زمان مطالعه: 3 دقیقه
سازمان هواشناسی کشور

سازمان هواشناسی کشور

سازمان هواشناسی کشور بعد از انقلاب، به وزارت راه و ترابری پیوست، و تمامی ایستگاه های هواشناسی در سال 1334 را از آن خود کرد.

سازمان هواشناسی ایران یکی از سازمان های دولتی ایران است. سازمان هواشناسی ایران مانند دیگر سازمان های دولتی ایران دارای تاریخچه است. تاریخچه سازمان هواشناسی ایران شامل زمان تشکیل و وظایف و فعالیت ها و اهداف سازمان هواشناسی ایران می باشد. اگر می خواهید در مورد سازمان هواشناسی ایران بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی سازمان هواشناسی ایران و تاریخچه سازمان هواشناسی ایران و آدرس سایت سازمان هواشناسی ایران می پردازیم.

تاریخچه سازمان هواشناسی کشور

فعالیت های منظم هواشناسی اولین بار با اندازه گیری عناصر جوی توسط سفارتخانه های انگلیس و روس در تهران و مناطق نفت خیز جنوب کشور شروع شد که این اطلاعات صرفاً به بایگانی کشورهای مربوطه منتقل شده و احتمالاً در برنامه های تحقیقاتی آنها مورد استفاده ویژه قرار گرفته است. درس هواشناسی در سال 1298 در برنامه درسی مدرسه برزگران منظور شد که این درس توسط معلمان فرانسوی تدریس می شد و در همان محل اولین سکوی هواشناسی احداث شد که در آن دمای هوا و رطوبت نسبی ومیزان بارندگی اندازه گیری می گردید. این سکو در سال 1308 کامل شد و اکثر عناصر جوی را دیده بانی می کرد. بتدریج در اثر نیاز شدید بخشهای کشاورزی و آبیاری، تعدادی ایستگاه نیز بر حسب ضرورت در نقاط مختلف کشور تاسیس شد که مسئولیت آن با بنگاه مستقل آبیاری وابسته به وزارت کشاورزی وقت بود.

سازمان هواشناسی ایران سازمانی دولتی است که فعالیت خود را ابتدا از سال 1334 خورشیدی و به‌عنوان اداره کل هواشناسی زیر نظر وزارت راه و ترابری آغاز کرد و پس از چندی به سازمانی مستقل تبدیل گردید. این سازمان در سال 1338 خورشیدی به‌عنوان صد و سومین عضو سازمان هواشناسی جهانی به عضویت این سازمان جهانی درآمد.
پروفسور محمدحسن گنجی از بینان‌گذاران هواشناسی درایران بود. وی تا سال 1347 مدیریت ادارهٔ کل هواشناسی را عهده‌دار بوده‌است. گنجی، پدر علم جغرافیای ایران موفق به کسب جایزه‌دانشمند سال 2001 هواشناسی گردید. این سازمان در 31 خرداد سال 1390 با رای مجلس دهم و تائید شورای نگهبان با ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی زیر نظر وزارت راه و شهرسازی در آمد. اداره کل هواشناسی استان تهران و سایر استان ها نیز ازجمله زیرمجموعه های این سازمان هستند.

ارکان سازمان هواشناسی کشور

فعالیت های سازمان هواشناسی کشور

وظیفه اصلی سازمان هواشناسی کشور در راستای تامین اهداف ملی و بین المللی، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقلیم می باشد.
تحقیق و شناخت کامل اتمسفر و کلیه پدیده های جوی وجمع آوری ، تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای هواشناسی و ارائه و کشف نتایج حاصله بمنظور کمک به برنامه ریزی، پیشرفت و افزایش بازدهی موثر در فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، آب، آبیاری، مخازن آبهای زیر زمینی، آبهای سطحی، شهرسازی، سدسازی، تامین انرژی، تاسیسات شهری، آبرسانی، سلامتی و بهبود ارتباطات هوایی، در یایی، زمینی و مطالعات محیط زیست و سایر فعالیتهای دریایی، آلودگی هوا، تعدیل وضع هوا و غیره از مهمترین کاربرد های هواشناسی می باشد.
 اگرچه از یک زاویه گسترده می توان در بیشتر شاخه های عملیاتی از مدیریت تا گردشگری، گرایشی برای دانش هواشناسی در نظر گرفت اما به منظور تهیه و دسترسی به یک دیدگاه علمی، مشترک و معقول که غالب کاربرد ها را نیز در بر داشته باشد می توان گرایشهای دانش هواشناسی را در دسته های زیر طبقه بندی نمود:
  1. هواشناسی هوانوردی،
  2. هواشناسی کشاورزی،
  3. هواشناسی دریایی،
  4. هواشناسی فیزیکی،
  5. هواشناسی دینامیکی و همدیدی،
  6. هواشناسی آبشناسی ،
  7. کاوشهای جوی،
  8. اقلیم شناسی،
  9. شیمی جو و آلودگی هوا.
 از این رو می توان از مهمترین وظایف سازمانه واشناسی کشور به موارد زیر اشاره نمود:
  •  نگهداری، تجهیز و تکمیل شبکه‌های دیدبانی جهت انجام دیدبانی‌های جوی و سایر دیدبانی‌های که به هواشناسی مربوط می‌شود.
  •  جمع آوری اطلاعات دیده بانی شده از کلیه ایستگاه های هواشناسی داخلی و خارجی بوسیله شبکه ارتباطات ، داخلی و بین المللی و کنترل کیفیت و مخابره آنها به کشورهای دیگر از طریق شبکه بین المللی ارتباطات هواشناسی. 
  •  نگهداری، تجهیز و تکمیل سامانه‌های پردازشی جهت پردازش داده‌های هواشناختی و تولید محصولات هواشناسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن.
  •  نگهداری، تجهیز و تاسیس سامانه‌های مخابراتی جهت تسریع در تبادل داده و اطلاعات هواشناسی در سطح کشور و جهان.
  •  استاندارد‌سازی دیدبانی‌ها هواشناسی و سایر دیدبانی‌های مرتبط با آن جهت تولید آمار و داده‌های دیدبانی یکسان و قابل اعتماد.
  • تهیه و صدور پیش بینی ها و هشدار های جوی با کیفیت برای کاربران از جمله:
  • اطلاعات هواشناسی مورد نیاز سازمان بنادر و کشتیرانی، شیلات، وزارت نفت، شناور های دریایی و سایر واحدهای دریایی جهت راهنمایی و هدایت کشتی ها و تعیین مسیر آنها، امور مرتبط با صید و ماهیگیری.
  • اطلاعات مورد نیاز وزارت جهادکشاورزی و سایر بخشهای خصوصی و دولتی.
  • تهیه اطلاعات مورد نیاز برای ارائه به عامه مردم

آدرس و تلفن سازمان هواشناسی کشور

آدرس تهران - میدان آزادی - خیابان معراج - سازمان هواشناسی
تلفن 021-66070017
ایمیل info@irimo.ir
سایت https://www.irimo.ir/far/index.php
ساعت کاری شنبه الی چهارشنبه ساعت 7:30 الی 14:30

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سازمان هواشناسی کشور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سازمان هواشناسی کشور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.