مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای در تهران را تابحال شنیده اید؟ شهرداری تهران درصدد است تا قانون جدید مربوط به پارک خودروها را اجرا کند. براساس قانون جدید پارک خودرو در خیابان ها یا به عبارت ساده تر مدیریت هوشمند پارک، همه هزینه‌های پارک های حاشیه ای باید به صورت مکانیزه انجام می شود. آسمونی در این بخش جزییات قانون جدید پارک خودرو در خیابان ها (مدیریت هوشمند پارک) را شرح می دهد.

قانون جدید پارک خودرو در خیابان ها (مدیریت هوشمند پارک)

کامران اخباری درباره جزئیات مدیریت هوشمند پارک که به تازگی در برخی معابر شهر تهران در حال اجراست، اظهار کرد: هدف از مدیریت پارک حاشیه‌ای توزیع عادلانه فضای پارک است، اما مدیریت هوشمند پارک، اقدام جدیدی است که طبق تبصره یک، ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که توسط وزارت کشور ابلاغ شد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طبق قانون مذکور همه هزینه‌های پارک‌های حاشیه‌ای باید به صورت مکانیزه انجام شود، ادامه داد: در سال‌های گذشته افرادی به عنوان پارکبان هزینه پارک خودرو‌ها را دریافت می‌کردند، اما فعالیت آن‌ها متوقف و اعلام شد که ادامه فعالیت این افراد تخلف است و به شهرداری ارتباطی ندارد.

معاون اجرایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در گذشته اولین سیستم هوشمند پارکومتر بود که پرداخت نقدی نداشت و شهروندان بدون اینکه با فردی سرو کار داشته باشند می‌توانستند از طریق کارت بلیت اتوبوس و مترو و اخیرا با اپلیکشن «همراه من» یا سایت «تهران من» نسبت به پرداخت هزینه پارکومتر اقدام کنند.

نحوه پرداخت پارک هوشمند به چه صورت است؟

اکنون با قدیمی شدن پارکومترها، سیستمی برای شهر تهران طراحی شده که مطابق یکی از سیستم‌های نوین دنیاست و حتی کلانشهر‌های دیگر ایران مانند مشهد و تبریز از مشابه آن استفاده می‌کنند. در این سیستم کافی است فردی که قصد پارک کردن خودروی خود را دارد، در سامانه «تهران من» یا از طریق اپلیکیشن «همراه من» ثبت‌نام کرده باشد. برای ثبت‌نام سه مشخصه کد ملی، شماره موبایل و شماره پلاک خودرو نیاز است و در جریان ثبت نام کیف پول الکترونکی وجود دارد که سال گذشته برای طرح ترافیک نیز ایجاد شد.

به محض اینکه راننده خودروی خود را پارک می‌کند، دیتای خودرو هرز نیم ساعت یک‌بار برداشت می‌شود و در نهایت هزینه پارک از کیف پول الکترونیک برداشت می‌شود. برداشت دیتای خودرو با چندین روش انجام می‌شود و افراد با مراجعه به سامانه «تهران من» می‌توانند زمان ورود و خروج خود را در محدوده پارک خودرو و همچنین هزینه آن را مشاهده کنند.

معاون اجرایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مکانیزم برخورد با افرادی که هزینه پارک حاشیه‌ای را نپردازند، گفت: «جریمه نپرداختن هزینه پارک در حساب عوارض خودروی افراد لحاظ می‌شود و هنگام فروش خودرو باید همه بدهی‌های خود را بپردازد».

پارک حاشیه ای هوشمند چگونه عمل می کند؟

سیستم مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای مبتنی بر سنسورهای بی‌سیم شامل یک ایستگاه پایه، روترها، سنسورهای شناسایی و یک سرور از راه دور هستند. سنسورهای شناسایی در کنار خیابان تعبیه و هر سنسور در مرکز قطعه پارک حاشیه ای نصب می‌شود.

هر سنسور، میدان مغناطیسی زمین را به صورت دوره ای شناسایی و براساس تغییرات میدان مغناطیسی، ورود یا خروج اتومبیل را تشخیص می‌دهد، سپس پیامی را به روتر ارسال می‌کند و روتر مجموعه این پیام‌ها را به یک ایستگاه پایه هدایت می کند. در ایستگاه پایه، اطلاعات سنسورهای مختلف ادغام شده و به تابلو های پیام متغیر جهت راهنمایی و نیز به سرور مرکزی برای انتقال به نرم افزارهای موبایل جهت رزرو یا اطلاع رسانی ارسال می شود.

پارک حاشیه‌ای در کدام مناطق تهران اجرا می‌شود؟

هنوز مدیریت پارک هوشمند خودرو در تمام تهران اجرایی نشده. فعلاً در مناطق 2، 6، 7، 11 و 12 طی مراحل مرختلف سازماندهی می شوند.

نرخ عوارض پارک حاشيه‌ ای تهران در سال 1400

نوع وسیله نقلیه به ازای هر نیم ساعت (تا مدت زمان حداکثر 3 ساعت) به ازای هر نیم ساعت (پس از 3 ساعت)
سواری و وانت 12/500 ریال 16/000 ریال
کامیونت و مینی بوس 25/000 ریال 31/000 ریال

 

در پارك‌های حاشيه‌ایِ مجاز تا نيم ساعت رايگان خواهد بود.

نظر خود را درباره «قانون جدید پارک خودرو در خیابان ها (مدیریت هوشمند پارک)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره قانون جدید پارک خودرو در خیابان ها (مدیریت هوشمند پارک) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.