زمان مطالعه: 5 دقیقه
ایران و انتخابی بازیهای المپیک

ایران و انتخابی بازیهای المپیک

ایران و انتخابی بازیهای المپیک-Iran and the Olympics Qualifiersتیم 2016؛ پرستاره با مدیرفنی پرحاشیهاختصاصی...

تیم 2016؛ پرستاره با مدیرفنی پرحاشیه

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

دومین دوره رقابت های زیر 23 سال قهرمانی آسیا اهمیتی به مراتب بیشتر از دور نخست این مسابقات داشت. دلیل این امر هم رقابت های المپیک ریو بود. پیشاپیش مقرر شده بود که سه تیم برتر این مسابقات به عنوان نمایندگان آسیا جواز حضور در مرحله نهایی المپیک را به دست آورند. با این حال از همان ابتدا تمام تلاش ها برای خودزنی و شکست تیم امید آغاز شد!

ایران و انتخابی بازیهای المپیک
ایران و انتخابی بازیهای المپیک

مسابقات مقدماتی در فروردین ماه 1394 در تهران برگزار می شد و پیشاپیش مشخص بود که دو تیم ایران و عربستان در حضور فلسطین، افغانستان و نپال کار دشواری برای صعود به مرحله بعد نخواهند داشت. در همان ایام تیم ملی بزرگسالان آماده برگزاری دو دیدار دوستانه برابر سوئد و شیلی شده بود و کارلوس کی روش می خواست از تمام نیروهای فوتبال ایران در این دو دیدار استفاده کند؛ از جمله از سردار آزمون و علیرضا جهانبخش که می توانستند در تیم امید نیز مسابقه بدهند. اما در کادر فنی تیم امید نفراتی بودند که همواره با تمام قدرت مقابل مربیان خارجی ایستاده بودند از جمله محمد مایلی کهن که به هیچ عنوان حاضر نبود در نبرد با کی روش کم بیاورد! درگیری دو تیم ملی امید و بزرگسالان به شدت ادامه یافت و سرانجام فدراسیون جانب تیم امید را گرفت و دو بازیکن را تحویل تیم ملی امید داد. معلوم نبود بازیکنی مثل جهانبخش که در جام جهانی مقابل آرژانتین بازی کرده بود، از نبرد مقابل امید افغانستان یا نپال چه سودی می کرد؟ اما هرچه بود تیم محمد مایلی کهن به خواسته خود رسید.

iran-and-the-olympics-qualifiers
iran-and-the-olympics-qualifiers

ایران در مرحله مقدماتی کار دشواری نداشت و تنها در برابر افغانستان بود که به شکلی غیرمنتظره شگفت زده شد. در این مسابقه 80 هزار افغانی به استادیوم آزادی آمدند تا ایران در روزی تاریخی در خانه حکم میهمان را داشته باشد. هرچند سطح دو تیم متفاوت از یکدیگر بود و نتیجه ای کاملا منتظره به سود ایران رقم خورد. نتایج ایران در این مسابقات چنین بود: ایران(5-0) نپال( ارسلان مطهری- 14، بهنام برزای- 27، سردار آزمون-54، علی کریمی- 67، شاهین ثاقبی-87) ایران(3-0) فلسطین( سردار آزمون-49، ارسلان مطهری 80 و 3+90) ایران(6-0) افغانستان( سردار آزمون 12 و 74- محمد حسین مرادمند-24، میلاد کمندانی-28، علیرضا جهانبخش-38، روزبه چشمی-61) ایران(1-2) عربستان( گل به خودی سعید الیامی-84) به این ترتیب ایران با وود استفاده از تمام نیروهای خود مقامی بهتر از دومی کسب نکرد هرچند با همین عنوان نیز راهی مرحله بعد مسابقات شد.

ایران و انتخابی بازیهای المپیک
ایران و انتخابی بازیهای المپیک

سرانجام دوره نهایی این مسابقات از 12 تا 30 ژانویه به میزبانی دوجه در قطر برگزار شد. پیشاپیش مشخص بود تیم محمد خاکپور و محمد مایلی کهن کار سختی برای صعود به المپیک خواهند داشت مخصوصا با این عقبه که امیدهای ایران از سال 1992 به بعد تنها یک بار از مرحله اول مسابقات انتخابی به دور نهایی صعود کرده بودند و تیمی بدون سابقه و افتخار در انتخابی المپیک محسوب می شدند. نفرات تیم ملی ایران در مسابقات سال 2016 عبارت بودند از: محمدرضا اکبری( تراکتورسازی)، محمد دانشگر( نفت تهران)، وحید حیدریه( پرسپولیس)، روزبه چشمی( استقلال)، حسین کنعانی زادگان( ملوان)، ماهان رحمانی( سایپا)، علی کریمی( سپاهان)، فرشید اسماعیلی( استقلال)، محسن کریمی( استقلال)، امیر ارسلان مطهری( نفت تهران)، میلاد محمدی( راه آهن)، علی محسن زاده( خونه به خونه)، علی عبدالله زاده( صنعت نفت)، میلاد کمندانی( پرسپولیس)، محمدحسین مرادمند( پدیده)، علیرضا نقی زاده( سیاه جامگان)، مهدی ترابی( سایپا) شاهین ثاقبی( تراکتورسازی)، احسان پهلوان( ذوب آهن)، صائب محبی( ذوب آهن)، رضا علیاری( نفت تهران)، امیر عابدزاده( راه آهن)، مهرداد محمدی( راه آهن)

