زمان مطالعه: 7 دقیقه
تیم ملی ژاپن؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی ژاپن؛ از آغاز تا امروز

تیم ژاپن که در 8 دوره اخیر جام ملتهای آسیا سه بار باخته بود، در 5 مسابقه جام ملتهای آسیا 2023، 2 بار تن به شکست داد!

تفکری که شکست خورد

تیم ملی ژاپن با هر فرمولی باید به جمع چهار تیم برتر آسیا صعود می کرد. اما این اتفاق نیفتاد. ژاپن در 5 بازی خود در جام ملتهای آسیا 2 مسابقه مقابل عراق و ایران را باخت و مجموعا 8 گل دریافت کرد! آماری غیر قابل قبول برای هر ساختار دفاعی حتی اگر خط حمله ژاپن در همین مسابقات 12 گل به ثمر رسانده باشد. بدون شک یکی از عوامل اصلی باخت ژاپن، سیستم هجومی این تیم بود. سیستمی که اجازه می داد این تیم به راحتی دروازه رقبا را باز کند و به همین خاطر کمتر نگرانی بابت باز شدن دروازه خود احساس می کرد. امری که در برابر توده های دفاعی فشرده به مشکل برمی خورد. مثل بازی با عراق. در دیدار با ایران هم ژاپن یک نیمه در زمین خود اسیر بود و در این شرایط مربی این تیم بیشتر از هر زمانی بلاتکلیف و بی تاثیر بود. امری که نشان می داد حتی در سطح آسیا هم یک مریی نمی تواند بیش از چهار سال با ارائه یک سبک نتیجه بگیرد.

ستاره های ناکام 2023

یکی از اساسی ترین مشکلات ژاپن در تورنمنت زیون سوزوکی دروازه بان تیم بود. مردی 190 سانتی متری که با چهره تیره خود یادآور پدر غنایی-آمریکایی و مادر ژاپنی خود بود. این سنگربان متولد آرکانزاس ایالات متحده که در سن ترویدن بلژیک بازی می کند، به هیچ توپی نه نگفت و از عوامل اصلی ضعف ژاپن در دفاع بود.

از دیگر ستاره های ژاپن که در این تورنمنت کمتر از انتظار ظاهر شدند می توان به نفرات زیر اشاره کرد:

تاکه هیرو تومیاسو( دفاع 25 ساله آرسنال)

هیروکی ایتو( دفاع 24 ساله اشتوتگارت)

دایزن مائدا( مهاجم 26 ساله سلتیک)

تاکومی مینامینو( هافبک 28 ساله موناکو)

آیاسه اوئدا( مهاجم 25 ساله فاینورد)

یوتو ناکایاما( مدافع 26 ساله هادرزفیلد تاون)

کو ایتاکورا( مدافع 26 ساله مونشن گلادباخ)

واتارو اندو( هافبک 30 ساله لیورپول)

کائورو میتوما( هافبک 26 ساله برایتون)

ریستو دوآن( هافبک 25 ساله فرایبورگ)

و انبوهی ستاره دیگر....

با این تعداد بازیکنان شاغل در اروپا، به راستی شکست خوردن در جام ملتها کار دشواری بود که سامورایی ها به خوبی آن را انجام دادند!

ژاپن در یک نگاه

لقب : سامورایی‌های آبی

بالاترین سازمان فوتبالی : اتحادیه فوتبال ژاپن ( Japan Football Association )

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا : 9 ( فوریه 1998 )

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا : 66 ( دسامبر 1992 )

اولین بازی رسمی : ژاپن ( 0 - 5 ) چین ( 9 می 1917 در توکیو- ژاپن )

بهترین پیروزی : ژاپن ( 15 ـ 0 ) فیلیپین ( 27 دسامبر 1967 در توکیو )

بدترین شکست : ژاپن ( 2 ـ 15 ) فیلیپین ( 10 دی 1917 در  توکیو ژاپن )

بیشترین بازی ملی : یوشیتو اندو ( 148 بازی ) بیشترین گل ملی : کونیشیکه کاماموتو ( 75گل )

استادیوم ملی : سایتاما 

علامت اختصاری در فیفا : JPN

مربی : هاجیمه موری یاسو

introduction-of-japan-national-football-team
هاجیمه موری یاسو- سرمربی تیم

 

