تفت می‌دهیم تا رنگش تغییر کند و آن وقت نمک، فلفل و آبلیمو به مواد اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم و در آخر تکه مرغ های سرخ شده را در قابلمه می‌چینیم و ۲ الی ۳ لیوان آب روی مواد و مرغ‌ها می‌ریزیم.

درب قابلمه را می‌گذاریم تا با حرارت ملایم بپزند. حدودا ۲ ساعت برای پخت کامل مرغ زمان لازم است تا سس مرغ غلیظ شود و روغن بیاندازد. ۱۰ دقیقه مانده به خاموش کردن شعله قابلمه مرغ ۱ قاشق از زعفران دم کرده را اضافه می کنیم. برنج را آبکش و دم کنید. زرشک را که از قبل خیس کرده‌اید را آبکش کرده و با کمی کره یا روغن تفت دهید. با پلو و مرغ تزئین کنید.

طرز تهیه در لینک روبرو: زرشک پلو با مرغ

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره طرز تهیه انواع غذاهای رایج و اصیل ایرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.