مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش دوم - پایانی )
مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش دوم - پایانی )

مصاحبه اختصاصی با علی خسروی کارشناس داوری - بخش دوم ( پایانی ) /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

بخش اول را بخوانید

 

در بخش اول گفتگوی اختصاصی با علی خسروی کارشناس داوری ، با مسائلی چون کمک داور ویدئویی و چگونگی ورود این سیستم به مسابقات فوتبال صحبت شد. بخش دوم این گفتگو را درباره سایر قوانین داوری با هم می خوانیم.

 

آسمونی : داورهای بخش VAR چگونه انتخاب می شوند؟ آیا این داوران هم مثل داوران چهارم مسابقات از بین  داورهایی انتخاب می شوند که در تورنمنت قضاوت می کنند؟ 

- تعدادی داور از قبل  برای VAR انتخاب شدند و  طی مراحل مختلف آموزش دیده اند. گاهی هم  داور چهارم از بین همین داورها  انتخاب می شوند. برای هر مسابقه  یک داور و دو کمک در اتاق ویدئو چک می نشینند و بازی را قضاوت می کنند. به این ترتیب حدود35 داور و 70 کمک داور در جام جهانی حضور دارند که کل مسولیت های داوری  را برعهده دارند.

 

آسمونی : با این شرایط هر بازی چند داور دارد؟

- هر بازی را 9 داور قضاوت می کند. چهار داور بالا و چهار داور پایین( در زمین) و یک نفر هم مسوول هماهنگی سیستم نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتری VAR است.

interview-with-ali-khosravi-2
interview-with-ali-khosravi-2


آسمونی : پاداش داورها برای هربازی جام جهانی چقدر است؟

- قضاوت در جام، پاداشی ندارد ، حدودا هزینه انتخاب هر داور 50 تا 70 هزار دلار است که همه داورها و کمک داوران این مبلغ را دریافت می کنند، علاوه بر این هر داور نیز  روزانه حدود 150 تا 200 دلار هزینه مامویت می گیرد. هزینه های داوران برای هر بازی به صورت جداگانه نیست. یک مبلغ کلی است ویک مبلغ ماموریت روزانه

 

آسمونی : مساله همزبانی داور کلمبیایی با اسپانیایی ها در بازی با ایران؛ از لحاظ قانونی مشکلی نداشت؟ در این شرایط آیا یکی از تیمها می تواند برای تغییر دادن داور اعتراض کند ؟

- ما خیلی  به این قضایا اهمیت می دهیم. تیم ما یک کشور آسیایی بود؛ حریف یک کشور اروپایی و داور هم از امریکای جنوبی بود. خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی اسپانیولی زبان هستند و این قضیه انتخاب داور عمدی نبود. ولی با توجه به هم زبان بودن داور و بازیکنان تیم حریف، آن ها بیشتر با داور حرف می زدند و بچه های تیم ما چون زبان داور را متوجه نمی شدند  ارتباطشان با او با ایما و اشاره و عصبانیت همراه بود. البته این داور هم مشکلی هم در قضاوت نداشت.

 

آسمونی : کلا فرآیند انتخاب داور برای مسابقات جام جهانی چگونه است؟ وقتی سایت فیفا در طول مسابقات چک می شد، فقط داورهای بازی یک روز بعد مشخص بودند.

- تقریبا 24 یا 48 ساعت قبل از بازی، اسامی داوران را اعلام می کنند. انتخاب داور هم معمولا بر اساس قدرت آن ها، نوع داوری در بازی های قبلی، تمریناتی که انجام می دهند، آمادگی بدنی و ذهنی، حضور در جلسات، حضور در تمرینات، نظم و انضباط انجام می شود و سعی می کنند همه فاکتور ها را در نظر بگیرند تا به بهترین انتخاب برسند.

 

ژاپن در همین جام که کلا روند بازی را بهم ریخت

- سیاست فیفا بر اساس اجرای قانون و رساندن حق به حق دار است. کمیته داوران فیفا و دپارتمان داوران را چند سال زیر نظر می گیرند و بعد از برگزاری جلسات متعدد کسانی را انتخاب می کنند بتواند عدالت را اجرا کند. اشتباهات داوری که گاهی دیده می شود هم به دلیل شرایط بازی است. قوانین بازی فوتبال بر عقل منطبق است و برای عدالت چیده شده است و این چیدمان برای هر دو تیم اجرا می شود، فیفا همیشه دستور به اجرای قانون می دهد. اگر در حین بازی داور احساس کرد که در مقابل میزبان مسوول است و به نفع او سوت زد، این یک نظر شخصی است و اشتباهی است که از داور سر زده و گرنه فیفا هیچ گاه نمی خواهد که فوتبال و مسائل دیگر مثل مصلحت اندیشی و سیاست با هم مخلوط شوند.

مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش دوم - پایانی )
مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش دوم - پایانی )


آسمونی : به نظر می رسد فیفا وقتی دو تیم هم قاره به فینال می رسند، فیفا به آسیایی ها اعتماد نمی کند و فقط وقتی بازی به داورهای آسیایی می رسد که یک تیم فینال اروپایی باشد و یکی هم امریکایی. آیا واقعا همین طور است؟

- دلیلش این ها نیست. عوامل زیادی دخیل است. از جمله نظر روسای فیفا، حمایت کنفدراسیون های قاره های مختلف، نبودن قدرت در کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مواقع که چنین مساله ای روی خودباوری داوران آسیایی نیز نظر منفی می گذارد.

 

آسمونی : فیفا درباره ارتباط با آنالیزورها چه دستوری داده است؟الان همه تیمها یک آنالیزور روی نیمکت دارند که هدفون در گوش او هست و با بیرون در ارتباط...اما در لیگ ما، ارتباط از بیرون با موبایل با نیمکت ها ممنوع می باشد. آیا ارتباط با آنالیزور مشکلی ندارد

- در گذشته هر ارتباطی از طریق موبایل با بیرون مشکل داشت. اما اکنون این مساله به قانون رسمی مسابقات بدل شده و از این به بعد در لیگ های داخلی کشورها هم مربیان می توانند با آنالیزورهای خود از طریق گوشی در ارتباط باشند.

بخش اول را بخوانید

منبع: اختصاصی آسمونی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش دوم - پایانی )» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش دوم - پایانی ) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.