زمان مطالعه: 11 دقیقه
بیوگرافی هنرمندان ایرانی

بیوگرافی هنرمندان ایرانی

بیوگرافی هنرمندان ایرانی را می‌توانید در یک نگاه در این پست آسمونی ببینید و با آنها آشنا شوید.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی همیشه برای اغلب مردم به ویژه طرفداران دنیای سینما و تلویزیون جذاب است. آسمونی در این بخش بیوگرافی تعدادی از هنرمندان ایرانی مشهور را برای شما تهیه کرده است که در ادامه می خوانید. با ما همراه باشید.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
محمدرضا گلزار

بیوگرافی محمدرضا گلزار

محمدرضا گلزار متولد 1 فروردین 1356 در تهران هنرپیشه سینما، نوازنده (گیتار، پرکاشن)، خواننده و مدل ایرانی است. اصلیت او آذری و متولد تهران است. او در تیم استان تهران، باشگاه پارس خودرو، شیشه و گاز، باشگاه پاس و باشگاه دیهیم بازیکن والیبال بوده‌ است. تا آخر دبیرستان فعالیت هنری نداشت. پدرش با گیتار زدن مخالف بود، تنها گاهی با ارگ کار می‌کرد. تا سال سوم دبیرستان در رشته ریاضی تحصیل کرد. در سوم دبیرستان در کنکور دانشگاه آزاد در رشته مهندسی مکانیک در واحد تهران جنوب قبول شد و رزرو کرد. در سال آخر به رشته تجربی رفت و به قصد رشته دندانپزشکی کنکور داد ولی قبول نشد و به همان رشته مکانیک رفت. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی است. گلزار فعالیت موسیقی خود را از سال 1377 به عنوان گیتاریست با گروه آریان آغاز کرد. او در گروه آریان گیتار، ارگ و پرکاشن نواخته‌ است. گلزار در سال 1379 برای نخستین بار در فیلم سام و نرگس ساخته ایرج قادری بازیگری سینما را تجربه کرد. گلزار همچنین در زمینه موسیقی بند دارکوب را با رامین نصریانی و دیگران راه‌اندازی کرد. سپس بند ریزار (rezzar؛ مخفف محمدرضا گلزار) را ثبت کرد که فعال است. بازی گلزار در فیلم‌هایی از مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی با وجود دعوت شدن هر بار به اسباب گوناگونی مقدور نشد. وی سال 1402 ازدواج کرد.

امین حیایی

بیوگرافی امین حیایی

سیب سرخ حوا» (1378) چندان موفق نبود. او در سال 1381 با بازی در شش فیلم: مزاحم، مانی و ندا، مونس، اثیری، رز زرد و بوی بهشت روی پرده سینماهای تهران رفت و از این حیث رکورددار بود. حیایی همچنین تا به حال در چهار فیلم هتل کارتن، دست‌های آلوده، مزاحم و تله از ساخته‌های سیروس الوند به ایفای نقش پرداخته‌است. وی در سال 1386 برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم شب شد. وی دو بار ازدواج کرده و حاصل ازدواج اولش پسری به نام دارا حیایی است. همسر دوم او هم نیلوفر خوش خلق از بازیگران سینمای ایران است.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
بیوگرافی هنرمندان ایرانی

بیوگرافی سام درخشانی

سام درخشانی متولد 31 تیر 1354 - تهران بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است. سام درخشانی دارای مدرک تحصیلی علوم تجربی و دانشجوی انصرافی تئاتر است. او در آموزشگاه بازیگری سمندریان یک دوره بازیگری گذرانده‌ است و با مجموعه شب زدگان به دنیای بازیگری پا گذاشت. پس از آن با بهشت آبی، مجموعه همسفر، خانه پدری، دلباخته، سالهای برف و بنفشه، ما چند نفر، روزهای زیبا، نابرده رنج، دارا و ندار، پژمان، رویای گنجشکها، آوای باران، پشت بام تهران، همه چیز آنجاست و خوب بد جلف نقش آفرینی کرده‌ است. وی متاهل است و دو فرزند دارد.

iranian-artists-biography
بهرام رادان

بیوگرافی بهرام رادان

اصفهان است. او دورهٔ بازیگری را در سال 1378 و در آموزشگاه هیوا فیلم گذراند و در همان سال برای بازی در فیلم شور عشق ساخته نادر مقدس انتخاب شد. رادان در اولین حضور سینمایی اش در فیلم شور عشق شناخته شد. اما فیلم به فیلم به دانش سینمایی خود افزود و توانست فوت و فن بازیگری را بیاموزد تا اینکه در چهارمین نقش آفرینی اش در فیلم آواز قو کاندید دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در پنجمین جشن خانه سینما شد. رادان سپس موفق به کسب دو سیمرغ بلورین نقش اول مرد در فیلم‌های شمعی در باد و سنتوری نیز شد. رادان یک آلبوم موسیقی نیز تحت عنوان روی دیگر خوانندگی کرد. رادان سال 1402 ازدواج کرد.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
مهتاب کرامتی

