زمان مطالعه: 4 دقیقه
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) که از سال 1388 به این نام خوانده می‌شود، بر پایة گاه‌شمار و...

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) که از سال 1388 به این نام خوانده می‌شود، بر پایة گاه‌شمار و همچنین نخستین سند در این زمینه، در یکم مهرماه سال 1347 با نام «مرکز اسناد ایران» تأسیس شد. آسمونی در این بخش به معرفی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) می پردازد.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)



پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایة اساس‌نامه و برنامة استراتژیک آن، پژوهش، مدیریت دانش، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی، و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است که در سازمانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر هیئت امناء با نام نمادین «گنج دانش» و شعار «به ازگنج دانش به گیتی کجاست» انجام می‌شود. پژوهش در ایرانداک را استادان و پژوهشگرانی در سه پژوهشکده به انجام می‌رسانند. دستاورد این مأموریت، افزون بر گسترش مرزهای دانش و حل مسائل خرد و کلان ملی و سازمانی؛ به شکل گزارش، کتاب، مقالة نشریه، مقالة همایش، سخنرانی و میزگرد نیز ارائه می‌شوند. انتشار پژوهش‌نامة مدیریت و پردازش اطلاعات نیز بخشی از کار پژوهش در ایرانداک است که شروع آن به سال 1351 بازمی‌گردد. بسیاری از خدمات پژوهشی ایرانداک نیز از سال 1350 به این سو، به جامعة علمی کشور عرضه می‌شوند. دستاوردهای مدیریت دانش و اطلاعات علمی و فنی کشور در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعات ارائه می‌شوند. در این میان، پایگاه اطلاعات گنج با صدها هزار رکورد؛ از بزرگ‌ترین، دیرین‌ترین، و پربازدیدترین پایگاه اطلاعات علمی و فنی کشور است. اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پیشنهادیه آنها که در ایرانداک به ثبت می‌رسند، بی‌همتاست. تولید ارزش افزوده و اطلاعات پشتیبان و همچنین تحلیل اطلاعات، بخشی دیگر از مدیریت دانش و سامانه‌های پیشینة پژوهش، همانندجو، دروازه اطلاعات علمی ایران، اصطلاح‌نامه، راهنمای پژوهش و پژوهشگران، و نمای مقاله‌های ایرانیان در جهان نمونه‌هایی از آنها هستند. ایرانداک از سال 1361 دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بسیاری را ارائه می‌کند و از سال 1390 نیز در سه رشتة مدیریت فناوری اطلاعات، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، و مهندسی فناوری اطلاعات دانشجوی دکترا پذیرفته است که رساله‌های خود را در زمینه‌های گوناگون پژوهشی انجام می‌دهند. از سال 1348 همکاری‌های اطلاع‌رسانی در کشور با اجرای طرح امانت میان کتابخانه‌ها در ایرانداک آغاز گردید. این طرح هم‌اکنون به نام امین خوانده می‌شود. از سال 1374 نیز طرحی با نام غدیر (عضویت فراگیر کتابخانه‌ها) در این زمینه به انجام می‌رسد. فراهم‌آوری منابع علمی خارجی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز از سال 1387 در شورای تأمین منابع علمی در ایرانداک دنبال می‌شود. ایرانداک با نهادهای جهانی اطلاع‌رسانی مانند «ایفلا» و «ترم‌نت» نیز همکاری دارد. سامانه عرضه و تقاضای پژوهش هم پیوندی است که ایرانداک برای پشتیبانی از همکاری‌های پژوهشی ساخته است. سیاست‌گذاری در زمینة علم و فناوری در کشور به اطلاعاتی نیاز دارد که فراهم‌آوری بخشی از آن را این پژوهشگاه در سامانة ملی اطلاعات تحقیقاتی (سمات ملی) و بخشی را نیز در داشبورد مدیران انجام می‌دهد. دبیرخانة کمیسیون مدیریت اطلاعات علم و فناوری نیز که در قلمرو وزارت عتف، سیاست‌گذاری می‌کند در اینجاست. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نمایندة ایران در شبکة اطلاع‎رسانی آسیا و اقیانوسیه: «اپین» نیز هست از سوی برنامة اطلاعات برای همه یونسکو هدایت می‌شود.

دربارهٔ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

«پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» (ایرانداک) که از سال 1388 به این نام خوانده می‌شود، بر پایة گاه‌شمار و همچنین نخستین سند در این زمینه، در یکم مهرماه سال 1347 با نام «مرکز اسناد ایران» تأسیس شد. مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایة اساس‌نامه و برنامة استراتژیک آن، پژوهش، مدیریت دانش، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی، و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است که در سازمانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر هیئت امناء با نام نمادین «گنج دانش» و شعار «به ازگنج دانش به گیتی کجاست» انجام می‌شود.

