زمان مطالعه: 2 دقیقه
50 سال نبرد تیم های باشگاهی ایران و عراق

50 سال نبرد تیم های باشگاهی ایران و عراق

تیم های فوتبال کشور عراق تا به حال تنها دو بار به فینال رقابتهای باشگاهی آسیا رسیده اند که هر دو فینال در ورژن قدیمی مسابقات اتفاق افتاده است.

تیم های فوتبال کشور عراق تا به حال تنها دو بار به فینال رقابتهای باشگاهی آسیا رسیده اند که هر دو فینال در ورژن قدیمی مسابقات اتفاق افتاده است.

اولین بار که یک تیم عراقی به فینال باشگاههای آسیا رسید، مربوط به سال 1971 بود که تیم پلیس عراق( الشرطه) به دیدار نهایی این رقابت ها رسید. یک سال قبل، الشرطه در لیگ 11 تیمی عراق با 6 برد و 4 مساوی قهرمان شد. این رقابتها با وجود این که به صورت لیگ برگزار شد، اما مسابقات رفت و برگشت نبود و میزبان یا مهمان بودن تیمها به قید قرعه مشخص می شد.

الشرطه در نخستین تجربه آسیایی خود، از حضور در برابر مکابی تل آویو از اسرائیل خودداری کرد و بازنده اعلام شد. پس از آن در برابر بانکوک بانک تایلند(2-0) و پنجاب هند(6-1) پیروز شد و آن گاه در نخستین تقابل خود با تیمهای ایرانی، موفق شد تاج- مدافع عنوان قهرمانی- را (2-0) شکست دهد. به این ترتیب یک بار دیگر الشرطه در فینال، حریف مکابی شد. اما بازیکنان تیم عراقی با پرچم فلسطین به میدان آمدند و پس از آن که این پرچم را دور میدان گرداندند، از حضور در فینال خودداری کرده و نایب قهرمان آسیا شدند.

پس از آن نوبت به الطلبه عراق بود که در سال 1986 عنوان چهارم آسیا را از آن خود سازد. یک سال بعد، الرشید عراق نماینده این کشور در باشگاههای آسیا بود و تا یک قدمی فینال نیز رسید. اما در برابر الهلال عربستان(2-1) شکست خورد و از آنجا که تنها یک تیم از هر گروه به فینال می رفت و سایر تیمها حذف می شدند، الرشید از مسابقات حذف شد. جالب این که در هنگام بازی فینال، 9 بازیکن الهلال به تیم ملی عربستان دعوت شده بودند و همین امر سبب شد تیم عربستانی نیز شانس بازی در فینال را از دست داده و قهرمانی بدون مسابقه به یومیوری ژاپن برسد.

الرشید عراق در سال 1989 مجددا عراق را فینالیست این مسابقات کرد. در رقابتهایی که نماینده ایران( پرسپولیس) خیلی زود با شکست مقابل محمدان بنگلادش از رقابتها کنار رفت، الرشید در بازی رفت فینال مقابل السد قطر در ابتدا(3-0) پیش افتاد. اما این مسابقه سرانجام 3 بر 2 شد و السد با تک گل دقیقه 82 بازی برگشت، قهرمانی را از آن خود کرد.

اما در لیگ قهرمانان تیمهای عراق مقابل نمایندگان ایرانی چه نتایجی کسب کرده اند؟ این نتایج را با هم مرور می کنیم:

2003: پرسپولیس(1-0) الطلبه

2005: پاس(1-1) الشرطه / پاس(1-0) الشرطه

2008: سایپا(1-0) القوا/ سایپا(1-1) القوا

2019: ذوب آهن(0-0) الزوراء/ ذوب آهن(2-2) الزوراء

2020: استقلال(1-1) الشرطه/ استقلال(1-1) الشرطه

مشکلات فراوانی که در این سالها عراق با آن دست و پنجه نرم می کرد و ناآرامی های داخلی سبب شده که مسابقات اندکی بین نمایندگان این کشور و نمایندگان کشورمان برگزار شده باشد.

 

نظر خود را درباره «50 سال نبرد تیم های باشگاهی ایران و عراق» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 50 سال نبرد تیم های باشگاهی ایران و عراق فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.