درج نظر
مطالعه: 2 دقیقه
31 مارس؛ روز جهانی دیده شدن ترنسها

31 مارس؛ روز جهانی دیده شدن ترنسها

روز جهانی دیده شدن ترنس ها یا روز جهانی پدیداری ترنس ها هر ساله در 31 مارس یا یازدهم فروردین برگذار می شود.

روز جهانی دیده شدن ترنسها - International Transgender Day of Visibility

آسمونی :تَراجـِنسی که ترنسکشوال و به‌ اختصار تی‌اس یا ترنس هم گفته می‌شود، افرادی هستند که دارای هویت جنسیتی ای هستند که با جنسیتی که هنگام تولد به آن ها اطلاق شده است، متفاوت است و از هورمون و یا عمل های جراحی برای تغییرات در بدن خود استفاده می کنند. برای مثال، فردی که موقع تولد، پسر خوانده شده اما خود را زن می داند و برای آن که بدنش به بدنی که منتسب به زنان است، نزدیک تر شود، با استفاده از دارو های هورمونی، بالانس هورمونی خود را تغییر میدهد تا ظاهرش نیز به همانند جنسیتش زنانه شود.

برخی از افراد تراجنسی دست به عمل یا عمل های تطبیق جنسیت نیز میزنند.عدم دسترسی به تغییرات فیزیکی و به رسمیت شناخته نشدن جنسیت آن ها می‌تواند باعث خودکشی تراجنسی‌ها شود. واژه تراجنسی یا ترنسشکوال در سال های اخیر، کمتر توسط این افراد استفاده می شود و اکثر آن ها واژه تراجنسیتی یا ترنسجندر را به واژه تراجنسی یا ترنسکشوال ترجیح می دهند

این یک مناسبت شاد برای ترنس ها محسوب می شود و افراد و سازمان های مختلف سعی میکند تا در این روز درباره موضوع ترنس اطلاع رسانی کنند و از تبعیض هایی که یک ترنس با آن ها مواجه است صحبت کنند و برای آن راه حل پیدا کنند.

این مناسبت توسط یک فعال آمریکایی در میشیگان به نام راشل کرندال در سال 2009 ایجاد شد.

راشل این مناسبت را زمانی ایجاد کرد که دید هیچ مناسبت شادی برای جامعه ترنس وجود ندارد و تنها مناسبت جهانی برای جامعه ترنس، روز یادبود ترنس ها است که به یاد کشته شدگان جامعه ترنس برگذاز می شود و در این روز هیچ یادی از ترنس های زنده و فعال نمی شود و البته روز یادبود ترنس ها بر روی آموزش و یاددهی به مردم تمرکز ندارد.

در سال 2014 روز دیده شدن ترنس ها جهانی شد و در سایر نقاط دنیا نیز مورد توجه قرار گرفت.

اما چرا باید این روز را جشن گرفت و برایمان مهم باشد؟

وقتی هنوز در جامعه ما ترنس بودن به خوبی شناخته نشده و بسیاری از ترنس ها مجبور هستند تا هویت خود را از جامعه و حتی خانواده شان مخفی کنند، شاید صحبت کردن از مناسبتی مانند روز دیده شدن ترنس ها کمی مسخره و عجیب باشد.

ترنس ها هنوز در معرض خطرات و ریسک های زیادی هستند و به همین خاطر نمیتوانند خود را به راحتی بروز دهند و به زندگی مخفیانه روی می آورند. اما اهمیت این روز دقیقا همینجاست!

در این روز ترنس ها تشویق می شوند تا با افتخار خودشان را به جامعه ای که متعلق به خودشان است معرفی کنند این یک فرصت است تا بایستیم و فریاد بزنیم به من نگاه کنید! نگاه کنید من خودم هستم.

آسیب به خود، سوءاستفاده، روابط احساسی، درمان، هورمون، جراحی و جراحی و باز هم جراحی اینها فقط تعداد کمی از دست اندازهای زندگی یک ترنس است.

برخی ترنس ها در گذشته حتی از اینکه کسی آن ها را نگاه کنند وحشت داشتند اما امروز دیگر اینطور نیست و ما این را مدیون ترنس هایی هستیم که پیش از ما ایستادند و فریاد زدند. برخلاف روز یادبود ترنس ها، امروز برای یادآوری کسانی که از بین ما رفتند نیست، بلکه برای یادآوری کسانی است که این جامعه را ساخته اند و برای آن تلاش کرده اند. کسانی که زندگی خود را وقف این کرده اند که بدون هیچ حمایتی رو در روی دنیا ایستادگی کنند و ترنس را به دنیا معرفی کنند.

امروز برای کسانی است که با جامعه مبارزه کردند تا ترنس های دیگر در آرامش باشند و متهم به نافرمانی شدند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «31 مارس؛ روز جهانی دیده شدن ترنسها» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 31 مارس؛ روز جهانی دیده شدن ترنسها فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.