بیوگرافی مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی متولد 25 مهر 1349 در تهران بازیگر سینمای ایران است. وی بعنوان سفیر حسن نیت یونیسف فعالیت می‌کند. او در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن مکمل را برای بازی در فیلم بیست به‌دست‌آورد. مهتاب کرامتی تحصیلاتش را در رشته میکروبیولوژی با مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی به پایان رساند. دوره را در کلاسهای آزاد بازیگری می‌گذراند و همان‌جا برای ایفای نقش هلن در فیلم - مجموعه مردان آنجلس انتخاب می‌شود. کرامتی با همین مجموعه شناخته می‌شود ولی نمی‌تواند از این موقعیت استفاده مناسبی کند. سال 1377 در مردی از جنس بلور به کارگردانی سعید سهیلی ایفای نقش می‌کند که نمی‌تواند درخششی برایش محسوب شود. یک سال پس از آن در فیلم مومیایی 3 و مرد بارانی بازی می‌کند. اولین فیلم کمدی خوش ساخت با بازی پرویز پرستویی بود که جای کار چندانی برای او به نقش یک دلال عتیقه نداشت و دومین فیلم به کارگردانی ابوالحسن داوودی با بازی ابوالفضل پورعرب بود که در آن ایفاگر نقش یک وکیل بود. کرامتی برای همین کاندیدای دریافت جایزه از هجدهمین جشنواره فیلم فجر می‌شود. وی یک بار ازدواج کرده ولی جدا شده همسر سابقش بابک ریاحی‌پور نام دارد.

iranian-artists-biography
حامد بهداد

بیوگرافی حامد بهداد

حامد بهداد متولد 26 آبان 1352، مشهد بازیگر سینمای ایران است. حامد بهداد متولد 26 آبان 1352 در شهر مشهد است. او دوران کودکی و نوجوانی‌اش را به ترتیب در شهرهای مشهد، تهران و نیشابور زندگی کرده‌ است و در دوران دبیرستان دوباره به همراه خانواده‌اش به مشهد بازگشته‌ است. او دارای تحصیلات لیسانس رشته بازیگری تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است. از جمله کارهای او می‌توان به بوتیک، کافه ستاره، روز سوم، کیمیا و خاک، سعادت‌آباد و .. اشاره کرد.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
مهران مدیری

بیوگرافی مهران مدیری

مهران مدیری 18 فروردین 1346 کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده، خواننده و مجری در تهران است. وی سریال‌های پربیننده زیادی را در کارنامه خود دارد از جمله سریال‌های معروف مهران مدیری می‌توان به ساعت خوش، دردسر والدین، پاورچین، نقطه‌چین، مرد هزارچهره، در حاشیه، قهوه تلخ و .. اشاره کرد. وی متاهل است و دو فرزند دارد.

شهاب حسینی

بیوگرافی شهاب حسینی

سید شهاب الدین حسینی تنکابنی متولد 14 بهمن 1352 در تهران هنرپیشه سینما و تلویزیون، مجری، کارگردان و گوینده ایرانی است. شهاب حسینی در سال 1387 با بازی در فیلم سوپر استار، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت نمود. شهاب حسینی در جشنواره فیلم کن 2016 با ایفای نقش در فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی، توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. همچنین او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین 2011 را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. همسر سابق او پریچهر قنبری است که دو فرزند دارد. گفته شده که وی در سال 1402 دوباره ازدواج کرده.

iranian-artists-biography
هدیه تهرانی

بیوگرافی هدیه تهرانی

هدیه تهرانی متولد 4 تیر 1351 در تهران هنرپیشه سینمای ایران است. وی همچنین در زمینه عکاسی و ورزش تای چی چوان فعالیت دارد. او برنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر می‌باشد. هدیه تهرانی (متولد 4 تیر 1351 در تهران) هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است. اولین بار وی برای بازی در فیلم روز واقعه انتخاب شد، اما بعدها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در بودن یا نبودن انتخاب کرد که بعدها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد. اما سرانجام مسعود کیمیایی او را برای فیلم سلطان انتخاب کرد و هدیه تهرانی وارد سینمای حرفه‌ای شد. بازی‌های راحت و روان او در فیلمهای غریبانه و به خصوص شوکران تحسین منتقدان را برانگیخت. یکی از بهترین نقش آفرینی‌اش که منجر به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانهٔ سینما شد و تحسین نویسندگان و منتقدان را در پی داشت، بازی بیادماندنی او در چهارشنبه سوری بود. 

