زمان مطالعه: 3 دقیقه
هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران

هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران

نذر بازیکنان تیم ملی قبل از بازی با استرالیا هشتم آذر 76 ، روز تاریخی فوتبال ایران / اختصاصی آسمونی - مهدی...

نذر بازیکنان تیم ملی قبل از بازی با استرالیا

هشتم آذر 76 ، روز تاریخی فوتبال ایران / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران
هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران


از بازی ایران و استرالیا بارها و بارها صحبت شده است . اما کمتر کسی اتفاقات رخ داده برای تیم ملی را به صورت مکتوب درآورده است . یکی از استثنائات ، " داستان یک صعود " اثر مصطفی هاشمی طبا رییس وقت سازمان تربیت بدنی است . بهتر است ببینیم هاشمی طبا از دو بازی ایران و استرالیا چه خاطراتی دارد ؟

روز جمعه سی ام آبان یک روز قبل از بازی با استرالیا به مجموعه انقلاب رفتم و با بازیکنان حال و احوال کرده و با فائقی و مربیان به صحبت نشستیم . ذوالفقارنسب این را گفت که اجازه دهید ما راحت باشیم . چون خودمان را موظف به انجام نظرات شما می دانیم . گفتم اصلا چنین نیست ما با هم بحث و گفتگو می کنیم و شما هر تشخیصی که دادید انجام خواهید داد . بر من لازم است آنچه را که به نظرم می رسد با شما مطرح کنم .

گفتم به نظر می رسد با چهار دفاع جواب نگرفته اید . ویرا گفت بازیکنان هم می گویند عادت داریم که 3-5-2 بازی کنیم . بنابراین این سیستم را پیاده می کنم . ابهام خط دفاع بیشتر روی دفاع چپ جلوزن بود که مطرح نمود و موکول به روز مسابقه گردید . بحث دیگر خط هافبک بود .

iran-vs-australia-nostalgic-match-in-8th-of-azar-1376
iran-vs-australia-nostalgic-match-in-8th-of-azar-1376


گفتم استیلی در دو بازی اخیر جواب نداده . اگر خواستید شاید بتوان از مهدوی کیا در وسط استفاده کرد و در سمت راست از مجیدی یا بازیکن دیگری استفاده کرد . ویرا و ذوالفقارنسب گفتند باید بازیکن باتجربه ای وسط باشد و استیلی در تمرینات اخیر تیم ملی جواب داده است و مهدوی را در هافبک راست استفاده می کنیم . برای خط حمله هم دایی و خداداد هستند .

به هر حال حدود یک ساعت و نیم صحبت می کردیم . ذوالفقارنسب گفت : این بهترین جلسه ای بوده که تاکنون داشته ام . گفتم : خوشحالم و امیدوارم که همیشه مساله بحث و گفتگو را با تفکیک وظیفه جدا بدانیم . ویرا می گفت : در درجه اول نباید گل بخوریم . 0 - 1 نتیجه مطلوب ، 0 - 2 نتیجه خوب و 0 - 3 عالی است و ما نباید گل بخوریم . در بازی اول پس از گل خوردن با خود گفتم حتما ویرا ناامید شده است . به هر حال برایشان آرزوی توفیق کردم اما به شدت نگران بودم و حرف عابدینی در نظرم بود که اینها تیم منتخب اروپا هستند . خبرهایی هم در روزنامه ها بود که اینها تیم نیستند و نفرات جدا از هم هستند .

هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران
هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران


پس از تساوی ( 1 - 1 ) در بازی رفت ، تیم ملی ایران برای بازی برگشت آماده شد ... در بازی برگشت ، حضور فائقی ( معاون هاشمی طبا در سازمان تربیت بدنی ) به گفته آنان که همراه تیم بودند بسیار موثر بوده است . خوشبختانه با حسن نیت دو تن از بازیکنان که با هم اوقات تلخی کرده بودند و درایت و خلوص فائقی مساله حل شده بود و تیم ملی یکپارچه به بازی رفته بود . اینکه چگونه ما از آن ده دقیقه جهنمی اول نجات پیدا کردیم امری شگفت آوری است . دکتر کلانتری وزیر کشاورزی خیلی جدی می گفت در آن ده دقیقه امام زمان در زمین بود . واقعا هنوز تیم ملی ، خود را پیدا نکرده بود که آن همه خطر در مقابل دروازه پدیدار شد و سپس اندکی متعادل گردید .

آیا تیمی در خانه حریف در حالی که حریف برتری دارد توانسته چنین به هدف بزند و حریف علیرغم برتری در سایر زمان ها و حتی 8 دقیقه اضافی از جبران عاجز باشد ؟ بی تردید نوید خداوند را در این بازی به چشم باید دید . ویرا گفته بود که استرالیا بهتر بازی کرد اما خدا ما با بود . آری چنین بود .

فائقی گفت : در رختکن بین دو نیمه خاکپور گفت : بچه ها نذر کنیم اگر پیروز شویم همه مان 5 روز روزه بگیریم و عابدزاده دستان همه را در دست گرفت و گفت همه نذر می کنیم که 5 روز روزه بگیریم و با کلمات نویدبخش بچه ها را به میدان برد .

iran-vs-australia-nostalgic-match-in-8th-of-azar-1376
iran-vs-australia-nostalgic-match-in-8th-of-azar-1376


چنین شد که آن تیزبینی خداداد و حضور به موقع باقری و بعد پاس کم نظیر علی دایی به خداداد و فرار عالی و ضربه عالی تر او پیروزی را به ارمغان آورد . خدای کریم کرامت خود را تمام کرده و در میان ناباوری پیروز شده بودیم . در روزی که همه مدارس ، ادارات در زمان مسابقه نیمه تعطیل بود و چشم ها بر صفحه تلویزیون یا گوش ها بر رادیو ، چنین ملت شادمان شدند .

در طول 78 روز پرفراز و نشیب این بازی ها ، دو بار گریستم . یکبار زمانی که شکست خورده بودیم و در صورت فرزند 12 ساله ام غم و ناراحتی موج می زد و اندیشیدم که چه تعداد نوجوان غمگین اند و یکبار هم پس از پیروزی که اختیار از آن خود نبود . بی اختیاری بود و تسلیم به هوای دل و شکر خدا و سجده بر او که جهان آفرین است و مسبب الاسباب و آیا پیامبر رحمت در روز برانگیختگی خود رحمت خود را دریغ می دارد ؟

 

اختصاصی آسمونی 
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره هشتم آذر 76 ، روز تاریخی تیم ملی فوتبال ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.