زمان مطالعه: 2 دقیقه
15 سپتامبر ، روز جهانی نقطه

15 سپتامبر ، روز جهانی نقطه

15 سپتامبر روز بین المللی “نقطه” است، روز جهانی جشن گرفتن خلاقیت، جسارت و همکاری.

15 سپتامبر روز جهانیِ «نقطه» نام گذاری شده است. این روز را به این علت جشن می‌گیرند که نماد جسارت، خلاقیت و همکاری است. نام‌گذاری این روز، از سال 2009 آغاز شد، زمانی که آموزگاری داستان «نقطه» اثر کلاسیک پیتر اچ رینولدز را به دانش آموزانش معرفی کرد. محتوای داستان پیتر اچ رینولدز به شما نشان می‌دهد که چگونه یک نقطه می‌تواند نماد خلاقیت باشد.

در خلاصه داستان «نقطه» اینطور می‌خوانیم:

کلاس هنر تمام شده اما کاغذ نقاشی «واشتی» هنوز کاملاً سفید است و خودش مثل سریش به صندلی چسبیده است. واشتی با خود می‌گوید: «خیلی مسخره است، من هنوز نتوانسته‌ام چیزی بکشم.» معلم کنار او می‌آید و لبخندی می زند و از او می‌خواهد در برگه‌اش چیزی بکشد، یک خط، یک علامت یا حتی یک نقطه. واشتی با عصبانیت ماژیکی بر می‌دارد و ضربه محکمی بر کاغذ می زند: «بفرمایید!» معلم کاغذ را از روی میز برمی دارد و با دقت نگاه می‌کند. بعد آن را به واشتی می‌دهد و با مهربانی به او می‌گوید: «حالا امضا ش کن.» هفته بعد، وقتی واشتی به کلاس هنر می‌رود از دیدن تابلویی که بالای میز معلمش به دیوار آویزان است تعجب می‌کند، چون همان نقطه کوچکی است که واشتی کشیده بود، نقطه او در یک قاب طلایی کنگره‌ای! واشتی با خود می‌گوید: «این که کاری ندارد، من نقطه‌های بهتر از این می‌توانم بکشم.» و این آغازی است برای او که خود را بیابد و قدم به دنیای ناشناخته نقاشی بگذارد.

واشتی در داستان «نقطه» با یک دعوت مهربانانه از طرف معلمش رو به رو می‌شود؛ این داستان به کودکان ناامید اعتماد به نفس می‌دهد تا برای انجام کارها نخستین قدم را بردارند، حتی اگر سخت و غیرممکن باشد، حتی اگر موفق نشوند و حرکت آن‌ها پیش پا افتاده باشد، مثل گذاشتن یک نقطه در یک صفحه؛ اما این عمل دعوتی است برای ابراز وجود، برای سهیم کردن دیگران در استعدادهای خود و برای یک حرکت خلاقانه کوچک که به کاری بزرگ می‌انجامد و آغازگر مسیر ترقی و رشد و ایجاد اعتمادبنفس در کودکان می‌شود.

پیتر اچ رینولدز، نویسنده داستان «نقطه»، همیشه در پاسخ به کودکانی که از او درباره کتاب مورد علاقه‌اش می‌پرسند، از کتاب «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» رولد دال به عنوان دومین کتاب محبوب خود نام می‌برد، بعد دفترچه‌ی سفید و نانوشته‌ای از کیفش بیرون می‌کشد و به کودکان می‌گوید: این محبوبترین کتاب من است!

پیتر می‌گوید: کمی طول می‌کشد تا کودکان منظور من را درک کنند، بعد به آن‌ها می گویم این دفترچه می‌تواند جایی برای هنرنمایی و داستان‌سرایی شما باشد، می‌تواند هر چیزی باشد که شما دوست دارید. زندگی شما یک کتاب نانوشته است و شما می‌توانید خودتان داستان خود را بنویسید، وگرنه شخص دیگری این کار را انجام خواهد داد.

همان طور که پیتر رینولدز می‌گوید، داستان «نقطه» استعاره‌ای از «شروع» است؛ استارت نوشتن یک کتاب، شروع یک شغل تازه، ابتدای رابطه‌ای جدید... از دیدگاه او «نقطه» به معنای هر گونه ماجراجویی جدید است.

نقطه داستان آموزگاری است که به دانش آموزش کمک می‌کند تا این شجاعت را پیدا کند که «فقط یک خط یا علامت» بکشد. در روز بین‌المللی نقطه، این پیام داستان گسترش پیدا می‌کند و الهام بخش افراد بیشتری می‌شود. داستانی که بر روی یک کاغذ آغاز شد، اکنون به مردم سراسر دنیا و در هر سنی کمک می‌کند تا قدرت و پتانسیل خلاقیت را دوباره کشف کنند.

نظر خود را درباره «15 سپتامبر ، روز جهانی نقطه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 15 سپتامبر ، روز جهانی نقطه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.