زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور یک شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی است که در سال 1351 توسط ایران ایر راه‌اندازی شد....

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور یک شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی است که در سال 1351 توسط ایران ایر راه‌اندازی شد. آسمونی در این بخش به معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور می پردازد.



شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

خطوط هوایی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور میان تهران و دیگر شهرهای ایران و چند کشور آسیای میانه برجا است. پایگاه اصلی آن فرودگاه بین‌المللی مشهد است. این شرکت هر هفته بیش از 200 پرواز داخلی و خارجی دارد. این شرکت در تاریخ اول تیر ماه 1396 در قراردادی که در نمایشگاه هوایی پاریس برگزار شد، بیش از 45 فروند هواپیمای ایرباس فرانسوی سفارش داد که مبلغ ان بالغ بر 4 و نیم میلیارد یورو برآورد می‌شود.

این شرکت که تا سال 1389، یکی از شرکت‌های دولتی محسوب می‌شد، بر اساس اصل 44 قانون اساسی، از ابتدای سال 1390 به شرکت تعاونی چند منظوره هسایار که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع ایران بود، واگذار شد؛ ولی به دلیل برگشت خوردن 4 چک پرداخت متوالی این شرکت، این واگذاری لغو و مزایدهٔ دیگری در 5 دی 1394 انجام شد که به موجب آن، این شرکت هواپیمایی به بخش خصوصی واگذار شد. کارکنان شرکت ایران ایرتور بیش از 600 نفر می‌باشد.

تفاهم نامه خرید سوخو سوپرجت شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

ترکیه، تفاهم نامه خرید 20 فروند هواپیمای سوخوی سوپر جت SSJ100 امضا کرد. ارزش کلی این تفاهم نامه یک میلیارد دلار است و تحویل این هواپیماها از سال 2019 آغاز خواهد شد.

مقصدهای پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به مقصدهای زیر پرواز انجام می‌دهد:



  • آبادان
  • اهواز
  • بندرعباس
  • بوشهر
  • بندر چابهار
  • دزفول
  • اصفهان
  • کرمانشاه
  • مشهد
  • رشت
  • ساری
  • شیراز
  • تبریز
  • تهران
  • ارومیه
  • یزد
  • زاهدان

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور
شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

سوانح شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

در 19 بهمن 1371 هواپیمای توپولوف-154 شرکت ایران ایرتور که در حال برخاستن از فرودگاه مهرآباد تهران بود با یک هواپیمای سوخو-24 متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حال فرود بود برخورد کرد. در این حادثه 131 نفر کشته شدند.

در 23 بهمن 1380 (12 فوریه هواپیمای توپولوف-154 پرواز 956 ایران ایرتور مسیر تهران-خرم‌آباد در نزدیکی خرم‌آباد، در منطقه کوهستانی سفیدکوه و در ارتفاع 9100 پایی به کوه برخورد کرد و منهدم شد و 119 نفر سرنشین آن کشته شدند.

در 10 شهریور 1385 هواپیمای توپولوف-154 مسیر بندرعباس-مشهد به هنگام فرود در باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به علت ترکیدگی یکی از لاستیک‌های هواپیما از باند خارج شد که متعاقب آن هواپیما دچار آتش سوزی در قسمت جلوی بدنه گردید. در این حادثه 28 نفر کشته و 54 نفر زخمی شدند.

حوادث شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

در 26 اسفند 1392، پرواز پرواز شماره 985 در مسیر شیراز - تهران که با 7 ساعت تأخیر برخاست پس از گذشت 30 دقیقه به دلیل نقص فنی و خاموش شدن موتور هواپیما به فرودگاه شیراز بازگشت.

24 فروردین 1394، پرواز هواپیمای MD با شماره 8056 مسیر تهران - اهواز در زمان فرود با مشکل باز شدن چرخ هواپیما مواجه شد و پس از 45 دقیقه سرانجام با سیستم اضطراری چرخ‌های هواپیما باز شد و هواپیما در فرودگاه اهواز به زمین نشست.

31 اردیبهشت 1394، پرواز شماره 995 مسیر هوایی قشم - مشهد، هنگام فرود در فرودگاه از مسیر خود خارج شد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.

30 شهریور 1394، پرواز شماره 900 مسیر هوایی مشهد - تبریز، بعد از فرود در باند فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز و هنگام دور زدن، هواپیما از باند خارج می‌شود و پس از متوقف شدن همه مسافران از هواپیما خارج می‌شوند. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.

5 بهمن 1395، پرواز تهران - مشهد، اندکی پس از پرواز به علت از کار افتادن یکی از دو موتور هواپیما مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد.

25 اسفند 1395، پرواز کاشان - مشهد به دلیل ترک خوردن شیشه کابین خلبان، برای پیشگیری از حادثه و نجات جان مسافران مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه بین اللملی شهید بهشتی اصفهان می‌شود.

نظر خود را درباره «شرکت هواپیمایی ایران ایرتور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شرکت هواپیمایی ایران ایرتور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.