اولین حضور ژاپن : مقام دهم بین ده تیم

ژاپنی‌‌ها در سال‌های 1968 و 1976 برای رسیدن به جام ملّت‌‌ها تلاش کردند که هر دو بار ناکام شدند . وقتی ژاپ در سال 1988 برای نخستین بار بخت حضور در بازی ‌ها را به دست آورد، همچنان در بین قدرت‌های آسیا به شمار نمی‌آمد . تیم در چهار مسابقه مقدماتی به میدان رفت و پس از شکست ( 0 ـ 1 ) به کویت ، با اردن ( 1 ـ 1 ) مساوی کرد و مقابل مالزی ( 1 ـ 0 ) و پاکستان ( 4 ـ 1 ) پیروز شد ، پایین‌تر از کویت و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به اردن به جام ملّت‌های قطر رسید. در روز سوم دسامبر 1988 سامورایی‌‌ها در نخستین‌ بازی خود در جام ملت‌‌ها با ایران به تساوی ( 0 ـ 0 ) رسیدند و آن‌گاه ( 2 ـ 0 ) به کره‌جنوبی باختند. پس از آن هم دو باخت دیگر در انتظار ژاپن بود : ( 0 ـ 1 ) مقابل امارات و ( 0 ـ 3 ) از قطر . ژاپن بدون گل زده و با کمترین امتیاز بین ده تیم شرکت کننده به کار خود خاتمه داد !

File:Japan national football team fans with rising sun flag.JPG

خاطره‌ای ماندگار از ایران

ژاپن در سال 1992  میزبان جام ملّت‌‌ها بود و برای نخستین بار پس از 69 سال ، مربی‌گری تیم خود را به یک غیرژاپنی واگذار کرد ؛ هانس اوفت هلندی 45  ساله ،‌ زمانی سرمربی تیم ملّی جوانان هلند بود و مدتی در لیگ ژاپن مربیگری کرده بود. ژاپن با هدایت او در اولین بازی با امارات به تساوی ( 0 ـ 0 ) دست یافت و آن‌گاه در دقیقه 80  مسابقه با کره‌شمالی از شکست گریخت . ماساشی ناکایاما اولین گل تاریخ ژاپن در جام ملّت‌‌ها را به ثمر رساند . به این ترتیب مسابقه روز سوم نوامبر در برابر ایران به نبرد مرگ و زندگی بدل شد . ایران با تساوی ( 0 ـ 0 ) نیز صعود می‌کرد و با تدابیر دفاعی به جنگ ژاپن آمد . از دقیقه 53  و با ده نفره شدن ایران ، بازی کاملاً یکطرفه شد و سرانجام در دقیقه 87 کازویوشی میورا تک گل بازی را به ثمر رساند . ژاپنی‌‌ها که اولین بازی خود در جام ملت‌‌ها را با ایران برگزار کرده بودند اولین برد خود در جام ملت‌‌ها را نیز مقابل ایران به دست آوردند و راهی نیمه نهایی شدند .

معرفی تیمهای جام ملت های آسیا 2019 ؛ ژاپن
لوگوی فدراسیون فوتبال ژاپن

 

افتخاری که روحیه مردم را تغییر داد

وقتی ژاپن در نیمه نهایی مقابل چین ایستاد 15  هزارتماشاگر به استادیوم هیروشیما آمدند تا نبرد دو شرقی را ببینند . چین در دقیقه اول به گل رسید . امّا ژاپن در نیمه دوم به بازی بازگشت و از دقیقه 70  بازی ( 2 ـ 2 ) شد . تا آن که ناکایاما در دقیقه 84  گل سوم ژاپن را به ثمر رساند و تیم آماده مسابقه هشتم نوامبر شد . دیدار فینال در حالی با عربستان برگزار می‌‌شد که در ساعت 14:35 و با سوت آغاز بازی ، 60  هزار نفر به استادیوم بیگ آرچ آمده بودند . تنها پنج روز قبل از آن، مجموعاً 37 هزار نفر به همین استادیوم آمده بودند . فوتبال می‌رفت که ژاپن را تسخیر کند و وقتی تیم با تک گل تاکویا تاکاگی عربستان را شکست داد ، فوتبال ژاپن را فتح کرد و ژاپن آسیا را .

