زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با صنعت و تجارت گل

آشنایی با صنعت و تجارت گل

آشنایی با صنعت و تجارت گلصنعت گلبه گزارش آسمونی صنعت گل تولید، تجارت و دادوستد گل است. این صنعت شامل...

آشنایی با صنعت و تجارت گل

آشنایی با صنعت و تجارت گل
آشنایی با صنعت و تجارت گل

صنعت گل

به گزارش آسمونی صنعت گل تولید، تجارت و دادوستد گل است. این صنعت شامل رسیدگی و مواظبت از گل، طراحی و چیدمان گل، تجارت، نمایش و تحویل گل هم می‌شود. عمده‌فروش‌ها انبوهی از گل‌ها و فراوردهای مرتبط با آنها را به حرفه‌ای‌های این تجارت می‌فروشند. خرده‌فروش‌ها اغلب گل‌های تازه و محصولات و خدمات مرتبط را به مشتری‌ها می‌فروشند.

این صنعت می‌تواند در کشت گل و تزیین و کار فروش آنها وارد شود. بسیاری از مواد خام فراهم شدهٔ تجارت گل از صنعت گل‌های چیده‌شده است. گل‌فروشی‌ها همراه با فروشگاه‌های آن‌لاین بازارهای اصلی فروش گل هستند اما سوپر مارکت‌ها، مغازه‌هایی که وسایل باغبانی می‌فروشند و جایگاه‌های سوخت هم گل می‌فروشند.

industry-and-trade-flower
industry-and-trade-flower

تجارت گل

به گزارش آسمونی تجارت گل و گیاهان زینتی ایران یا به عبارتی دیگر صنعت گل و گیاهان زینتی در ایران تجارت و کسب و کار در زمینه تولید، بازرگانی، توزیع و فروش گل و گیاهان زینتی می‌باشد.

در حال حاضر صنعت گل و گیاه یک صنعت جهانی و پویا است که در طول چند دهه نرخ رشد زیادی داشته‌است. کشت انواع گیاهان زینتی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب ایران و درآمد حاصل از صادرات آنها، نقش بسزایی در باروری استعدادهای اقتصادی ایران و توسعه تولید ملی این کشور می‌تواند ایفا کند. با توجه به اهمیت اقتصادی پرورش گلها و گیاهان در دنیا، استفاده از فناوریها و روشهای جدید، در اصلاح گیاهان زینتی در جهت «بازارپسندی» آنها می‌تواند نقش بسزایی در بازاریابی این محصولات و تجارت آنها در بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

ایران یکی از کشورهای غنی در گل و گیاهان بومی و وحشی است و منابع ژنتیکی بسیار ارزشمندی به خصوص در گل و گیاهان پیازی همچون لاله، لاله واژگون، انواع آلیوم‌ها و سیکلمن دارد که بومی این کشور هستند.

تعداد زیادی از ارقام گلی که در دنیا تجاری شده‌اند بومی کشور ایران بوده‌اند و اما کشور ایران خود نتوانسته کار مؤثری برای تولید ارقام جدید با بهره‌گیری از این گونه‌های بومی انجام دهد و این گلها همچنان به صورت وحشی و خودرو در کشور ایران رشد می‌کنند، که نمونه آن‌ها لاله واژگون است.

مصرف جهانی گل و گیاهان زینتی (حتی بدون در نظر گرفتن بوته‌های خشبی و نیمه خشبی برای باغ و فضای سبز) بالغ بر 150 میلیارد یورو در سال برآورد می‌شود، اهمیت تجاری گیاهان زینتی در دهه‌های اخیر، بصورت چشمگیری افزایش یافته و این امر باعث افزایش معنی دار پژوهشهای صورت گرفته بر روی گل و گیاهان زینتی در دنیا شده‌است.

براساس آمارها در مهر 1397 بیش از 10 هزار تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در ایران فعالیت داشتند که حدود 3500 هکتار تولید در فضای باز و دو هزار و 200 هکتار تحت شرایط کنترل‌شده انجام می‌شد.

ایران خاستگاه گونه‌های مهمی در حوزه گیاهان زینتی جهان است به طوریکه مهمترین آنان شامل لاله، لاله واژگون، میخک، گلایول و زنبق است که هم‌اکنون در جهان به شکل اصلاح شده و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چهار فصل بودن هوای کشور ایران باعث شده زمینه پرورش اکثر گل‌ها در ایران وجود داشته باشد. اگر به این ظرفیت بومی ایران پرداخته شود، هم نیاز، داخل ایران با توجه به سازگاری با اقلیم و محدودیت‌های آبی تأمین می‌شود و هم قابلیت تجاری سازی و حضور در بازار جهانی برای تولیدکنندگان فراهم می‌گردد.

از بین گل‌های زینتی در کشور ایران، گلایل، رز، مریم، میخک و داوودی بیشترین میزان تولید را دارند و برخی دیگر محصولات، مانند گیاهان آپارتمانی پوتوس، فیکوس، بنجامین، گل سینرر، آگلونما و گیاهان گلدانی داوودی، کالانکوئه، آنتوریوم و ژربرا هم از اهمیت تولیدی بالایی برخوردارند.

عمده تولیدات گل در ایران در حوزه شاخه بریده‌است و حدود 70 درصد کشت، به گل‌های شاخه بریده، و تقریباً 20 درصد گل‌های گلدانی و 10 درصد نیز به فضای باز (فضای سبز) اختصاص دارد. در حوزه فضای باز استان‌های مازندران، استان مرکزی، تهران، استان خوزستان و استان البرز به صورت گسترده فعالیت دارند و در حوزه تولیدات گلخانه ای تهران رتبه نخست و سپس استان‌های مرکزی، استان خوزستان، اصفهان و استان البرز قرار دارند.

با توجه به اهمیت رشته گل و گیاهان زینتی در حال حاضر در بیش از 10 دانشگاه در ایران این رشته تدریس می‌شود که با شتاب فراوانی تعداد دانشگاه‌ها در خواست دهنده این رشته در حال گسترش بوده و دانشجویانی در تمامی مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی مشغول به تحصیل می‌باشند؛ و همچنین برآورد شده بیش از 10 هزار نفر نیز در این حوزه مشغول انجام کسب‌وکار و فعالیت هستند.

نظر خود را درباره «آشنایی با صنعت و تجارت گل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با صنعت و تجارت گل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.