زمان مطالعه: 1 دقیقه
13 آوریل؛ روز جهانی آگاهی عملکرد اختلال عصبی

13 آوریل؛ روز جهانی آگاهی عملکرد اختلال عصبی

روز 13 آوریل مصادف با 24 فروردین به عنوان روز جهانی آگاهی در مورد اختلال عصبی عملکردی نام گرفته است.

13 آوریل، روز جهانی آگاهی عملکرد اختلال عصبی (international FND awareness day) است.

اختلال تبدیلی که اکنون نام جدیدی تحت عنوان اختلال عصب شناختی عملکردی نیز خوانده می شود شامل علائم متعددی است که در ظاهر خاستگاه نورولوژیکال دارد ، اما مدلهای جاری بر سر توضیح سایکوژنیکی یا اورگانیکی این اختلال ، اختلاف نظر دارند.

علائم اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا ( اختلال نورولوژیکی عملکردی)  (functional neurological disorder) دارای علائم متعددی است .این اختلال تمارض (malingering) نیست. این اختلال به اندازه پارکینسون می تواند ناتوان کننده باشد.

این علائم عبارتند از: دردهای مزمن ، تغییرات بینایی، اختلال در عملکرد  مثانه، اختلالات حرکتی غیر ارادی ، علائم حسی، تغییرات شناختی ، اختلالات خواب، سردرد / میگرن، ضعف عضلانی/فلج، اختلال در راه رفتن، شبه صرع،اختلالات گفتاری، کاهش تمرکز و ... است.

اغلب زمانی که این تشخیص برای بیماران داده می شود با اطلاعات بسیار اندکی روانه خانه می گردند و برای آنها این سوالات مطرح می شود که الان باید چه کار کنم ؟

بیماری اختلال عصبی چیست ؟

برخی به دنبال تحقیق در این مورد به سایتهای اینترنتی می روند و برخی دیگر به دنبال سوال از متخصصین . مشهورترین متخصص این اختلال در جهان دکتر مارک ادواردز ( Dr. Mark Edwards ) است که در دنیا در جهت درک و کمک به درمان این اختلال زمان زیادی را اختصاص داده است.

پزشکان ، واژگان مختلفی را برای تعریف این بیماری به کار می برند . ولی آنچه که من از تجربه قبلی خود در در نام نهادن این بیماری در ایران می دانم این است که آنها این بیماران را گاهی بیماران روان - تنی و یا کسانی که پندار بیمارگون دارند، می نامند و متاسفانه رفتارهای نادرستی با آنها دارند.

از سال 2011 پیشرفتهای زیادی در درکاختلال تبدیلی (conversion disorder) و یا  اختلال عصب شناختی عملکردی  (Functional neurological disorder ) صورت گرفته و اطلاعات در این زمینه در حال به روز شدن است . فقدان در آگاهی و درک کافی از این بیماری باعث شده است که افراد زیادی در دنیا به ویژه مبتلایان به یکدیگر کمک کنند تا بتوانند آگاهی نسبی را در این زمینه فراهم سازند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «13 آوریل؛ روز جهانی آگاهی عملکرد اختلال عصبی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 13 آوریل؛ روز جهانی آگاهی عملکرد اختلال عصبی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.