زمان مطالعه: 2 دقیقه
عجیب ترین قانون در فوتبال ایران

عجیب ترین قانون در فوتبال ایران

باور کردن این نکته سخت است که تا سه دهه قبل، حتی یک قانون ثابت برای برگزاری مسابقات لیگ وجود نداشت و هر بار، مسابقات با قانونی خاص خود انجام می شد.

برای ما که در سالهای اخیر( منهای دوران پس از کی روش!) همیشه تیم ملی کشورمان را در بین قدرت های آسیا دیدیم و تیمهای باشگاهی مان هم با داشتن عنوان « حرفه ای» در لیگ قهرمانان آسیا به میدان می روند و هر از چندگاهی هم می درخشند، باور کردن این نکته سخت است که تا سه دهه قبل، حتی یک قانون ثابت برای برگزاری مسابقات لیگ وجود نداشت و هر بار، مسابقات با قانونی خاص خود انجام می شد. حتی قانون سقوط تیمها به دسته های پایین تر هم روال مشخصی نداشت.پاس و پرسپولیسدر سال 1371 یک اتفاق خیلی خاص افتاد که خیلی بعید است در فوتبال ایران تکرار شود و همین مساله، خاص بودن آن مسابقه را بیشتر از قبل کرده است. آن هم انجام رویارویی دو تیم پاس و پرسپولیس در برابر هم بود که هر دو بازی شان تو لیگ آزادگان و مسابقات سوپرکاپ تهران در روز 12 ماه بهمن برگزار شد. اما چگونه؟

ماجرا این بود که آن سال 16 تیم حاضر در بالاترین سطح فوتبال کشور، در دو گروه 8 تیمی با هم رقابت می کردند و فقط دو تیم از هر گروه راهی مرحله بعد می شدند. چنین شد که تراکتورسازی و کشاورز از گروه اول و پرسپولیس و پاس از گروه دوم به نیمه نهایی رسیدند. سایر تیمها هم برای اینکه سال بعد دوباره تو لیگ شرکت داشته باشند، لازم بود در رقابتهای استانی خودشان به میدان بروند. در غیر این صورت آنها باید سال 72 را در دسته دو بازی می کردند.باشگاه ورزشی پرسپولیسحتی در نیمه نهایی هم رقابتها قانون ثابتی نداشت. مسابقه پاس و تراکتورسازی رفت و برگشت بود و پاس در مجموع(2-1) برد و حریف پرسپولیسی شد که در تک بازی با کشاورز(2-0) برنده شده بود.فینالیست شدن پاس و پرسپولیس، یه مشکل کوچک داشت: این دو تیم باید تو سوپرکاپ تهران هم بازی می کردند. مسوولان فدراسیون هم در حرکتی خلاقانه اعلام کردند هر نتیجه ای در فینال جام آزادگان تو 90 دقیقه به دست آید، به عنوان نتیجه بازی دو تیم تو سوپرجام تهران هم ثبت می شود! نیازی هم نیست که دو تیم دوباره با هم بازی کنند!

پاس خیلی زود تو فینال با اخراج اکبر یوسفی ده نفره شد اما مسابقه با گلهای اصغر مدیرروستا و کریم باوی(1-1) به پایان رسید و کار به ضربات پنالتی کشید. جایی که هر پنج ضربه پاس توسط احمدرضا سهرابی، فرهاد عباسی، ناصر شهبندیان،عباس زینعلی و مدیرروستا گل شد اما بهزاد داداش زاده اولین ضربه پرسپولیس را از دست داد.پرسپولیسپاس برای دومین بار پیاپی قهرمان ایران شد و پرسپولیس نه فقط قهرمانی جام آزادگان را از دست داد، بلکه بعدا همین تساوی باعث شد که به جای قهرمانی سوپرکاپ، عنوان سوم آن مسابقات را کسب کند.سیاست یک تیر و دو نشون برای یه مسابقه فوتبال هم دیگه تو ایران تکرار نشد!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «عجیب ترین قانون در فوتبال ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره عجیب ترین قانون در فوتبال ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.