پژوهش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

پژوهش در ایرانداک را استادان و پژوهشگرانی در سه پژوهشکده به انجام می‌رسانند. دستاورد این مأموریت، افزون بر گسترش مرزهای دانش و حل مسائل خرد و کلان ملی و سازمانی؛ به شکل گزارش، کتاب، مقالة نشریه، مقالة همایش، سخنرانی و میزگرد نیز ارائه می‌شوند. انتشار پژوهش‌نامة مدیریت و پردازش اطلاعات نیز بخشی از کار پژوهش در ایرانداک است که شروع آن به سال 1351 بازمی‌گردد. بسیاری از خدمات پژوهشی ایرانداک نیز از سال 1350 به این سو، به جامعة علمی کشور عرضه می‌شوند.

irandoc
irandoc

مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

دستاوردهای مدیریت دانش و اطلاعات علمی و فنی کشور در سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعات ارائه می‌شوند. در این میان، پایگاه اطلاعات گنج با صدها هزار رکورد؛ از بزرگ‌ترین، دیرین‌ترین، و پربازدیدترین پایگاه اطلاعات علمی و فنی کشور است. اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پیشنهادیه آنها که در ایرانداک به ثبت می‌رسند، بی‌همتاست. تولید ارزش افزوده و اطلاعات پشتیبان و همچنین تحلیل اطلاعات، بخشی دیگر از مدیریت دانش و سامانه‌های پیشینة پژوهش، همانندجو، دروازه اطلاعات علمی ایران، اصطلاح‌نامه، راهنمای پژوهش و پژوهشگران، و نمای مقاله‌های ایرانیان در جهان نمونه‌هایی از آنها هستند.

پایگاه اطلاعات علمی گنج با بیش از 800000 رکورد:



  • پایگاه اطلاعات پایان‌نامه‌های ایران (دکترا و کارشناسی ارشد).
  • پایگاه اطلاعات پایان‌نامه‌های دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور.
  • پایگاه اطلاعات پیشنهادیه (پروپزال) پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی کشور.
  • پایگاه اطلاعات طرح‌های پژوهشی کشور.
  • پایگاه اطلاعات مقالات علمی و فنی نشریات ادواری فارسی.
  • پایگاه اطلاعات گزارش‌های دولتی ایران.
  • پایگاه اطلاعات مقالات سمینارها، کنگره‌ها و سمپوزیوم‌های علمی و فرهنگی ایران.

آموزش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

ایرانداک از سال 1361 دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بسیاری را ارائه می‌کند و از سال 1390 نیز در سه رشتة مدیریت فناوری اطلاعات، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، و مهندسی فناوری اطلاعات دانشجوی دکترا پذیرفته است که رساله‌های خود را در زمینه‌های گوناگون پژوهشی انجام می‌دهند.

همکاری و هماهنگی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

از سال 1348 همکاری‌های اطلاع‌رسانی در کشور با اجرای طرح امانت میان کتابخانه‌ها در ایرانداک آغاز گردید. این طرح هم‌اکنون به نام امین خوانده می‌شود. از سال 1374 نیز طرحی با نام غدیر (عضویت فراگیر کتابخانه‌ها) در این زمینه به انجام می‌رسد. فراهم‌آوری منابع علمی خارجی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز از سال 1387 در شورای تأمین منابع علمی در ایرانداک دنبال می‌شود. ایرانداک با نهادهای جهانی اطلاع‌رسانی مانند «ایفلا» و «ترم‌نت» نیز همکاری دارد. سامانه عرضه و تقاضای پژوهش هم پیوندی است که ایرانداک برای پشتیبانی از همکاری‌های پژوهشی ساخته است.

سیاست‌گذاری علم و فناوری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

سیاست‌گذاری در زمینة علم و فناوری در کشور به اطلاعاتی نیاز دارد که فراهم‌آوری بخشی از آن را این پژوهشگاه در سامانة ملی اطلاعات تحقیقاتی (سمات ملی) و بخشی را نیز در داشبورد مدیران انجام می‌دهد. دبیرخانة کمیسیون مدیریت اطلاعات علم و فناوری نیز که در قلمرو وزارت عتف، سیاست‌گذاری می‌کند در اینجاست. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نمایندة ایران در شبکة اطلاع‎رسانی آسیا و اقیانوسیه: «اپین» نیز هست از سوی برنامة اطلاعات برای همه یونسکو هدایت می‌شود.

نظر خود را درباره «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.