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
رضا کیانیان

بیوگرافی رضا کیانیان

رضا کیانیان متولد 29 خرداد 1330 تهران بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون، نویسنده و عکاس ایرانی است. رضا کیانیان در سال 1330 در محله میدان خراسان تهران به دنیا آمد. به گفته خودش پدرش باستانی کار قدیمی تهران و همدوره هفت کچلون و حسین رمضون یخی بود. رضا دومین فرزند خانواده و دارای 4 برادر و دو خواهر می‌باشد. او در 1 سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد. در مشهد علاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت. اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بود که در سال 1345 وی را در نمایشنامه از پانیفتاده‌ها به قلم غلامحسین ساعدی کارگردانی کرد. رضا به مدت سه سال در گروه تئاتر برادرش داوود فعالیت داشت. وی در سال 1355 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. همسر او هایده قراچه داغی، خواهرزاده سهراب سپهری است.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
رضا عطاران

بیوگرافی رضا عطاران

رضا عطاران متولد 1347 در مشهد بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، خواننده و تدوینگر ایرانی است. رضا عطاران متولد سال 1347 در مشهد است. او دیپلم خود را در رشته اقتصاد در مشهد گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تهران آمد. با وجود علاقه به رشته تحصیلی‌اش به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری روی آورد. وی متاهل است و همسرش فریده فرامرزی نام دارد.

iranian-artists-biography
لیلا حاتمی

بیوگرافی لیلا حاتمی

لیلا حاتمی متولد 9 مهر 1351 در تهران هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران و از اعضای آکادمی اسکار است. وی فرزند علی حاتمی و زری خوشکام و همسر علی مصفا می‌باشد. لیلا حاتمی با کسب چندین جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی یکی از موفق‌ترین بازیگران ایرانی از لحاظ تعداد جوایز دریافتی است. وی در سن 24 سالگی پدرش (علی حاتمی) را از دست داد. لیلا حاتمی در نهم مهر 1351 به دنیا آمد. پدرش علی حاتمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران، و مادرش زری خوشکام، هنرپیشه سینما، بود. او در رشتهٔ ریاضی فیزیک در تهران دیپلم گرفت. در دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان در رشتهٔ مهندسی برق شروع به تحصیل کرد. تحصیل در این رشته را پس از دو سال نیمه کاره رها کرد و به دانشگاه لوزان، سوئیس رفت و آن‌جا ادبیات فرانسه خواند. به علت بیماری پدرش در 1375 تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و به ایران بازگشت. در سال 1377 با علی مصفا ازدواج کرد. از آن پس در تهران زندگی می‌کند. وی دارای دو فرزند به نام‌های مانی و عسل است. لیلا حاتمی همچنین به پنج زبان انگلیسی و فرانسه و فارسی و آلمانی و ایتالیایی صحبت می‌کند.

کتایون ریاحی

بیوگرافی کتایون ریاحی

کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون ایران متولد 10 دی ماه 1340 در تهران می باشد. پدرش شیرازی و مادر وی گیلانی تبار هستند. پدر وی اردشیر ریاحی پزشک ارتوپد در شیراز و مادرش گیتی ریاحی و همسرش نیز یکی از سهام داران اصلی شرکت اویل ورد آمریکا است ریاحی مدیرعامل و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری کمک، کیش مهر کتایون، است. وی در خرداد 1388 بعد از اتمام پروژه یوسف پیامبر طی یاداشتی به سایت سیمافیلم، کناره‌گیری خود از دنیای بازیگری را اعلام کرد و حضور او در آن سریال آخرین کار تصویری او بود. اما کتایون ریاحی پس از مدت‌ها تیرماه 95 با برنامه خندوانه به تلویزیون بازگشت و اعلام کرد که می‌تواند کار خود را مجددا، ادامه دهد. کتایون ریاحی جایزه بهترین بازیگر از جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره برای فیلم شام آخر را دریافت کرده است. کتایون ریاحی چندین سال است که ازدواج کرده است. همسر او فرشید رحیمیان نام دارد. وی دارای یک فرزند به اسم پوریا می‌باشد که موسیقیدان و دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی است و اولین آلبوم بی کلام خود را با نام پژواک سکوت به نفع بنیاد نیکوکاری کیش مهر کتایون ساخته است.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
بهنوش طباطبایی

بیوگرافی بهنوش طباطبایی

بهنوش طباطبایی متولد 27 اردیبهشت 1360، بازیگر اهل ایران است. تحصیلات وی لیسانس مهندسی کامپیوتر است و یک دوره بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گذرانده‌ است. بهنوش طباطبایی در 11 اسفند سال 1389 با مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، ازدواج کرد. اما پس از 5 سال زندگی مشترک در زمستان 1394 از یکدیگر جدا شدند.

