کد مطلب: 2200 درج نظر
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تفسیر سوره ناس

تفسیر سوره ناس

 اين سوره در ((مدینه)) نازل شده و داراى 6 آيه است . محتوا و فضيلت سوره :انسان هميشه در معرض وسوسه هاى شيطانى است...
زمان مطالعه: 4 دقیقه

interpretation-of-chapter-nas

 

این سوره در ((مدینه)) نازل شده و دارای 6 آیه است .

 

محتوا و فضیلت سوره :

انسان همیشه در معرض وسوسه های شیطانی است , و شیاطین جن و انس کوشش دارند در قلب و روح او نـفـوذ کـنـند, هرقدر مقام انسان در علم بالاتر رود وموقعیت او در اجتماع بیشتر گردد, وسوسه های شیاطین شدیدتر می شود, تا او را ازراه حق منحرف سازند و با فساد عالمی عالمی رابر باد دهند.ایـن سوره بهپیغمبراکرم (ص) به عنوان یک سرمشق و پیشوا و رهبر دستورمی دهد که از شر همه وسوسه گران به خدا پناه برد.

محتوای این سوره از جهتی شبیه سوره ((فلق )) است , هر دو ناظر به پناه بردن به خداوند بزرگ از شـرور و آفات می باشد, با این تفاوت که در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده , ولی در این سوره فقط روی شر وسوسه گران ناپیدا(وسواس خناس ) تکیه شده است .

در فـضیلت تلاوت این سوره روایات متعددی وارد شده از جمله این که درحدیثی می خوانیم که : ((پـیـغـمـبـراکـرم (ص) شدیدا بیمار شد, جبرئیل و میکائیل (دوفرشته بزرگ خدا) نزد او آمدند, جبرئیل نزد سر پیامبر نشست و میکائیل نزد پای او, جبرئیل سوره ((فلق )) را تلاوت کرد, و پیغمبر را با آن در پناه خدا قرار داد, ومیکائیل سوره (قل اعوذ برب الناس ) را)).

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر.

(آیه 1)ـپناه می برم به پروردگار مردم !در ایـن سـوره کـه آخـریـن سوره قرآن مجید است روی سخن را به شخص پیامبر(ص) به عنوان سـرمـشـق و مقتدا و پیشوای مردم کرده , می فرماید: ((بگو: پناه می برم به پروردگار مردم )) (قل اعوذ برب الناس).

(آیه 2)ـ ((به مالک و حاکم مردم )) (ملک الناس ).

(آیه3)ـ ((به (خدا و) معبود مردم )) (اله الناس ).

قـابـل توجه این که در اینجا روی سه وصف از اوصاف بزرگ خداوند (ربوبیت و مالکیت و الوهیت ) تـکیه شده است که همه آنها ارتباط مستقیمی به تربیت انسان ,و نجات او از چنگال وسوسه گران دارد.

البته منظور از پناه بردن به خدا این نیست که انسان تنها با زبان این جمله رابگوید, بلکه باید با فکر و عـقیده و عمل نیز خود را در پناه خدا قرار دهد, از راههای شیطانی , برنامه های شیطانی , افکار و تـبـلـیـغـات شـیطانی , مجالس و محافل شیطانی ,خود را کنار کشد, و در مسیر افکار و تبلیغات رحـمانی جای دهد, وگرنه انسانی که عملا خود را در معرض طوفان آن وسوسه ها قرار داده , تنها با خواندن این سوره وگفتن این الفاظ به جائی نمی رسد.

بـا گـفـتـن ((رب الـنـاس )) اعتراف به ربوبیت پروردگار می کند, و خود را تحت تربیت او قرار می دهد.

با گفتن ((ملک الناس )) خود را ملک او می داند, و بنده سر بر فرمانش می شود.

و با گفتن ((اله الناس )) در طریق عبودیت او گام می نهد, و از عبادت غیر اوپرهیز می کند, بدون شـک کـسـی کـه بـه ایـن صـفـات سـه گانه مؤمن باشد, و خود را با هرسه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد بود.

در حقیقت این اوصاف سه گانه سه درس مهم تربیتی و سه وسیله نجات ازشر وسوسه گران است و انسان را در مقابل آنها بیمه می کند.

