زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت

حدود 70 سال قبل، وقتی برزیلی ها مسابقه طراحی لباس برای تیم ملی خودشان برگزار کردند تا پیراهن های یکدست سفید خود را برای همیشه کنار بگذارند، هرگز فکر نمی کردند
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت

 

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال / اختصاصی ورزشی آسمونی –  مهدی زارعی

صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت

 

وقتی آبادان صاحب یک سهمیه در لیگ تخت جمشید شد، مسوولان شرکت نفت تصمیم به تاسیس یک تیم فوتبال گرفتند و با جذب بهترین بازیکنان تیمهای مختلف آبادان، تیم فوتبال صنعت نفت در 10 مهر 1351 آغاز به کار کرد و در اکثر ادوار جام تخت جمشید، یکی از بهترین تیمهای شهرستانی فوتبال ایران بود.

صنعت نفت برای تهیه نماد، کار دشواری نداشت. در آن زمان شرکت ملی نفت ایران نمادی داشت که یک مشعل و شیری نشسته در برابر آن، بخش های دوگانه این نماد بودند. همین ناد با زمینه آبی و رنگ زرد، لباس صنعت نفت را هم شکل دادند. نفتی ها گاه با پیراهن راه راه زرد و آبی بازی می کردند و زمانی یکدست زرد می پوشیدند. حتی گاهی راه راه آبی و سفید با شورت زرد، به تن بازیکنان این تیم می رفت. گاهی هم راه راه آبی و سفید و شورت آبی، دقیقا لباس این تیم را شبیه به پیراهن تاج آبادان می ساخت.

 

introduction-sanat-naft-abadan-f-c-football-team-logo
introduction-sanat-naft-abadan-f-c-football-team-logo

 

این لباس در سال 1353 هم مورد استفاده آبادانی ها قرار گرفت. در حالی که برای اولین بار پیراهن زرد و شورت آبی هم به تن بازیکنان نفت رفت.

یک سال بعد تعداد راه راههای آبی و سفید کم شد و تیم از پیراهنی جدید رونمایی کرد: پیراهن و شورت سبز با آستین زرد و ترکیبی شبیه به نورویچ انگلیس.

لوگوی باشگاه در تمام این سالها ثابت ماند؛ یک گل 12 پر که داخل آن در زمینه آبی، شیر و مشعل زرد قرار داشتند و در بالای گل، یک تاج وجود داشت.

هرچند که لباس تیم همچنان تغییر می کرد؛ پیراهن یکدست آبی، یکدست سفید، لباس زرد با شورت مشکی طرح های بعدی بودند تا سرانجام در زمان قدرت گرفتن منوچهر سالیا و پرویز دهداری در تیم، پیراهن صنعت نفت دقیقا مثل پیراهن برزیل شد.

نفتی ها مثل برزیل دهه 70 میلادی از زرد کمرنگ با یقه سبز برای لباس، شورت آبی کمرنگ و جوراب سفید با خطوط زرد و سبز استفاده کردند.

بعد از انقلاب، علامت شرکت ملی نفت هم تغییر کرد و طبیعتا نماد صنعت نفت هم عوض شد. باشگاهی که کار خودش را با مربیگری هری گُم انگلیسی آغاز کرد، کارش به جایی رسید که طی 47 سال، 37 مربی داشته و در چنین اوضاعی نباید به دنبال خلاقیت در طراحی نماد بود.

نفتی ها مدتی لوگوی باشگاه خود را به شکل سپری در آوردند که برزیل از آن به عنوان نماد استفاده می کند و در زمینه اش رنگهای آبی و سبز و زرد را به شکل خطوطی عمودی به کار بردند ولی اکنون شکل سپر تغییر کرده و زمینه هم سراسر زرد شده است. یک مشعل آبی با شعله های قرمز در نماد وجود دارد. اما چرا قرمز؟ هیچ دلیل منطقی نمی توان پیدا کرد.

 

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت

 

چهار حرف SNAC هم که جروف اختصاری «باشگاه صنعت نفت آبادان» به انگلیسی است، و عبارت فارسی «موسسه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان» در بالا و پایین مشعل قرار دارند.

لوگوی صنعت نفت به نوعی نماد کل تاریخ باشگاه است. تیمی که زمانی همه چیز داشت و در بین برترین های فوتبال ایران بود اما بعد از چهار دهه به جای پیشرفت، پسرفت کرده است. تیمی بدون نماد مفهومی که تماشاگرانش مجبورند پرچم برزیل را به عنوان نماد خودشان، به استادیوم بیاورند!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ صنعت نفت آبادان؛ کپی نماد شرکت ملی نفت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.