زمان مطالعه: 8 دقیقه
آشنایی با جام جهانی باشگاهها

آشنایی با جام جهانی باشگاهها

جام جهانی باشگاهها از جمله تورنمتهایی است که تیمهای اروپایی علاقه چندانی به حضور در آن ندارند؛ اما پاداش 5 میلیون دلاری تیم قهرمان، اغواکننده است.

فینال: منچسترسیتی 4 فلومیننزه صفر

تیم فوتبال منچسترسیتی به آسانی در فینال جام جهانی باشگاهها پیروز شد و به پنجمین جام خود در سال 2023 دست پیدا کرد. جام جهانی باشگاهها، تنها جامی بود که در ویترین افتخارات سیتیزن ها خالی بود و حالا سیتی برای اولین بار فاتح این جام می شود. شاگردان گواردیولا برای قهرمانی در فینال کار بسیار ساده ای در پیش روی خود داشتند. آنها در دقیقه اول با گل خولین آلوارز پیش افتادند و در ادامه با گل به خودی مارسیلیو نینو(27) اختلاف را دو برابر کردند. در نیمه دوم نیز نوبت به فیل فودن(72) و آلوارز(88) رسید تا نتیجه را(4-0) کنند و به این ترتیب سیتی قهرمانی این رقابتها را جشن گرفت.

در پایان مسابقات رودری از منچسترسیتی بهترین بازیکن تورنمنت شد و جایزه بازی جوانمردانه هم به الاتحاد عربستان رسید.

Manchester City 4-0 Fluminense: Julian Alvarez and Phil Foden in the goals  as Pep Guardiola's side win Club World Cup - Eurosport

رده بندی: الاهلی مصر 4 اوراوا ردز ژاپن 2

در حضور10290 تماشاگر حاضر در ورزشگاه ملک عبدالله شهر جده دیدار رده بندی جام جهانی برگزار شد و الاهلی مصر در دقیقه 19 با گل یاسر ابراهیم از حریف خود پیش افتاد. الاهلی در دقیقه 25 توسط پرسی تائو بازین اهل آفریقای جنوبی خود نتیجه را دو بر صفر کرد. در ادامه اوراوا با گلهای خوزه کانته(43) و پنالتی آلکساندر شولز(54) بازی را به تساوی کشاند. اما الاهلی موفق شد با گل به خودی یوشیو کویزومی(60) و علی معلول(8+90) نتیجه را (4-2) کرده و عنوان سوم مسابقات را از آن خود سازد.

Al Ahly win six-goal thriller to grab Club World Cup bronze

مرحله نیمه نهایی: برتری منچسترسیتی و فلومیننزه

با برگزاری دو مسابقه نیمه نهایی جام جهانی باشگاهها، تکلیف دو تیم صعود کننده به دور پایانی رقابتها مشخص شد. در اولین مسابقه نیمه نهایی و در روز دوشنبه 27 آذر(18 دسامبر)، تیم فلومیننزه برزیل نماینده آمریکای جنوبی در برابر الاهلی مصر نماینده آفریقا قرار گرفت.

در حضور 34986 تماشاگر حاضر در ورزشگاه ملک عبدالله، دیدار دو تیم در نیمه نخست بدون گل خاتمه یافت. اما در نیمه دوم ژیمون مارسینیاک داور لهستانی مسابقه در دقیقه 71 برای لهستان اعلام پنالتی کرد تا ژهون آریاس اولین گل بازی را برای فلومیننزه به ثمر برساند. در ادامه و روی یک ضد حمله، جان کندی در دقیقه 90 گل دوم فلومیننزه را به ثمر رساند تا این تیم راهی فینال شده و الاهلی را به دیدار رده بندی بفرستد.

دومین دیدار نیمه نهایی در روز سه شنبه 19 دسامبر در حضور 40127 تماشاگر برگزار شد و منچسترسیتی قهرمان اروپا به آسانی نماینده آسیا اوراوا ردز ژاپن را از پیش رو برداشت.

Urawa Red Diamonds 0-3 Manchester City: Club World Cup semi-final – live  reaction

در این مسابقه و در دقیقه 1+45 نیمه نخست، هویبراتن با گل به خودی که به ثمر رساند، سیتی را پیش انداخت. در نیمه دوم نوبت به متئو کوواچیچ(52) و برناردو سیلوا(59) رسید که برتری سیتی را به 3 گل افزایش دهند و این تیم حریف فلومیننزه در فینال رقابتها شود. 

