زمان مطالعه: 4 دقیقه
تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم )

تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم )

تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم ) / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی روزهای خوش تیم ملی در اواخر دهه...

تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم ) / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

روزهای خوش تیم ملی در اواخر دهه 70

تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم )
تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم )

رقابت هایی عموما آسیایی

اگر بخواهیم بازیهای ملی را از دهه 70 شمسی دقیق تر بررسی کنیم ، می توانیم بگوییم که اکثر این بازیها فاقد کیفیت بوده و بدتر این که حتی رسمی هم به شمار نمی آمدند !

پیش از انتخابی جام جهانی 1994 ایران بازیهای تدارکاتی زیادی انجام داد که البته همه غیر رسمی بودند . دیدار برابر تیم هایی چون گرمیو برزیل ، هامبورگ و کلن آلمان و ... که همگی برای استراحت سفری پردرآمد به آسیا انجام می دادند . مسابقات دوستانه ملی ایران هم تماما با آسیایی ها بود ؛ از لبنان و چین و کویت و ترکمنستان گرفته و تک مسابقاتی هم با لهستان ، امید شوروی و کامرون .

یک بار در تابستان 1372 ، تیمی با عنوان منتخب اروپا ( منظور منتخب پیشکسوتان اروپا ) به ایران آمد . وضعیت این تیم چنان اسفناک بود که تماشاگران در ده دقیقه اول شاهد به ثمر رسیدن سه گل برای ایران بودند . در نیمه دوم حوصله تماشاگران سر رفت و شعار " سرکه های اروپا " و " منتخب آب زرشک " سر دادند !

البته در برنامه بازیهای دوستانه ایران ، در آن ایام حتی می توان بازی با ژاپن را هم مشاهده کرد ... اما این ها مربوط به زمانی بود که هنوز برنامه ریزی بلندمدت ژاپن برای رسیدن به جمع بزرگان آسیا آغاز نشده بود .

iran-friendly-matches-part-3
iran-friendly-matches-part-3

پس از صعود به جام جهانی 1998

با صعود ایران به جام جهانی پس از 20 سال فصل جدیدی در بازی های دوستانه تیم ملی آغاز شد . وقتی محسن صفایی فراهانی رییس فدراسیون فوتبال شد ، روابط بین المللی فوتبال ایران بهتر از هر زمان دیگری شد . مثلا بعد از صعود به جام جهانی و تا قبل از آغاز مسابقات ، ایران ابتدا در جام کارلزبرگ با نیجریه و شیلی بازی کرد . آن گاه سه بازی با تیمهای گنگان ، نانت و مون پلیه از باشگاههای فرانسه انجام داد و آن گاه در جام ال جی مقابل مجارستان و جامائیکا به میدان رفت . بعد از یک بازی دوستانه با کویت ، تیم دو بازی با باشگاههای رم و اینتر ایتالیا برگزار کرد و آن گاه آماده بازی با کرواسی شد . مهم ترین بازی های دوستانه ایران در این سال ها عبارت بودند از :

1377 : ایران ( 0 - 2 ) کرواسی ( تیم کرواسی یک ماه بعد در جام جهانی فرانسه سوم شد )

1378 : ایران ( 1 - 1 ) ژاپن

1378 : ایران ( 0 - 0 ) دانمارک ( تیم دانمارک یک سال قبل از مسابقه با ایران در جام جهانی 1998 به جمع هشت تیم نهایی صعود کرده بود )

1378 : ایران ( 1 - 2 ) مکزیک

1378 : ایران ( 1 - 1 ) آمریکا

1379 : ایران ( 1 - 5 ) اتریش

1381 : ایران ( 1 - 0 ) اوکراین ( تیم کشورمان که اکثر نفراتش را بازیکنان امید تشکیل می دادند موفق شد در خانه اوکراین این تیم را شکست دهد )

1383 :ایران ( 0 - 2 ) آلمان ( به مناسبت زلزله بم ، آلمانی ها دیداری خیریه با ایران برگزار کردند . آن ها در استادیوم آزادی با دو گل پیروز شدند )

در این میان ، تنها بازی با آلمان در دوره ریاست فدراسیون محمد دادگان انجام گرفت . با ابن حال در این دوران هم ایران بازیهای فراوانی با آذربایجان، بوسنی، آ اس رم ایتالیا، کستاریکا، کره جنوبی و...برگزار کرد .

تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم )
تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم )

پایان علاقه بزرگان به بازی مقابل ایران

پس از صعود به جام جهانی 2006 و با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در کشور ، اختلافات دولت و فدراسیون فوتبال به حدی شد که هم ایران از قدرت افتاد و هم در رده بین المللی فعالیت های ایران متوقف شد . به این ترتیب به ندرت ایران در مسابقه ای مهم با رقیبی قدرتمند به میدان رفت.  مهم ترین مسابقات دوستانه ایران در این سالها رقابت های زیر بوده است :

1385 :ایران ( 2 - 2 ) کرواسی

1386 : ایران ( 0 - 4 ) مکزیک

1389 : ایران ( 0 - 3 ) برزیل ( در دیداری که در ابوظبی امارات برگزار شد ، برزیل سه گل به شاگردان افشین قطبی زد . پس از قطعی شدن انجام این مسابقه و دیدار با روسیه مسئولان سیاسی کشور معتقد بودند که آن ها بانی انجام این مسابقه شده اند و مسوولان فدراسیون هم معتقد بودند رایزنی های آنان برزیلی ها را راضی کرده است )

1389 : ایران ( 1 - 0 ) روسیه

iran-friendly-matches-part-3
iran-friendly-matches-part-3

بازیهای دوستانه عصر کفاشیان و تاج

در تمام دورانی که کارلوس کی روش مربی تیم ملی بوده است ، ایران هرگز نتوانسته حریفی مناسب برای خود پیدا کند . به طوری که حتی قبل از جام جهانی 2014 هم حریفی بهتر از آنگولا و ترینیداد مقابل ایران قرار نگرفت و امسال هم تونس ، ترکیه و الجزایر سخت ترین رقبای ما بودند . این ها چیزی نیست جز عدم توانایی فدراسیون .

در ادامه نگاهی دقیق تر به رقبایی داریم که در این یک دهه با ایران بازی کرده اند و آنهایی که از بازی با ایران انصراف دادند !

 

اختصاصی آسمونی 
نظر خود را درباره «تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم )» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی و 90 سال بازیهای دوستانه ( بخش سوم ) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.