زمان مطالعه: 1 دقیقه
9 شهریور ، روز ملی یوزپلنگ ایرانی

9 شهریور ، روز ملی یوزپلنگ ایرانی

نهم شهریور، روز ملی یوزپلنگ ایرانی، یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئولیت سنگین ما ایرانیان است.

تاریخ 9 شهریور ماه روز ملی یوزپلنگ است. اما چرا در این روز چنین مناسبتی را نامگذاری کرده اند در ادامه با آسمونی باشید. در نهم شهریورماه 1373 و در یک روز گرم تابستانی، یوزپلنگ ماده به همراه سه توله‌اش برای نوشیدن آب به سوی نخلستان‌های اطراف بافق آمد، اما در میان تعدادی از مردم محلی ناآگاه محاصره می‌شود و مادر پس از مدتی مقاومت در برابر حملات و ضربات مردم که توسط سنگ و چوب به آن وارد می‌شود فرار می‌کند اما سه توله‌اش گرفتار می‌شوند.

یکی از شاهدان، خود را به اداره محیط زیست بافق می‌رساند و ماموران محیط زیست را مطلع می‌کند. زمانی که ماموران به محل می‌رسند با لاشه بیجان یکی از توله‌ها مواجه می‌شوند اما دو توله دیگر با وجود جراحات شدید همچنان زنده بوده‌اند و به یزد منتقل می‌شوند. شدت ضربات وارده بر سر و روی یکی از توله‌ها باعث مرگ او در میانه راه می‌شود.

توله سوم در یزد توسط دامپزشک مداوا می‌شود اما برای نجات از مرگ بلافاصله به تهران منتقل می‌شود. طبق گزارش‌های محیط‌بانان بافق، ماده یوز هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان می‌آید تا توله‌های را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد.

توله بازمانده ماریتا نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت. اما تا دی ماه 1382 در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همانجا پس از نه سال مرد. هر چند دو توله جان باختند و ماریتا نجات یافت اما ماریتا بازمانده‌ای بود که به دلیل تنهایی و نبود جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفع انقراض یوزپلنگ‌ها کند.

9 شهریور به یادمان می آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد. 9 شهریور یادآور عهدیست که برای حفاظت از آخرین بازمانده های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم. 9 شهریور به ما یادآوری می کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال جهانیان داریم. 9 شهریور وعده ما برای دست به دست هم دادن، هم قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است.

به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی 9 شهریور ماه به مناسبت نجات ماریتا نام گرفت به عنوان «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نام گذاری شد در واقع « روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نمادی برای حفظ این گوشتخوار در حال انقراض است. از سال 86 هرسال به همین مناسبت برنامه هایی در سطح کشور انجام گرفت.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «9 شهریور ، روز ملی یوزپلنگ ایرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 9 شهریور ، روز ملی یوزپلنگ ایرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.