Man City vs Urawa Red Diamonds highlights and reaction in Club World Cup as  Kovacic and Bernardo send Blues into final - Manchester Evening News

دور دوم: صعود الاهلی مصر و اوراوا ردز ژاپن به نیمه نهایی

دور دوم رقابتهای جام جهانی باشگاهها با برگزاری دو مسابقه انجام شد. در نخستین دیدار این مرحله و از ساعت 17:30 به وقت عربستان، تیم لئون از مکزیک به مصاف اوراوا ردز ژاپن رفت. در حالی که طبق جدول مسابقات، برنده این مسابقه حریف فلومیننزه در نیمه نهایی مسابقات بود. در این دیدار تک گل دقیقه 78 آلکس سبب شد که نماینده ژاپن با یک گل به برتری دست یابد. پیروزی اوراوا در حالی رخ داد که لئون از دقیقه 84 و با اخراج ویلیامز ده نفره شده بود. 

در دومین دیدار و از ساعت 21 تیم تیم الاتحاد عربستان و الاهلی مصر با قضاوت خسوس والنزوئلا داور ونزوئلایی به مصاف هم رفتند تا تیم برنده این دیدار در نیمه نهایی به مصاف منچسترسیتی برود. در این مسابقه الاهلی ابتدا با پنالتی علی معلول(22) از میزبان خود پیش افتاد. در اواخر نیمه نخست، الاتحاد فرصت جبران این گل را داشت اما پنالتی ضعیف مریم بن زما توسط دروازه بان الاهلی مهار شد. در نیمه دوم حسین الشحات(59) و آشور(62) گلهای بعدی الاهلی را به ثمر رساندند تا گل دقیقه 2+90 کریم بن زما تنها از اختلاف دو تیم بکاهد. 

به این ترتیب و با برد(3-1) الاهلی، این تیم در نیمه نهایی حریف فلومیننزه برزیل خواهد شد و اوراوا ردز در برابر منچسترسیتی قرار می گیرد. 

دور نخست: الاتحاد( عربستان) 3 اوکلند( نیوزیلند) صفر

در نخستین روز رقابتهای جام جهانی 2023 باشگاههای جهان، مطابق پیش بینی ها الاتحاد عربستان به سادگی موفق شد در برابر نماینده اقیانوسیه به برتری دست پیدا کند.

Al Ittihad 3-0 Auckland City (Dec 12, 2023) Game Analysis - ESPN

در این مسابقه الاتحاد در همان نیمه نخست با زدن سه گل، کار میهمان خود را تمام کرد. رومارینیو(29)، انگولو کانته(34) و کریم بن زما(40) گلهای نماینده عربستان را به ثمر رساندند. 

در پایان این دیدار، انگولو کانته به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. الاتحاد با برتری در این دیدار، حریف الاهلی مصر در یک چهارم نهایی مسابقات شد. 

برنامه مسابقات 2023

رقابتهای جام جهانی باشگاهها 2023 از امروز به میزبانی عربستان آغاز خواهد شد و طی ده روز، با برگزاری هفت مسابقه بین هفت تیم شرکت کننده، قهرمان مسابقات مشخص خواهد شد. تمامی رقابتهای این دوره در ورزشگاه ملک عبدالله شهر جده برگزار می گردد. مطابق فرمول مسابقات، ابتدا نماینده میزبان با نماینده قاره اقیانوسیه رقابت می کند. برنده این دیدار سه روز بعد به مصاف الاهلی مصر خواهد رفت. در همان روز در بخش دیگر جدول، قهرمان آسیا( اوراوا ردز- ژاپن) حریف قهرمان آمریکای شمالی و مرکزی( لئون- مکزیک) خواهد رفت و دو برنده در نیمه نهایی به مصاف قهرمانان اروپا و آمریکای جنوبی می روند که منچسترسیتی و فلومیننزه برزیل هستند.