معجزه جادوگر فرانسوی در ژاپن

پس از جام جهانی 1998 ، فیلیپ تروسیه فرانسوی سطح فوتبال ژاپن را از آسیا بالاتر برد . تیم تروسیه جام ملت‌های 2000  را با گلباران عربستان آغاز کرد و در روز 14  اکتبر ( 4 ـ 1 ) عربستان را در هم کوبید . برد ( 8 ـ 1 ) مقابل ازبکستان در شرایطی به دست آمد که دو بازیکن ژاپنی ( آکینوری نیشی زاوا ـ نائوهیروتاکاهارا ) در این بازی هت تریک کردند ؛ اتفاقی که در تاریخ جام ملت‌‌ها هرگز رخ نداده بود . تساوی ( 1 ـ 1 ) با قطر ، تیم را صدرنشین گروه کرد و آن‌گاه سه برد مقابل عراق ( 4 ـ 1 ) چین ( 3 ـ 2 ) و عربستان ( 1 ـ 0 ) مقتدرانه‌ترین قهرمانی ژاپن در جام ملت‌‌ها را رقم زد . پس از آن تروسیه نتایج ماندگار دیگری برجای نهاد که عبارت بود از نایب قهرمانی جام کنفدراسیون‌‌ها ( 2001 ) و صعود به یک هشتم نهایی جام جهانی ( 2002 )

introduction-of-japan-national-football-team
یوتو ناگاتومو با سابقه 110 بازی ملی

 

تسلیم‌ ناپذیر مثل ژاپن

ژاپنی‌‌ها پس از آن در دو دوره جام ملت‌‌ها ( 2004 و 2011 )  قهرمان شدند. در هر دو دوره از همان آغاز در شمار مدعیان بودند . امّا آن‌چه آنها را قهرمان کرد ترکیبی بود از شانس ، اراده ، تسلیم‌ناپذیری و حفظ روحیه حتی در واپسین لحظات ، در یک چهارم نهایی  2004 ، ناکامورا و آلکسی دوپنالتی ابتدایی ژاپن مقابل اردن را از دست دادند امّا کار به ضربات ششم و هفتم رسید و سرانجام ژاپن ( 4 ـ 3 ) برد ! در نیمه‌نهایی همان مسابقات تیم در دقیقه 85 از بحرین عقب افتاد . اما در دقیقه 90 به گل تساوی رسید و سرانجام ( 4 ـ 3 ) برد ! پس از کسب عنوان چهارمی در سال 2007 ، تیم فاتح مسابقات 2011 شد . در حالی که در مرحله گروهی تا دقیقه 2+90 از اردن عقب بود ، اما سرانجام  به تساوی ( 1 ـ 1 ) رسید . در بازی با سوریه با اشتباه مسلم‌داور ( محسن ترکی ) یک گل خورد و ده نفر نیز شد . اما سرانجام ( 2 ـ 1 ) پیروز . برد ( 3 ـ 2 ) در مرحله یک چهارم نهایی مقابل قطر در حالی بدست آمد که تیم ده نفره بود و ( 2 ـ 1 ) نیز عقب . پس از آن نوبت به برد مرحله نیمه نهایی در برابر کره‌جنوبی رسید . آن هم در شرایطی که کره‌جنوبی در دقیقه 120 به گل تساوی رسیده بود و از نظر روحی بسیار برتر از سامورایی‌های بود . با این حال عملکرد ژاپن در ضربات پنالتی خیره‌کننده بود و ( 3 ـ 0 )  پیروز شد . آخرین بازی ژاپن با برد ( 1 - 0 ) مقابل استرالیا همراه شد و چهارمین قهرمانی در آسیا . تا سامورایی ها به پرافتخارترین تیم تاریخ رقابت ها بدل شوند .  

File:IRN-JPN 20190128 03.jpg

ژاپن؛ ناکام بزرگ 2023 آسیا

به لطف موفقیت های سالهای اخیر، ژاپنی ها حتی در بدترین شرایط هم مدعی برد و قهرمانی در آسیا هستند. مثل مسابقات 2019 که بدون داشتن بازیکنان سرشناس و با لشکری از نفرات جوان و آینده دار، در نیمه نهایی ایران مدعی را با 3 گل در هم کوبیدند و سرانجام پس از قطر، نایب قهرمان مسابقات شدند. اما در سال 2023 متفاوت از دوره قبل بود. ژاپن پس از درخشش در جام جهانی 2022 و رسیدن به جمع شانزده تیم برتر جهان، در بازیهای دوستانه طوفان به پا کرد و تیمهایی چون آلمان، ترکیه و کانادا را چهار تایی کرد! در هیچ دوره جام ملتهای آسیا، یک تیم تا این اندازه نسبت به رقبا فاصله نگرفته بود و به همین خاطر خیلی ها پیشاپیش ژاپن قهرمان آسیا می دانستند. امری که البته با ارائه بازیهای نه چندان باکیفیت این تیم هرگز محقق نشد و ژاپن از رسیدن به جمع چهار تیم برتر جام بازماند!

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیم ملی ژاپن؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی ژاپن؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.