(آیه4)ـ لذا در این آیه می افزاید: ((از شر وسوسه گر پنهانکار)) (من شرالوسواس الخناس ).

(آیه5)ـ ((که درون سینه انسانها وسوسه می کند)) (الذی یوسوس فی صدور الناس).

(آیه6)ـ ((خواه از جن باشد یا از انسان )) (من الجنة والناس ).

((خـناس )) صیغه مبالغه از ماده ((خنوس )) به معنی جمع شدن و عقب رفتن است , این به خاطر آن اسـت کـه شیاطین هنگامی که نام خدا برده می شودعقب نشینی می کنند, و از آنجا که این امر غالبا با پنهان شدن توام است این واژه به معنی ((اختفا)) نیز آمده است .

بـنـابـرایـن مـفـهـوم آیـات چنین است : ((بگو: من از شر وسوسه گر شیطان صفتی که از نام خدا می گریزد و پنهان می گردد به خدا پناه می برم )).

کـار شـیـطـان تزیین است و مخفی کردن باطل در لعابی از حق , و دروغ درپوسته ای از راست , و گناه در لباس عبادت , و گمراهی در پوشش هدایت .

خـلاصه هم خودشان مخفی هستند, و هم برنامه هایشان پنهان است , و این هشداری است به همه رهروان راه حق که منتظر نباشند شیاطین را در چهره و قیافه اصلی ببینند, آنها وسواس خناسند, و کارشان حقه و دروغ و نیرنگ و ریاکاری وظاهرسازی و مخفی کردن حق .

جمله ((من الجنة والناس )) هشدار می دهد که ((وسواسان خناس )) تنها در میان یک گروه و یک جـمـاعـت , و در یـک قشر و یک لباس نیستند, درمیان جن و انس پراکنده اند و در هر لباس و هر جماعتی یافت می شوند, باید مراقب همه آنها بود وباید از شر همه آنها به خدا پناه برد.

دوسـتـان نـابـاب , همنشینهای منحرف , پیشوایان گمراه ظالم , کارگزاران جباران وطاغوتیان , نویسندگان و گویندگان فاسد, مکتبهای الحادی و التقاطی ظاهر فریب , وسائل ارتباط جمعی وسـوسه گر, همه اینها و غیر اینها در مفهوم گسترده ((وسواس خناس )) واردند که انسان باید از شر آنها به خدا پناه برد.

در حـدیث پرمعنی و تکان دهنده ای از امام صادق (ع) می خوانیم : ((هنگامی که آیه والذین اذا فعلوا فـاحشة او ظلموا انفسهم ذکروا اللّه فاستغفروا لذنوبهم :کسانی که وقتی کار بدی انجام دهند یا به خـویـشتن ستم کنند خدا را یاد می آورند وبرای گناهانشان استغفار می کنند نازل شد, ابلیس بالای کوهی در مکه رفت , و باصدای بلند فریاد کشید, و سران لشکرش را جمع کرد.

گفتند: ای آقای ما! چه شده است که ما را فراخواندی ؟گفت : این آیه نازل شده (آیه ای که پشت مرا می لرزاند و مایه نجات بشراست ) چه کسی می تواند با آن مقابله کند؟

یکی از شیاطین بزرگ گفت : من می توانم , نقشه ام چنین است و چنان !ابلیس طرح او را نپسندید!دیگری برخاست و طرح خود را ارائه داد باز هم مقبول نیفتاد!در اینجا (وسواس خناس ) برخاست و گفت : من از عهده آن برمی آیم .ابلیس گفت : از چه راه ؟گفت : آنها را با وعده ها و آرزوها سرگرم می کنم , تا آلوده گناه شوند, وهنگامی که گناه کردند توبه را از یادشان می برم !

ابـلـیـس گـفـت : تـو می توانی از عهده ای کار برآیی (نقشه ات بسیار ماهرانه وعالی است ) و این ماموریت را تا دامنه قیامت به او سپرد)).

پایان سوره ناس .

معرفی نویسنده:

ثبت نظر درباره «تفسیر سوره ناس»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

5 * 7 = ?