زمان مطالعه: 3 دقیقه
جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

در دو دهه اخیر، فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات با دگرگون ساختن ابزارها و شیوه های داده ورزی و همچنین فراهم

در دو دهه اخیر، فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات با دگرگون ساختن ابزارها و شیوه های داده ورزی و همچنین فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده­ی داده­ها، موجب تحولات بنیادین در رسانه ها و آثار فرهنگی و هنری گردیده است. ابزارهای حاصل از این فنآوری ، هم  شیوه های ایجاد و نشر بسیاری از آثار فرهنگی و هنری را دگرگون ساخته و هم رسانه ها و اشکال تازه ای در این آثار پدید آورده است.

تاریخ دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال

  • زمان برگزاری: 23 اردیبهشت الی 7 مرداد 1400 
  • مهلت ارسال آثار: از 23 اردیبهشت تا 10 تیر ماه 1400

موضوعات دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال

انقلاب اسلامی و مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج قاسم سلیمانی) - خانواده و سبک زندگی - اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری - مسجد و مناسک دینی - امید، تفریح و نشاط اجتماعی - سواد رسانه‌ای و زیست مجازی - حکمرانی و مدیریت فرهنگی  - خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی - موضوع ویژه:  فضای مجازی و مقابله با کرونا

پوستر رسمی دوازدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال
پوستر رسمی دوازدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

 

صاحبان بسترهای تولید و نشر،  نرم‌افزار‌های تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای و محتواهای دیجیتال برای ثبت نام و ارسال آثار به نشانی www.platzaar.ir مراجعه فرمایید.

لازم به ذکر است که تا به این لحظه اطلاعاتی در خصوص برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال در سال 1401 منتشر نشده است. به محض منتشر شدن اطلاعات مربوطه این مطلب به روز رسانی خواهد شد.

تاریخچه جشنواره رسانه‌های دیجیتال

جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ایران برگزار می‌شود و  نخستین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال از 24 تا 31 اردیبهشت ماه سال 1386 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده است.

در بهمن ماه 1392 با تلفیق کلیه حوزه‌های وابسته به فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه ITDMEX این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار گردید و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این اقدام را نشانه‌ای از تصمیم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برون سپاری امور اجرایی به بخش خصوصی دانست. لازم به ذکر است که دوره اول نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با حضور مجموع 166 شرکت داخلی و خارجی در اسفند ماه 1392 برگزار شد.

در مردادماه 1393 طی نشستی تفاهم نامه رسمی همکاری میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور واگذاری رسمی اجرای نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال (ITDMEX) توسط بخش خصوصی به امضاء رسید. در این جلسه حسن نجفی سولاری رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال اعلام کرد که با این کار واگذاری تصدی گری‌های این حوزه به بخش خصوصی آغاز گردیده است اما جشنواره رسانه‌های دیجیتال همچنان توسط دولت برگزار خواهد شد. دوره دوم آن نیز 15 تا 18شهریور ماه 1393 برگزار شد.

سرعت و وسعت دامنه انتشار، جذابیت، تنوع و حجم محتوای قابل نشر توسط این ابزار تا اواخر قرن گذشته میلادی، خارج از تصورات ذهنی ارباب رسانه ها بوده است. رسانه های جدید از سویی با ایجاد بستر نشر آسان و گسترده محتوا و تعامل دوسویه نافذ و فراگیر در مقیاس جهانی، فرصتی استثنایی برای انتشار و تبلیغ  فرهنگ و ارزش های نظام جمهوری اسلامی میان جهانیان پدیدآورده و از سوی دیگر فرهنگ ملی و دینی را با سیل عظیم فرهنگ بیگانه مواجه ساخته است؛ این تعامل دو سویه، هویت و ارزشهای فرهنگی و حتی زبان ملی کشور را در معرض هجوم قرارداده است.

پدیده های نوظهور مبتنی بر فنآوری نوین ارتباطات و اطلاعات نیز اگرچه امکان انجام سهل بسیاری از امور و ارتقای قابل­ توجه بهره­وری را فراهم آورده است، اما به نوبه خود با دگرگون ساختن بسیاری از قراردادها و روابط اجتماعی، تأثیراتی عمیق بر فرهنگ عمومی گذاشته و بستری مناسب برای بروز ناهنجاری ها و جرایم دیجیتال فراهم آورده است.

اهداف برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال

  1. جریان سازی و ایجاد بستر مناسب جهت تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملّی و اسلامی‌ در حوزه رسانه‌های دیجیتال
  2. ایجاد جایگاهی برای عرضه و ارزیابی رسانه های دیجیتال در کشور
  3. فراهم کردن فضای همدلی و هم افزایی میان پدید آورندگان آثار در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال
  4. توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه وابزارهای دیجیتال
  5. کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی ‌به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور
  6. حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال
  7. بستر سازی و فراهم نمودن زمینه‌ی لازم جهت تحقق جنبش نرم افزاری در حوزه محتوای دیجیتال
  8. ایجاد بستر رقابت میان تولیدکننده رسانه های دیجیتال در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق بخشی به بازار داخلی و خارجی محصولات ایرانی در‌این صنعت
  9. ارتباط و تعامل با مراکز بین‌المللی دارای تکنولوژی در حوزه رسانه های دیجیتال به منظور بالا بردن سطح کیفی محصولات تولید شده در داخل کشور
  10. فراهم نمودن بستر لازم برای توسعه صادارت نرم افزارهای رایانه ای



نظر خود را درباره «جشنواره ملی رسانه های دیجیتال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جشنواره ملی رسانه های دیجیتال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.