iran-and-the-olympics-qualifiers
iran-and-the-olympics-qualifiers

در چنین مسابقاتی که تیم دوم هر گروه در مرحله حذفی باید با تیم اول گروه دیگر رقابت کند، مطمئن ترین راه ممکن صدرنشین شدن در گروه است تا تیم در مراحل حذفی کاری آسان تر در برابر خود داشته باشد. وقتی ایران در گروه خود پایین تر از قطر ایستاد مشخص شد که کاری دشوار پیش روی ایران خواهد بود. ایران ابتدا با گلهای مطهری(64) و میلاد محمدی(72) موفق شد(2-1) سوریه را شکست دهد اما در دومین دیدار با وجود گل دقیقه 1+90 علی کریمی در برابر قطر(2-1) شکست خورد. در روز پایانی ایران مقابل چین قرار گرفت و با سه گل مطهری(38)، احسان پهلوان(40) و مهدی ترابی(48) در برابر این حریف (3-2) برنده شد. در دیگر دیدارهای این گروه نتایج زیر رقم خورد: قطر(3-1) چین سوریه(3-1) چین قطر(4-2) چین چنین شد که قرعه ای آسان در مرحله بعد نصیب قطر شد و کار ایران در دور حذفی دشوار گردید.

ایران و انتخابی بازیهای المپیک
ایران و انتخابی بازیهای المپیک

در گروه دوم ژاپن سه تیم همگروهی خود را شکست داد و مسابقات سایر تیمها با هم مساوی تمام شد تا سرانجام کار سه تیم به تفاضل گل کشیده شود و در این بخش هم کره شمال و عربستان با 5 گل زده و 6 گل خورده شرایطی کاملا برابر داشته باشند. اما از آنجا که در این شرایط باید بازیهای مستقیم سه تیم مقابل یکدیگر لحاظ می شد، کره شمالی شرایط بهتری پیدا کرد زیرا در مصاف با دو تیم دیگر 5 گل زده و 5 گل خورده داشت.( عربستان 4 گل زده و 4 گل خورده داشت و ژاپن با 4 گل، پشت سر این تیمها قرار گرفت) ژاپن(1-0) کره شمالی تایلند(1-1) عربستان ژاپن(4-0) تایلند عربستان(3-3) کره شمالی ژاپن(2-1) عربستان تایلند(2-2) کره شمالی

iran-and-the-olympics-qualifiers
iran-and-the-olympics-qualifiers

در گروه سوم هم صعود کره جنوبی و عراق قابل پیش بینی بود و این دو تیم تنها به خاطر تفاضل گل مکان های اول و دوم گروه را از آن خود ساختند. عراق(2-0) یمن کره جنوبی(2-1) ازبکستان کره جنوبی(5-0) یمن عراق(3-2) ازبکستان عراق(1-1) کره جنوبی ازبکستان(3-1) یمن **** تیم استرالیا هم خیلی زود حذف شد تا امارات و اردن راهی دور بعد شوند. اردن(3-1) ویتنام امارات(1-0) استرالیا استرالیا(2-0) ویتنام اردن(0-0) امارات اردن(0-0) استرالیا امارات(3-2) ویتنام   در مرحله یک چهارم نهایی ایران در برابر ژاپن قرار گرفت. کار دو تیم در وقت قانونی با تساوی بدون گل خاتمه یافت و یک بار ضربه بازیکنان ایران به تیر دروازه حریف خورد اما گل نشد. در وقت اضافی هم ایران یک بار دیگر تیر دروازه ایران را لرزاند. اما این ژاپن بود که 3 بار به گل رسید و با برتری(3-0) ایران را حذف کرد. این نتیجه انتقادهای زیادی را موجب شد. مثلا یکی از سایتها نوشت:« شاگردان محمدخاکپور در دیدار یک چهارم نهایی مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا مقابل ژاپن قرار گرفتند و در حالی که 90 دقیقه بازی را 0-0 حفظ کردند در وقت های اضافه 3 گل خوردند و حذف شدند. تیمی که مدیر فنی پر حاشیه داشت، سرمربی اش تجربه نداشت و کلی هم ستاره داشت.»   بعد از حذف ایران، قطر در وقت اضافی(2-1) کره شمالی را برد، عراق در وقت اضافی(3-1) امارات را برد و کره جنوبی هم(1-0) اردن را حذف کرد. در نیمه نهایی ژاپن(2-1) عراق را شکست داد و حریف کره جنوبی شد که(3-1) قطر را از پیش رو برداشته بود. به این ترتیب در حساس ترین مسابقه تورنمنت عراق و قطر برای کسب عنوان سومی و صعود به المپیک به مصاف هم رفتند و این عراق بود که در وقت اضافی(2-1) برنده شد. ژاپن هم در فینال بعد از خوردن دو گل از کره در 24 دقیقه پایانی سه گل زد و با برد(3-2) نخستین قهرمانی خود را در این مسابقات جشن گرفت.

نظر خود را درباره «ایران و انتخابی بازیهای المپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ایران و انتخابی بازیهای المپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.