Results of the draw for the 2023 FIFA Club World Cup : r/soccer

فرمول برگزاری جام جهانی باشگاهها

قبل از شروع مسابقات یک دیدار پلی آف بین نماینده اقیانوسیه و میزبان بازیها برگزار می شود. پس از آن دو بازی مرحله یک چهارم نهایی برگزار می شود. برنده پلی آف، نماینده آفریقا، نماینده آمریکای مرکزی و آسیا در این مرحله حضور دارند. به این ترتیب دو تیم برنده به نیمه نهایی می رسند و در حالی که کمتر از یک هفته از مرحله پلی آف نگذشته، دو نماینده اروپا و آمریکای جنوبی اولین مسابقه خود را برگزار می کنند. در تمام ادوار فرمول برگزاری مسابقات به همین شکل است.

آشنایی با جام جهانی باشگاهها

تاریخچه مسابقات

اولین دوره این مسابقات در سال 2000 برگزار شد. سپ بلاتر رییس فیفا که خیلی تلاش داشت تورنمنت های جدیدی در برنامه فیفا قرار دهد بانی برگزاری اولین دوره این مسابقات در سال 2000 بود. این مسابقات از پنجم تا چهاردهم ژانویه برگزار شد و اروپایی ها با بی میلی در آن حضور یافتند. به خصوص منچستریونایتد قهرمان 1999 اروپا که مجبور بود در اوج فشردگی لیگ برتر انگلیس، راهی برزیل شود. یونایتدی ها حتی پیراهن های مناسبی برای این مسابقات تهیه نکرده بودند تا جایی که در برزیل ناچار شدند آستین های پیراهن خود را کوتاه کنند.

introducing-the-world-cup

 

اولین گل، نخستین قهرمان

نیکلا آنلکای فرانسوی در روز 5 ژانویه 2000 نخستین گل این تورنمنت را وارد دروازه النصر کرد. این گل محصول دفع توپ مدافع تیم عربستانی بود که به پای آنلکا خورد و زمینه ساز برد(3-1) قهرمان 1998 اروپا شد. در پایان مرحله گروهی کورینتیانس و واسکو دوگاما برزیل صدر نشین گروههای خود شدند و راهی دیدار فینال؛ خبری هم از نیمه نهایی نبود. دو تیم نکاکسا مکزیک و رئال مادرید دیدار رده بندی را برگزار کردند که پس از تساوی یک بر یک در وقت های قانونی، با نتیجه 3 بر4 در ضربات پنالتی به سود نماینده مکزیک خاتمه یافت. سرنوشت دیدار فینال هم در ضربات پنالتی مشخص شد و دو نماینده برزیل با تساوی بدون گل به کار خود خاتمه دادند تا کورینتیانس با برتری 4 بر 3 در ضربات پنالتی اولین قهرمان مسابقات لقب گیرد.

 

آغاز مجدد پس از 5 سال وقفه

پس از برگزاری اولین دوره، مسابقات تا پنج سال برگزار نشد. در سال 2005 یک بار دیگر فیفا به  برگزاری مجدد مسابقات اندیشید. این بار 6 تیم به نمایندگی از 6 کنفدراسیون در مسابقات شرکت کردند. در اولین بازی در مرحله یک چهارم نهایی الاتحاد عربستان یک بر صفرالاهلی را شکست داد و ساپریسا تایلند یک بر صفر مقابل اف.ث. سیدنی استرالیا به پیروزی دست یابد. دو تیم بازنده مسابقه ای بی اهمیت برای کسب عنوان پنجمی باشگاههای جهان را برگزار کردند و دو برنده راهی مرحله نیمه نهایی شدند. مسابقاتی که با اضافه شدن لیورپول و سائوپائولو نمایندگان اروپا و آمریکای جنوبی برگزار شد. در این مسابقات لیورپول با 3 گل ساپریسا را شکست داد و سائوپائولو 3 بر 2 الاتحاد را از پیش رو برداشت. الاتحاد راهی دیدار رده بندی شد و با شکست 3 بر 2 مقابل نماینده تایلند چهارم شد. سائوپائولو هم با یک گل مقابل لیورپول پیروز شد و قهرمانی رقابت ها را از آن خود کرد. در کم اهمیت ترین مسابقه تورنمنت هم الاهلی مصر موفق شد 2 بر یک نماینده استرالیا را شکست دهد. انتخاب روجریو سنی دروازه بان سائوپائو با توجه به قهرمانی این تیم مساله شگفت انگیزی نبود.

