زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایران- بلغارستان و شش سال نبرد در لیگ ملتهای والیبال

ایران- بلغارستان و شش سال نبرد در لیگ ملتهای والیبال

یک سال بعد از برد(3-0) ایران در لیگ ملتهای والیبال برابر بلغارها، تیم کشورمان در برابر بلغارستان(3-0) شکست خورد.

مهدی زارعی- تیم والیبال ایران در ادامه باختهای خود در رقابتهای لیگ ملتهای والیبال، یک باخت (3-0) دیگر متحمل شد؛ این بار مقابل بلغارستان. بلغارها در سه ست متوالی با نتایج (25-19)،(25-23) و (26-24) ایران را شکست دادند تا این سوال برای چندمین بار مطرح شود؟ چرا باختیم؟ تنها به خاطر جوانی بازیکنان؟ یا این که تفاوت مربی داخلی و خارجی تا این اندازه است؟

اما پیش از این، ایران و بلغارستان چه نتایجی مقابل هم کسب کرده بودند؟

قدمت والیبال بلغارستان در رقابتهای بین المللی به بیش از هفت دهه می رسد. در سال 1949 در نخستین دوره رقابتهای قهرمانی جهان، بلغارها مدال برنز بازیها را از آن خود کرده و سه سال بعد، این عنوان را تکرار کردند. در این بین، آنها در سال 1950 میزبان مسابقات اروپایی هم بودند و با کسب عنوان چهارمی این رقابتها، کار خود را در این رقابتها هم آغاز کردند.

با این حال تقابل آنها با والیبال کشورمان به رقابتهای ادوار اخیر لیگ ملتها و مسابقات قهرمانی جهان محدود می شود.

ایران- بلغارستان و پنج سال نبرد در لیگ جهانی والیبال

در روز 23 ژوئن 2016 دو تیم ایران و بلغارستان برای اولین بار در لیگ جهانی والیبال مقابل هم قرار گرفتند. سالن« الکساندر نیکولیچ» صربستان محل برگزاری مسابقه دو تیم بود و بلغارستان با برتری(25-18) در ست اول، نخستین ست تقابل های دو تیم را به سود خودش خاتمه داد. اما در ادامه ایران موفق شد سه ست بعدی را به سود خود خاتمه دهد و به ترتیب بلغارها را روی امتیازات 20، 23 و 20 نگه دارد. ایران در پایان این دوره لیگ جهانی هشتم شد و بلغارستان هم مقام یازدهم را از آن خود کرد.

دو سال بعد، مسابقه دو تیم در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار شد. در این مسابقه ایران فقط ست سوم را با نتیجه (25-23) به حریفش واگذار کرد اما ستهای اول، دوم و چهارم رو با نتایج( 25-22) (25-15) و (25-14) به سود خود خاتمه داد.

همین برد، جای دو تیم را در جدول نهایی رقابتها عوض کرد و ایران با 7 برد و 8 شکست عنوان دهم لیگ ملتها را از آن خود کرد و بلغارستان با 6 برد و 9 شکست، یازدهم شد.

iran-bulgaria-and-five-years-of-fighting-in-the-world-volleyball-league
iran-bulgaria-and-five-years-of-fighting-in-the-world-volleyball-league

در همان سال، دو تیم در رقابتهای والیبال قهرمانی جهان با همدیگر، همگروه شدند. هر دو تیم بازی اول خود را در سه ست تمام کرده بودند؛ بلغارستان با برتری مقابل فنلاند و ایران با برد در برابر پورتوریکو. با توجه به همگروهی این تیمها با لهستان، به نظر می آمد که نبرد ایران و بلغارستان، نبردی است برای کسب عنوان دومی گروه.

ایران در روز 13 سپتامبر در ستهای اول موفق شد به برتری(25-22) و (25-20) دست پیدا کند. هرچند ست سوم با نتیجه (25-22) به سود بلغارها تمام شد اما برد(25-19) ایران در آخرین ست، برتری کشورمان رو رقم زد.

اما این تنها نبرد دو تیم در رقابتهای قهرمانی جهان نبود. هشت روز بعد، در روز 21 سپتامبر، این دو تیم در مرحله گروهی دور بعد دوباره در برابر هم ایستادند. این بار شرایط کاملا متفاوت بود و بلغارها در سه ست پیاپی با نتایج (25-19)،(28-26) و (26-24) پیروز شدند. این دو تیم، مسابقات بعدی خودشان را در برابر امریکا و کانادا باختند تا بلغارستان در این رقابتها یازدهم شود و ایران سیزدهم.

رقابت بعدی دو تیم در لیگ ملتها هم به سال 2019 برمی گردد. ایران در 15 بازی اول خود در این رقابتها 12 برد به دست آورد که آخرین آنها مقابل بلغارها به دست آمد. روز 29 ژوئن، در سالن « کولودروما» شهر پلوودیف، ایران دو ست را (25-23) به سود خود تمام کرد و سرانجام با برد(25-21) در آخرین ست، هم برد دیگری مقابل بلغارستان به دست آورد و هم ایران را به دور نهایی رقابتها فرستاد. جایی که سرانجام عنوان پنجمی رقابتها از آن ایران شد؛ در حالی که بلغارستان با 5 برد و 10 باخت، عنوانی بهتر از دوازدهمی این مسابقه به دست نیاورد.

و سرانجام دو تیم در لیگ ملتهای سال گذشته برای آخرین بار به مصاف هم رفتند. آن هم زمانی که رقابتها هفته دوم خود را می گذراند و هنوز ایران عادت به باختهای پی دی پی نکرده بود. در این دیدار ایران در سه ست پیاپی با نتایج(25-20)، (33-31) و (25-22) به پیروزی دست یافت و سرانجام در پایان تورنمنت، ایران با 5 برد در رده دوازدهم و بلغارستان با دو برد در جایگاه پانزدهم مسابقات قرار گرفتند.

نظر خود را درباره «ایران- بلغارستان و شش سال نبرد در لیگ ملتهای والیبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ایران- بلغارستان و شش سال نبرد در لیگ ملتهای والیبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.