زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین شهر شمال برای زندگی

بهترین شهر شمال برای زندگی

شهرهای شمالی به خاطر آب و هوایی که دارند انتخاب اکثر مردم برای مهاجرت است و بسیاری از افرادی که قصد زندگی در...
بهترین شهر شمال برای زندگی
بهترین شهر شمال برای زندگی

شهرهای شمالی به خاطر آب و هوایی که دارند انتخاب اکثر مردم برای مهاجرت است و بسیاری از افرادی که قصد زندگی در شهرهای شمالی را دارند اولین سوالی که به ذهنشان می رسد این است که بهترین شهر شمال برای زندگی کدام شهر است؟ آسمونی در این بخش هر سه شهر شهالی کشورمان را برای مهاجرت بررسی می کند.

بهترین شهر شمال برای زندگی : زندگی در مازندران

مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از "مهاجرت های داخلی کشور در سطح شهرستان ها بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن 1390 " منتشر کرده است. در این گزارش مهاجرپذیرترین و مهاجرفرست ترین استان های کشور معرفی و مشخص شده اند. جالب است بدانید که در میان استان های مختلف کشور مازندران هم مهاجر پذیر است و هم مهاجرفرست اما تعداد مهاجرانی که وارد این استان می شوند از کسانی که این استان را ترک می گویند بیشتر است.

بر اساس نتایج این سرشماری عمومی در دوره زمانی 1385 ــ 90 درمجموع تعداد 79611 نفر از سایر استان های کشور به مازندران مهاجرت کرده اند. در سال های 85 ــ 90 تعداد 54229 نفر نیز از این استان خارج شده و به استان های دیگر مهاجرت کرده اند. براساس این اطلاعات تعدادخالص مهاجران استان در دوره زمانی مورد بحث بدون درنظر گرفتن مهاجرانی که از خارج از کشور آمده یا به خارج از کشور رفته اند و نیز مهاجرانی که استان محل اقامت قبلی آنها نامعلوم است،25382 نفر بوده است، تعداد کل مهاجران استان در این دوره زمانی 290611 نفر بوده است.

در مجموع در این بازه زمانی مورد بررسی مازندران 19 شهرستان داشته است که 3 شهرستان آن مهاجرفرست و 16 شهرستان دیگر مهاجرپذیر هستند. شهرستان آمل با تعداد خالص مهاجرت 3148 نفر، مهاجرپذیرترین شهرستان مازندران بوده است و شهرستان بهشهر با تعداد خالص مهاجرت 517ــ  نفر مهاجرفرست ترین شهرستان استان تلقی می شود.

این آمارها که هر5 سال یکبار منتشر می شود به خوبی می تواند نقش فقر و ثروت را در استان مشخص کند و نشان دهد زمینه زندگی از بیرون برای کدام یکی از شهرهای مازندران فراهم تر است.

البته باید زمینه مهاجر پذیر و مهاجرفرست بودن شهرستان های مازندران نیز با توجه به عوامل مختلف جغرافیایی، نیروی انسانی، بهره مندی از رفاه اجتماعی، اقتصادی، اشتغال و فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

در مازندران پس از آمل شهرستان های تنکابن، بابلسر، قائمشهر و محمودآباد بیشترین مهاجران را پذیرا بوده اند و سه شهر مهاجرفرست مازندران به ترتیب بهشهر ، نکا و چالوس هستند. قرار گرفتن شهرستان چالوس که روزگاری نه چندان دور جزو مهاجرپذیرترین شهرستان های مازندران بود درمیان شهرستان های مهاجرفرست به خوبی نشان می دهد که این منطقه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که سه شاخص اصلی مهاجرت هستند  دچار مشکل شده است.

همچنین قرار گرفتن بابل در میانه های پایانی جدول مهاجرت در استان نیز از کاهش قدرت اقتصادای و اجتماعی پرجمعیت ترین شهرستان مازندران در حال حاضر خبر می دهد.

iran-north-best-city-for-live
iran-north-best-city-for-live

بهترین شهر شمال برای زندگی : زندگی در گیلان

همین آمارها در گیلان نیز نشان می دهد که در مجموع بازه زمانی مورد بحث 86705 نفر از سایر استان های کشور به گیلان مهاجرت کرده اند و 56653 نفر نیز از گیلان خارج شده اند. بر اساس این آمارها تعداد خالص مهاجران در این 5 سال بدون درنظر گرفتن مهاجرانی که ازخارج از کشور آمده یا به خارج از کشور رفته اند و نیز مهاجرانی که استان محل اقامت قبلی آنها نامعلوم است 30052نفر بوده است و تعداد کل مهاجران گیلان در این دوره زمانی 283838 نفر بوده است.

در این دوره مورد بررسی گیلان 16شهرستان داشته است که 3 شهرستان آن مهاجرفرست و 13 شهرستان دیگر مهاجرپذیر هستند. شهرستان رشت با تعداد خالص مهاجرت 9621 نفر مهاجرپذیرترین شهرستان گیلان و رودبار با تعدادخالص مهاجرت 1372ــ نفر مهاجرفرست ترین است.

5شهرستان اول مهاجرپذیر در گیلان به ترتیب رشت، لاهیجان، بندرانزلی، لنگرود و صومعه سرا هستند و3 شهر پایانی یا مهاجرفرست ترین های گیلان نیز به ترتیب رودبار، شفت و فومن هستند.

قیاس ساری و رشت نشان می دهد که مرکز استان مازندران که این ضرورت توجه ویژه استانداری مازندران به ساری به عنوان پیشانی مازندران را چندبرابر می کند. همچنین این آمارها نشان می دهد که مهاجران علاقه خاصی به زندگی در شهرهای ساحلی استان های شمالی دارند.

بهترین شهر شمال برای زندگی
بهترین شهر شمال برای زندگی

بهترین شهر شمال برای زندگی : زندگی در گلستان

 بررسی همین آمارها در استان گلستان هم نشان می دهد در بازه زمانی مذکور در مجموع 51308 نفر از سایر استان های کشور به به گلستان مهاجرت کرده اند و 37558  نفر نیز از این استان خارج شده و به استان های دیگر ایران مهاجرت کرده اند. بر اساس این آمارها 13750 نفر نیز محل اقامت قبلی شان معلوم نبوده و بنابراین تعداد کل مهاجران استان در این بازه زمانی 188736 نفر بوده است.

در مجموع و در دوره زمانی مورد بررسی گلستان 14 شهرستان داشته است که 4 شهرستان آن مهاجرفرست و 10 شهرستان دیگر مهاجر پذیر هستند. شهرستان گرگان با تعداد خالص مهاجرت 6297 نفر ، مهاجرپذیرترین و کلاله با 1987ــ نفر مهاجرفرست ترین هستند.

بر اساس همین آمار به ترتیب گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و مینودشت مهاجرپذیرترین ها و مراوه تپه، آق قلا و کلاله مهاجرفرست ترین شهرستان های گلستان هستند.

با این احوالات گیلان، مازندران و گلستان به ترتیب بهترین استان های برای زندگی از بیرون به نظر می آیند و البته در میان آنها گیلان استان بهتری برای مهاجران است.

 

نظر خود را درباره «بهترین شهر شمال برای زندگی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بهترین شهر شمال برای زندگی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.