 

میزبانی در انحصار آسیایی ها

از سال 2005 تا 2008 ژاپن در تمامی ادوار میزبان رقابت ها بود و اختصاص دادن یک سهمیه بیشتر به این کشور از سال 2007 پاداشی بود برای میزبانی این تورنمنت. به این ترتیب در سال 2007 آسیا دو نماینده داشت. اوراوا ردز نماینده ژاپن که قهرمان آسیا شده بود و سپاهان ایران نایب قهرمان آسیا که به صورت اتوماتیک پس از نماینده ژاپن راهی مسابقات شده بود. در ادوار بعدی مسابقات هم ژاپنی ها همواره آماده میزبانی بودند. پس از برگزاری مسابقات 2009 و 2010 در امارات، باز هم دو دوره رقابت ها در ژاپن برگزار شد و آن گاه نوبت به دو میزبانی مراکش رسید. پس از آن در سال 2015 مجددا میزبانی به ژاپن بازگشت. کشور امارات در سالهای 2017 و 2018 مجددا میزبانی این رقابت ها را برعهده گرفت و قطر هم میزبان مسابقات 2019 و 2020 شد. عربستان در سال 2023 دیگر کشور آسیایی است که به جمع میزبانان این تورنمنت اضافه شده است.

 

در انحصار اروپا و آمریکای جنوبی

سطح تیم های اروپایی و آمریکای جنوبی آن قدر از نمایندگان سایر قاره ها بالاتر است که تقریبا تمامی فینالها بین نمایندگان این کنفدراسیون ها برگزار شود. تاکنون در 15 دوره مسابقات 11 قهرمانی از آن اروپایی ها شده و 4 قهرمانی هم به آمریکای جنوبی رسیده است. فینالها هم عمدتا بین نمایندگان دو کنفدراسیون برگزار شده است. زیرا احتمال برگزاری مسابقه دو تیم در نیمه نهایی وجود ندارد. طی تمام ادوار تنها چهار تیم سنت شکنی کرده اند. در سال 2010 مازمبه از جمهوری دمکراتیک کنگو فینالیست شد که البته در فینال به سادگی با نتیجه 3 بر صفر مقابل اینتر ایتالیا شکست خورد. سه سال بعد راجا کازابلانکا مراکش هم فینالیست شد اما این تیم هم با وجود میزبانی در برابر بایرن ناکام ماند و 2 بر صفر شکست خورد. در سال 2016 کاشیمای ژاپن هم اولین نماینده آسیا بود که فینالیست شد و در وقت اضافی سرانجام مقابل رئال تن به شکست داد. کاشیما در سال 2018 هم به جمع چهار تیم برتر رسید اما عنوانی بهتر از چهارمی کسب نکرد. این بار تیم العین امارات بود که فینالیست شد اما از رئال(4-1) باخت.

آشنایی با جام جهانی باشگاهها

پاداش تیم ها

در حال حاضر که مسابقات با حضور 7 تیم برگزار می شود، تیم قهرمان 5 میلیون دلار آمریکا پاداش می گیرد. نایب قهرمان صاحب 4 میلیون می شود و به تیم های سوم و چهارم هم به ترتیب 2 و 1.5 میلیون دلار اهدا می شود. فیفا که با ولخرجی تلاش کرده بر جذابیت مسابقات بیفزاید به تیم ششم یک میلیون دلار می دهد و تیم هفتم هم صاحب 500 هزار دلار خواهد شد.

بازیکنی با رکوردی منحصر به فرد

در میان بازیکنان حاضر در جام جهانی باشگاهها تونی کروس آلمانی در سال 2013 با بایرن قهرمان مسابقات شد. وی یک سال بعد بازیکن رئال مادرید بود و با این تیم نیز قهرمان شد تا در طول دو سال پیاپی با دو تیم مختلف قهرمان رقابت ها شود. کروس بعد از آن هم موفق شد سه بار دیگر با رئال این عنوان را از آن خود سازد و به این ترتیب تنها بازیکن تاریخ این مسابقات است که 5 بار پیاپی برنده این عنوان شده است...

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با جام جهانی باشگاهها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با جام جهانی باشگاهها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.