زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاریخچه بیمه

تاریخچه بیمه

در این پست از آسمونی می خواهیم نگاهی داشته باشیم به تاریخچه بیمه. همراه ما باشید. تقریبا از زمانی که بشر...

در این پست از آسمونی می خواهیم نگاهی داشته باشیم به تاریخچه بیمه. همراه ما باشید. تقریبا از زمانی که بشر زندگی متمدن را آغاز کرد و به کار و تجارت و بازرگانی پرداخت، این احساس در او ایجاد شد که باید اندوخته و پشتوانه ای برای مقابله با انواع زیانها و اتفاقات و بلایای طبیعی داشته باشد.

تاریخچه بیمه
تاریخچه بیمه

تاریخچه بیمه در این رابطه کشتیرانان فنیقی را مبتکر بیمه می نامند که در اصل برای حمایت از تجارت و پشتیبانی از کشتی های تجاری ابداع شد و به نوعی بیمه دریایی محسوب می شد. به اینگونه که کشتیرانان و دریانوردان از بازرگانان و تجار وام دریافت می­‌کردند و اگر سفر خود را به سلامت به سرانجام می­‌رساندند باید در مدت زمان معلوم اصل پول دریافتی را به همراه سودش به آن بازرگان بازگشت می‌دادند. در تمام این مدت هم کالاهای این دریانورد مقروض نزد بازرگان گرو می‌ماند و اگر طلبش به موقع وصول نمی‌شد می‌توانست آنها را به حراج بگذارد اما چنانچه کشتی با اتفاقات دریایی رو به رو می­شد یا دزدان دریایی کالاها را غارت می کردند دریانورد هیچ وظیفه‌ای نسبت به عودت دادن وام دریایی نداشت. در واقع ریسک اصلی به گردن بازرگان وام دهنده بود که اصل و سود سرمایه او در گرو سالم رسیدن کالاها به مقصد بود. این نوع بیمه چیزی حدود پانصد الی ششصد سال پیش از میلاد مسیح در کشورهای حوزه مدیترانه رواج داشت. بنا به برخی روایات این نوع از بیمه حدود دو هزار سال قبل از میلاد در هند و حتی هزار سال قبل از آن یعنی سه هزار سال پیش از میلاد مسیح در چین مرسوم بوده است. جدای بیمه‌ دریایی، بیمه‌های دیگری نیز در جهان باستان وجود داشته است. برای نمونه، بر پایه‌ نوشته‌های قدیمی  پیرامون تاریخ باستانی ایران، دولت‌های باستانی ایران از خانواده‌هایی که در آیین جشن‌های نوروز هدیه‌ای به ارزش ده هزار درهم یا بیش‌تر به پادشاه می‌دادند، در رویدادهای ناخواسته و گرفتاری‌های مالی پشتیبانی می‌کرد.

تاریخچه بیمه
تاریخچه بیمه

تاریخچه بیمه   اما بیمه به معنای امروزی از قرن چهاردهم میلادی در ایتالیا به وجود آمد. در قرن پانزدهم میلادی تعدادی از بازرگان‌­ها کسب و کار خود را به صدور بیمه منحصر کردند. در سال 1552 گروهی از فعالان بیمه گر سازمان مجهزی در شهر فلورانس تشکیل دادند. در ادامه سیر تاریخچه بیمه، بازرگانان تصمیم گرفتند انواع دیگری هم ابداع کنند که تا در برابر دیگر خطرها و بلایا نیز با هم شریک شوند. لذا نخستین سازمان لندن در سال 1667 که بیش از 130هزار خانه در آن سوخته و بیش از صد هزار بی­‌خانمان و آواره برجا گذاشت تاسیس شد. سال‌ها بعد در آمریکا فروشگاه داران بزرگ برای پشتیبانی از فروشگاه‌­های چوبی خود در برابر آتش گرفتن، نخستین شرکت بیمه آمریکایی را تاسیس کردند اما این شرکت نتوانست بیشتر از 5 سال دوام بیاورد. 12 سال بعد بنجامین فرانکلین یک شرکت بیمه آتش‌­سوزی در فیلادلفیا تاسیس کرد که هنوز هم با نام شرکت بیمه آمریکای شمالی فعال است و وجود دارد. مقر اصلی آن هم کماکان در فیلادلفیا است. در سال 1911 قانون بیمه ملی در بریتانیا  به تصویب رسید و پس از جنگ جهانی دوم بیمه­‌های اجتماعی توسعه پیدا کرد. نخستین بیمه نوین در ایران نیز از سال 1314 با نام شرکت سهامی بیمه ایران تشکیل شد که به نوعی اولین شرکت بیمه در خاورمیانه به شمار می رفت. آسمونی

نظر خود را درباره «تاریخچه بیمه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تاریخچه بیمه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.