زمان مطالعه: 3 دقیقه
15 می ، روز جهانی خانواده

15 می ، روز جهانی خانواده

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1993 به علت اهمیت خانواده در جامعه بین الملل، روز 15 می را به عنوان روز جهانی خانواده نامگذاری کرد.

15 می ، روز جهانی خانواده است. این روز جهانی فرصتی را برای ارتقای آگاهی از مسائل مرتبط با خانواده ها فراهم می آورد و دانش اجتماعی، اقتصادی و فرآیندهای جمعیت شناختی موثر بر خانواده ها را افزایش می دهد.

آسمونی: هم چنین، مجمع عمومی در این قطعنامه یادآور شد که تبصره های مرتبط با خانواده از نتایج کنفرانس ها و اجلاس های اصلی سازمان ملل متحد در دهه 1990 و فرآیندهای پیرو آن، راهنمای سیاستی را در مورد راههای تقویت اجزای سیاستی با محوریت خانواده به عنوان بخشی از یک رویکرد جامع یکپارچه برای توسعه، دنبال می کند.

روز جهانی خانواده اهمیت خانواده را به عنوان یک واحد انسانی اساسی به ارمغان می آورد و فرصتی را برای دولتها، سازمانها، و افراد فراهم می آورد تا دانش پیرامون مشکلات، نقاط قوت و خواسته های خانواده ها را تقویت نمایند.

بزرگداشت سال 2011 روز جهانی خانواده، بر موضوع " مواجهه با فقر خانواده و محرومیت اجتماعی" تاکید می کرد اما مضمون اصلی روز جهانی خانواده در سال 2012  "تضمین تعادل کاری خانواده" می باشد.

تاریخچه روز جهانی خانواده

در گذشته،گروههای بسیاری از خانواده ها زندگی می کردند و هر گروه به زبان متفاوتی صحبت کرده و نگرش متفاوتی نیز داشتند. اما در زمان خاصی، تعدادی از اعضای این خانواده ها درکنارهم برای یک جلسه جمع می شدند سپس ازدواج ها را سازماندهی می کردند و از نقاشی کردن بدن، رقص، مهمانی و آوازخوانی برای روزها و هفته ها لذت می بردند. این کار تعادل زندگی آنها را فراهم می آورد و موجب در کنار هم بودن خانواده ها می شد. این روزها، ما با شرایط سختی روبرو هستیم و اهمیت خانواده و پیوند با یکدیگر حتی بیش از گذشته نمود پیدا کرده است. سال 1994 به عنوان سال جهانی خانواده از سوی سازمان ملل نامیده شد. این کار به علت تغییر ساختارهای مالی و اجتماعی صورت گرفت که همچنان بر روی ساختار و ثبات واحد خانواده در بسیاری از کشورهای جهان اثر دارد. 15 می، روز جهانی خانواده، نقطه اتصالی برای اندیشیدن به اهمیت خانواده، افراد، تمدن ها و فرهنگ های اطراف جهان می باشد.

15 می ، روز جهانی خانواده
15 می ، روز جهانی خانواده

نماد روز جهانی خانواده

بازنمایی روز جهانی خانواده شامل یک حلقه سبز تیره با یک تصویر قرمز رنگ است. این تصویر متشکل از عناصر نقاشی های ساده از یک قلب و یک خانه است. این نماد به این مسئله اشاره دارد که خانواده مرکز فعالیت جامعه است و یک خانه پشتیبان و پایدار را برای افراد در تمام سنین فراهم می آورد.

هدف روز جهانی خانواده  

مراسم سالانه روز جهانی خانواده، اهمیت اتصال جامعه جهانی به خانواده ها به عنوان واحدهای اساسی جوامع و نگرانی از وضعیت امور خانواده در اطراف جهان را منعکس می سازد . هم چنین این روز موقعیتی را فراهم می کند تا بتوان به واقعیت هایی از روش های اقتصادی، ادبی، اجتماعی و جمعیت شناختی موثر بر خانواده ها دست یافت. برنامه سازمان ملل در روز خانواده، نقطه مرکزی در طرح سازمان ملل در مسائل مربوط به خانواده است. به عنوان یک نقطه بسیار مهم، اقدامات و فعالیتهای اصلی این روز عبارتند از :

  • فراهم آوردن خدمات اساسی در حوزه خانواده و سیاست خانواده در سازمان ملل متحد، نهادهای بین دولتی، مجمع عمومی سازمان ملل، کمیسیون توسعه اجتماعی و شورای اقتصادی و اجتماعی
  • ارتقاء درک از هدف روز جهانی خانواده
  • ارتقاء توجه به خانواده در سیاست گذاری در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی
  • تبادل دانش و مهارت، گردش اطلاعات و حفظ شبکه سازی در مورد مسائل خانواده
  • حفظ پژوهش خانواده و مطالعات تشخیصی
  • پشتیبانی و ارتقاء سیاست ها و برنامه های خانواده در قوانین سراسر کشورها و سیستم سازمان ملل
  • ارائه کمک های فنی و پشتیبانی از ظرفیت سازی برای دولتهای کشورهای درحال توسعه در حوزه خانواده
  • برقراری ارتباط و گفتگو با دولتها، نهادهای مدنی و بخش خصوصی در زمینه امور مرتبط با خانواده

فعالیت ها و رویدادهای روز جهانی خانواده

اقدامات وسیعی در سطوح منطقه ای، ملی، و بین المللی در زمینه روز جهانی خانواده برنامه ریزی می شود. این اقدامات عبارتند از: کارگاهها، کنفرانسها، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و نشست هایی برای مقامات دولتی، بحث های سازمان یافته و آشکار در جهت بالا بردن آگاهی از مضمون هر ساله، جلسات آموزنده برای جوانان، و بازگشایی کمپین هایی برای برنامه های عمومی جهت تقویت و حفظ واحدهای خانواده.

نظر خود را درباره «15 می ، روز جهانی خانواده» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 15 می ، روز جهانی خانواده فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.