زمان مطالعه: 1 دقیقه
21 مارس؛ روز جهانی رفع تبعیض نژادی

21 مارس؛ روز جهانی رفع تبعیض نژادی

21 مارس، روز جهانی رفع تبعیض نژادی و میارزه با نژاد پرستی می باشد که به افتخار آفریقایی -آمریکایی هایی که در این روز در سال 1960 اعتراضات کردند، نامگذاری شد.

روز جهانی رفع تبعیض نژادی - international day for the elimination of racial discrimination

در همین رابطه قرارداد بین‌المللی رفع هر نوع تبعیضی نژادی، مشتمل بر یک مقدمه و بیست‌وپنج ماده، در بیست و یکم دسامبر 1965 برابر سی‌ام آبان 1344 شمسی در بیستمین دوره اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تنظیم و به تصویب رسید.

هرچند تبعیض و بی‌عدالتی در مورد انسان و در میان ملت‌ها سابقه طولانی دارد، اما تبعیض نژادی و برتر دانستن یک نژاد بر نژادهای دیگر ساخته‌ و پرداخته استعمار غرب است. ثروت‌اندوزی که از مشخصه‌های دوران رنسانس در اروپا است در این زمینه نقش مهم دارد. کشف‌های جغرافیایی و تجارت برده که در قرن هجدهم به اوج خود رسید و بنا بر روایتی تعداد آن بین سی تا پنجاه میلیون نفر بود، اروپا را ثروتمند ساخت.

21 مارس؛ روز جهانی رفع تبعیض نژادی
21 مارس؛ روز جهانی رفع تبعیض نژادی

 

یکی از نویسندگان آفریقایی می‌نویسد: طی قرن‌ها، حادثه مهم تاریخ ما برده‌فروشی است و نژادپرستی نتیجه مستقیم و اندوه‌بار آن است. فرانتس فانون در کتاب نژادپرستی و فرهنگ معتقد است: استعمار غرب با تکیه‌بر تفوقی تکنیکی بر دنیا سیادت می‌کند. به پیشگامان استعمار این باور دست داده است که اگر دارای تمدن برترند، به دلیل آن است که از نژاد برترند. از همین‌جا بود که نژادپرستی به انواع مختلف وارد فرهنگ و تمدن غرب شد و کم‌کم به یکی از ارکان آن مبدل گردید.

از تحقیر نژاد پست تا تحقیر انسان و نفی شخصیت و حیثیت انسانی، فاصله یک‌قدم است. غرب در پی آن است تا انسان بومی را بی‌هویت سازد؛ حتی تاریخش را نیز مصادره کردند و برایش تاریخی نوشتند که بومی باور کند هیچ هویتی ندارد.

روز جهانی رفع تبعیض نژادی - international day for the elimination of racial discrimination
روز جهانی رفع تبعیض نژادی - international day for the elimination of racial discrimination

 

دانش امروز به دو نتیجه مهم درباره مسئله نژاد رسیده است:

  1. در هیچ جای جهان نژاد خالص پیدا نمی‌شود
  2. برتری نژاد افسانه‌ای بیش نیست

در یک کنفرانس علمی در پوست و مو ارتباطی به حقیقت انسانیت ندارد.

در دنیای معاصر اندیشه تبعیض نژادی به‌مثابه یک ایدئولوژی و باور، جزء اهداف استعماری شده است. نویسندگانی پدید آمدند که نظریاتشان را می‌توان جاده‌صاف‌کن جنایات استعمارگران خواند. آنان در قالب به‌اصطلاح نظریه علمی، هم به معرفت بشری خیانت کردند و هم ناجوانمردانه تهمت‌های ناروا و زشتی را به نام ویژگی‌های انسان‌ها و ملت‌های تحت ستم شیوع دادند؛ تا جایی که گفته‌اند: تبعیض نژادی عبارت است از ارزش نهادنِ کلی و مشخص برای تفاوت‌های حقیقی یا تخیلی که تهمت زننده به سود خود و به زیان قربانی، بیان می‌کند تا ستیزه‌جویی خود را توجیه کند.

نظر خود را درباره «21 مارس؛ روز جهانی رفع تبعیض نژادی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 21 مارس؛ روز جهانی رفع تبعیض نژادی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.