iranian-artists-biography
مهناز افشار

بیوگرافی مهناز افشار

مهناز افشار متولد 21 خرداد 1356 در تهران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اهل ایران است. مهناز افشار دیپلم اش را در رشته تجربی گرفت و برای ادامه تحصیل به مدت چهار سال در موسسه‌ای غیرانتفاعی به تحصیل در رشته تدوین پرداخت. خانواده اش ریشه مذهبی دارند، به همین دلیل هم در ابتدا مخالف بودند که دخترشان وارد بازیگری شود. در کلاس‌های بازیگری استاد حمید سمندریان تعلیم دید. مهناز افشار در خرداد 1393 با یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ازدواج کرد و خطبه عقد آنها توسط سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران خوانده شد. مدتی جدا شده بودند. آنها یک دختر دارند. مهناز افشار به خارج از کشور مهاجرت کرده.

بیوگرافی هنرمندان ایرانی
الناز شاکردوست

بیوگرافی الناز شاکردوست

الناز شاکردوست متولد 7 تیر 1363 در تهران) بازیگر و طراح صحنه و لباس سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی است. او بازیگری را با تئاتر آغاز کرد. در سن نوزده سالگی، با بازی در فیلم گل یخ در سال 1383، به کارگردانی کیومرث پوراحمد، پا به عرصه سینما گذاشت و ظرف کمتر از یک سال در 4 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد. گل یخ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی ساخته سال 1383 است.

iranian-artists-biography
نیوشا ضیغمی

بیوگرافی نیوشا ضیغمی

نیوشا ضیغمی متولد 18 تیر 1359 تهران بازیگر زن ایرانی است وی دانش‌آموخته رشته روانشناسی کودک در دانشگاه شهید بهشتی است. روشا ضیغمی (بازیگر) خواهر کوچکتر اوست. نیوشا ضیغمی در 18 تیر ماه 1359 در تهران به دنیا آمد. او و خانواده اش در خیابان میرداماد زندگی می‌کردند. نیوشا ضیغمی بعد از اتمام دبیرستان، لیسانس خود را در رشته روانشناسی کودک از دانشگاه شهید بهشتی تهران گرفت. او با شرکت در کلاس‌های آزاد بازیگری کانون سینماگران جوان بازیگری را فراگرفت و توسط این مؤسسه به مسعود جعفری‌جوزانی معرفی شد. بلافاصله بعداز فارغ‌التحصیلی از این کلاس‌ها در مجموعه تاریخی در چشم باد که در شهر تاریخی ماسوله فیلم‌برداری شده بود نقش یک دختر روستایی شمالی را ایفا کرد. او سپس در اولین تجربه سینمایی خود در فیلم تردست به کارگردانی محمدعلی سجادی ایفای نقش کرد و همین فیلم سبب همکاری دوباره ضیغمی و محمدعلی سجادی در فیلم شوریده گشت و برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد و با بازیگرانی چون هدیه تهرانی رقابت کرد. وی سال 1389 با آرش پولادخان ازدواج کرد و یک دختر دارد. مدتی هم گفته شد که جدا شده است.

شیما محمدی

بیوگرافی شیما محمدی

شیما محمدی بازیگر سریال شاهگوش است. شیما محمدی متولد 18 اردیبهشت 1364 در تهران میباشد که در رشته نقاشی تحصیل کرده و فعالیت هنری و بازیگری را در 17 سالگی در گروه تی آرت به سرپرستی داوود بنی اردلان شروع کرد. همسر شیما محمدی سینا نام دارد و بر طبق گفته های شیما محمدی اختلاف روز تولد شیما محمدی و همسرش یک روز است و هر دو در اردیبهشت به دنیا آمده اند و مراسم ازدواج خود را نیز در اردیبهشت برگزار کردند.

بهاره رهنما

بیوگرافی بهاره رهنما

بهاره رهنما متولد 10 آذر 1352 در اراک نویسنده و بازیگر زن ایرانی است. وی دارای دو لیسانس ادبیات و حقوق قضایی و دو فوق لیسانس ادبیات نمایشی و فیلمنامه نویسی میباشد. همسر اول او پیمان قاسم‌خانی نویسنده سینما بود. این زوج دختری به نام پریا قاسم‌خانی دارند که تجربه حضور در تئاتر پنجره‌ها و فیلم سینمایی دایره زنگی را دارد. بهاره رهنما در شهریور 1396 با امیر خسرو عباسی مالک برند لوازم آرایشی ژاکسی ازدواج کرد اما از وی هم جدا شد.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی هنرمندان ایرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی هنرمندان ایرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.